De leerlingen stelden hun ideeën in de gemeenteraadszaal voor aan het Sint-Niklase stadsbestuur.© yjs

Leerlingen LAB-school tonen aan schepencollege hun “inspirerende en verrassende” invullingen van nieuw jeugdcomplex

Sint-Niklaas -

De derdejaarsleerlingen van de LAB-school in Sint-Niklaas hebben hun creatieve plannen voor de invulling van de nieuwe KOLAB-plek op het Sint-Nicolaasplein voorgesteld. De scholieren deden na een grondig bevolkingsonderzoek hun ontwerpen uit de doeken. “We gaan aan de slag met hun inspirerende ideeën”, zegt schepen voor Jeugd Bart De Bruyne (Groen).

Yannick Joos

Een kattencafé, een rage room, een prikkelarme ruimte of een plek waar jongeren kleding kunnen ruilen. Het zijn maar enkele ideeën die de leerlingen van het derde jaar van de LAB-school voorschotelden voor de invulling van de eerste verdieping van de nieuwe KOLAB-plek op het Sint-Nicolaasplein.

Bronnenonderzoek en 3D-plannen

Het nieuwe jeugdcomplex wordt feestelijk geopend tijdens de Vredefeesten. Onder meer jeugdhuis Den Eglantier, Scouts & Gidsen Vlaanderen en Jos vzw nemen er straks hun intrek. Maar de hele eerste verdieping, die bestaat uit vier grote ruimtes, heeft nog geen specifieke bestemming gekregen. Voor die kamers deed het schepencollege beroep op de leerlingen, die uiteraard ook zelf het doelpubliek vormen. (Lees verder onder de foto)

Aan de hand van een bevolkingsonderzoek en moodboard gaven de leerlingen een eigen invulling aan de KOLAB-site.© yjs

“Het project startte zes weken geleden met een bezoek aan KOLAB, waarbij de leerlingen zicht op het verleden van de site en de beschikbare ruimtes kregen”, vertelt coach Karen Van Nuffel.

LEES OOK. Jongerenhotspot opent tijdens Vredefeesten: “KOLAB heeft bijzonder veel potentieel”

“Eens op school gingen ze elke donderdagvoormiddag aan de slag. Met behulp van een bronnenonderzoek kwamen ze tot een beeld van de bevolking van Sint-Niklaas, de behoeften van de Sint-Niklase jongeren en het opzet van KOLAB. De leerlingen selecteerden in werkgroepen een doelgroep en bepaalden hun behoeften om zo tot een eerste idee voor de invulling van de ruimtes te komen. Vervolgens maakten ze hun idee concreet door hun concept uit te schrijven, een 3D-plan te tekenen en een moodboard te maken.” (Lees verder onder de foto)

Schepen Bart De Bruyne en burgemeestre Lieven Dehandschutter luisterden aandachtig naar de voorstellingen van de scholieren.© yjs

Na de voorstelling was schepen voor Jeugd en participatie Bart De Bruyne (Groen) danig onder de indruk. “De leerlingen hebben heel wat inspirerende en verrassende invullingen naar voren geschoven, waar we zelf nog niet aan gedacht hadden”, zegt de schepen. “Uiteindelijk moet het een plek voor hen worden, dus we hechten veel waarde aan hun invullingen. We gaan trachten om hun ideeën zoveel als mogelijk mee te nemen in het vervolgtraject.”

© yjs

© yjs

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER