Reizigers hebben geen recht op compensatie voor vertraging door staking bij Swissport

© BELGA

De duizenden reizigers die getroffen werden door de staking bij Swissport moeten wellicht niet op compensaties rekenen van hun luchtvaartmaatschappij. Het gaat hier om een wilde staking. De luchtvaartmaatschappijen konden die niet voorzien en dus moeten ze er ook niet voor opdraaien.

tg

Bij Happy Flights, dat reizigers helpt om een schadevergoeding te krijgen bij grote vertragingen, stond de telefoon gisteren al roodgloeiend. “Helaas moeten we de mensen teleurstellen. De kans dat ze iets zullen krijgen lijkt ons miniem”, klinkt het.

“De staking bij een bagage-afhandelaar wordt beschouwd als een buitengewone omstandigheid. De luchtvaartmaatschappijen kunnen niets aan deze situatie veranderen en kunnen dus ook moeilijk verantwoordelijk gesteld worden”, zegt Steven Willems, ceo bij Happy Flights.

Bij vertragingen van minstens 3 uur door een technisch defect bijvoorbeeld, wordt zo een schadevergoeding wel uitgekeerd. Maar niet als de vertragingen een volg zijn van bijvoorbeeld een wilde staking, noodweer of een birdstrike, een botsing tussen een vliegtuig en vogels.

Wat de afgelaste vluchten betreft, dat valt volgens Willems nog te bekijken. “Alles zal afhangen van de reden waarom vluchten worden geschrapt. Als het als gevolg van de staking is, vrezen we ook daar dat er geen compensaties zullen uitgekeerd worden. We raden mensen aan om hun tickets goed bij te houden. Ze kunnen ons contacteren om een dossier te openen, als ze dat willen. Pas over enkele dagen kunnen we definitief zeggen of ze kans maken op een schadevergoeding”, klinkt het.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen