Foto: Vinicius "amnx" Amano op Unsplash.com

Waarom schepsnoep zoveel duurder is in de bioscoop of een pretpark: "Belangrijke extra inkomsten"

Schepsnoep in bioscopen zoals die van Kinepolis of UGC is veel duurder dan in veel snoepwinkels of op de markt. Nochtans gaat het vaak om hetzelfde snoep. Vragen de bioscoopuitbaters geen te hoge prijzen voor hun snoep? "Onze prijzen zijn marktconform", vindt Kinepolis. "In een pretpark of concertzaal betaal je ongeveer evenveel."

Xavier Taveirne is jouw consumentenman. Hij presenteert elke werkdag tussen 9uur en 10 uur 'WinWin' op Radio2. Heb je een vraag, tip of probleem? Mail naar winwin@radio2.be.

Voor veel mensen hoort popcorn of snoep bij een bioscoopbezoek. Zo ook voor Martin Vandeput uit Linter, die met zijn familie naar Kinepolis in Leuven trok. "De vier kleinkinderen namen elk een klein zakje schepsnoep in de winkel van de bioscoop. Toen aan de kassa bleek dat die zakjes samen 35 euro kostten, viel ik bijna omver van verbazing. Overdrijven ze niet een beetje?", vraagt hij zich af in het consumentenprogramma 'WinWin' op Radio2.

Vier kleine zakjes snoep voor 35 euro. Overdrijven ze niet een beetje?

Martin Vandeput, luisteraar 'WinWin'

Bij Kinepolis hebben ze begrip voor mensen die het schepsnoep in hun bioscopen duur vinden, maar zelf vindt de bioscoopketen de prijzen niet overdreven. "De prijzen van onze snacks zijn gelijkaardig aan die op andere locaties waar je entertainment kan beleven", zegt Anneleen Van Troos van Kinepolis. "In een pretpark of een concertzaal zal je ongeveer evenveel betalen voor een zakje schepsnoep."

De redactie van 'WinWin' heeft de prijs van schepsnoep per kilogram vergeleken in verschillende bioscopen, concertzalen en pretparken.

In een snoepwinkel of op de markt betaal je tussen 12 euro en 15 euro per kilogram. In de concertzalen van de Sportpaleisgroep is dat 25 euro. In een vestiging van Kinepolis betaal je 28,5 euro/kilo en bioscoopketen UGC rekent 30 euro/kilo aan. In Plopsaland betaal je maar liefst 35,90 euro per kilogram.

Je betaalt voor de locatie

Volgens Kinepolis zijn hun tarieven hoger omdat je ook betaalt voor de ervaring die je beleeft op locatie. "Net zoals een fles wijn op restaurant ook meer kost dan in een winkel. Bovendien kan je niet zomaar alle snoep 1 op 1 vergelijken. Wij zetten erg in op kwaliteit en hygiëne. Er komt wekelijks een bedrijf langs dat het snoep aanvult en controleert."

Maar in een bioscoop betaal je toch voor die ervaring door een ticket te kopen? "Het blijft uiteraard een vrije keuze om al dan niet snacks te kopen in onze winkels. Veel mensen gunnen zichzelf die verwennerij. Je gaat ook niet elke dag naar de bioscoop."

Het is niet toegestaan om je eigen voeding of drank mee te brengen naar de bioscoop

Anneleen Van Troos, woordvoerder Kinepolis

Mag je als bezoeker je eigen snacks en drankjes meenemen naar de bioscoop? Dat is niet de bedoeling. "Uit hygiënische en veiligheidsoverwegingen is het bezoekers niet toegelaten om eigen voeding en drank mee te brengen tijdens een filmbezoek", klinkt het bij Kinepolis. "Dat mag je ook niet als je bijvoorbeeld ergens gaat bowlen."

Extra inkomsten

Het is geen geheim dat de verkoop van eten en drank een belangrijke bron van inkomsten is voor bioscopen. "De prijzen van snacks in een bioscoopketen zoals Kinepolis zijn deel van hun businessmodel", duidt Nele Bylois. Zij is onderzoeker in vrijetijdseconomie aan Hogeschool PXL. "Door de opkomst van streamingdiensten staan hun winstmarges onder druk. Om dat te compenseren zouden ze de prijs van een filmkaartje fors moeten verhogen, maar dat zou te veel mensen afschrikken. Ze hebben dus de prijzen van tickets en van snacks allebei een stukje verhoogd om zo hun inkomsten op peil te houden."

Meest gelezen