Direct naar artikelinhoud
Netflix

Netflix' sputterende motor draait weer op volle toeren: miljoenen nieuwe gebruikers

Netflix' sputterende motor draait weer op volle toeren: miljoenen nieuwe gebruikers
Beeld AP

Netflix kreeg er het voorbije kwartaal 7 miljoen gebruikers bij, 2 miljoen meer dan het bedrijf had verwacht. Daarmee lijkt het ‘zwakke’ vorige kwartaal alweer vergeten, met dank aan India en Zuid-Amerika.

“Slechts” 5 miljoen nieuwe abonnees: de motor van Netflix sputtert. Zo kopte deze krant exact drie maand geleden. Daarin werden Netflix’ cijfers voor het tweede kwartaal van dit jaar onder de loep genomen. Het aantal nieuwe abonnees (5,2 miljoen) bleef toen een stuk onder de verwachtingen (6,2 miljoen). Die relatieve tegenvaller is vandaag alweer vergeten. De cijfers voor het derde kwartaal zijn veel rooskleuriger. Netflix telde de voorbije drie maand zo’n 7 miljoen nieuwe gebruikers, waarvan 6 miljoen betalende. De entertainmentgigant rekende nochtans op ‘maar’ 5 miljoen nieuwkomers. Dat zet de teller nu op een indrukwekkende 170 miljoen gebruikers.

Netflix lokte zo‘n 7 miljoen nieuwe abonnees, 2 miljoen meer dan verwacht, hoewel écht grote hitreleases uitbleven

Een opvallende meevaller, want de voorbije drie maanden waren niet de spectaculairste uit Netflix’ bestaan. Het bedrijf loste wel heel wat nieuwe releases, maar geen enkele hit à la House of Cards. Wel was er een eerder teleurstellend zesde seizoen van Orange Is the New Black en een tweede van Ozark. Het nagelnieuwe Maniac met Emma Stone en Jonah Hill is een ander paradepaardje, net als Disenchantment van The Simpsons-bedenker Matt Groening. 

De Braziliaanse Escobar

Geen grand cru-seizoen, maar toch groeide het aantal (betalende) abonnees forser dan verwacht. “Dat hangt niet rechtstreeks samen met één bepaalde release. Het heeft te maken met een bredere strategie, die verschilt van markt tot markt. Het is normaal dat die groei in een golfbeweging verloopt.”, verklaart professor media-economie Tom Evens (imec-mict-UGent). 

‘Voor ‘Narcos’ schakelde Netflix een Braziliaanse hoofdacteur in, precies om op die markt te scoren’
Jo Caudron, mediaspecialist en internetpionier

Dat onderlijnt ook mediaspecialist en internetpionier Jo Caudron. Hij haalt de succesvolle reeks Narcos aan als voorbeeld. Die draait rond het leven van de Colombiaanse drugsbaron Pablo Escobar, hier vertolkt door de Braziliaanse acteur Wagner Moura. “Daarmee probeerde Netflix, met succes, te scoren in Brazilië. Het hanteert voor verschillende markten zulke strategieën. Zulke castings kunnen tot succes leiden, maar evenzeer tegenvallen.” 

Dit kwartaal was het dus succes: ongeveer 1 miljoen nieuwe gebruikers in de VS, zowat 6 miljoen daarbuiten, met dank aan die gerichte aanpak. Zo was er voor de Indische markt de horror-miniserie Ghoul, een opvolger voor Sacred Games, de eerste Indische Netflix original. De Mexicaanse Netflix-reeks La Casa de las Flores blijkt dan weer een hit in de Spaanstalige wereld. Ook in onder meer Italië, Duitsland, Frankrijk, Turkije en het Midden-Oosten zet het bedrijf zo maatwerk in de markt. Die aanpak blijkt vruchten af te werpen. Vandaag heeft het bedrijf 130 miljoen betalende gebruikers. De weg naar meer ligt wagenwijd open. “250 miljoen is Netflix’ streefcijfer voor 2025. Ik zie niet in waarom dat zou mislukken", zegt Evens. 

‘Netflix wil 250 miljoen gebruikers in 2025. Ik zie niet in waarom dat zou mislukken’
Tom Evens, professor media-economieimec-mict-UGent

Miljarden in rook op

Dat die weg open ligt, heeft ook te maken met de concurrentie. In de Verenigde Staten is er uiteraard Amazon, maar die staat duidelijk op nummer 2. HBO hinkt nog een eind achterop. Ook in ons land moet de concurrentie het afleggen tegen de machine genaamd Netflix. Volgens de Digimeter hebben ruim 1,2 miljoen Vlamingen toegang tot het platform, al omvat dat ook de gedeelde abonnementen. Dat is een enorme, maar niet onlogische kloof met de verdienstelijke 200.000 gebruikers van Telenet Play More.

Die positie kwam niet uit de lucht vallen. Netflix investeert fors, met veel minder inkomsten. Het bedrijf zou dit jaar tussen de 3 en 4 miljard dollar ‘verbranden.’ Het kernwoord: marktaandeel. “Winst maken telt nu niet, Netflix wil een zo groot mogelijk marktaandeel opbouwen, zoals je wel vaker ziet bij techbedrijven”, zegt Caudron. Eens Netflix die markt in handen heeft, kan het eventueel sleutelen aan de prijszetting en/of investeringen. Of is het klaar voor de machtsstrijd wanneer Disney en Apple hun eigen streamingplatformen lanceren.