Direct naar artikelinhoud
Fyre festival

Wat de Netflix-docu over het geflopte Fyre Festival over de influencer-cultuur vertelt

Ja Rule en Billy McFarland, de twee ondernemers die het Fyre Festival op poten zetten.Beeld Netflix

Een Netflix-documentaire over het even zwaar gehypete als geflopte Fyre Festival in 2017 doet veel stof opwaaien. Ze nagelt niet alleen een frauduleuze ondernemer aan de schandpaal, maar werpt ook pertinente vragen op over de Instagram-generatie en de manier waarop ze zich zo kritiekloos liet inpakken met gebakken lucht.

The Greatest Party That Never Happened, de naam van de documentaire die vorige week op Netflix verscheen, heeft haar naam niet gestolen. Ze vertelt het verhaal van de Amerikaanse ondernemer Billy McFarland en de rapper Ja Rule, die in 2017 het meest exclusieve festival ooit wilden organiseren op een eiland in de Bahama’s: Fyre Festival. En zo kregen ze het ook verkocht. Maar bij aankomst bleek dat de festivalgangers niet in luxe maar in complete chaos gedompeld werden. 

Intussen is McFarland veroordeeld voor het misleiden van investeerders voor een bedrag van 24 miljoen euro en kreeg hij, nadat hij ook na het geflopte festival mensen had belazerd, zes jaar in de federale gevangenis aangesmeerd. Ook loopt er nog een groepsgeding van de bezoekers, die 100 miljoen dollar (88 miljoen euro) eisen van McFarland en Ja Rule. Ze betaalden kaartjes van soms wel 12.000 dollar om – zo dachten ze – te genieten van luxueuze bungalows, topacts als Major Lazer en luxemaaltijden bereid door topchefs. 

Twitter bericht wordt geladen...

De Twitter-foto die op internet tot een iconisch beeld is uitgegroeid, zegt daarover meer dan de Netflix-documentaire: bezoekers kregen twee sneedjes brood in een hamburgerdoos, met wat verlepte kaas en een hoopje sla.

Netflix vs Hulu

Het streamingplatform Hulu bracht ongeveer op hetzelfde moment – vijf dagen voor Netflix – een soortgelijke documentaire uit: Fyre Fraud. Gezien de beperkte kijkmogelijkheden voor Hulu in Europa focussen we hier op de Netflix-documentaire.

Oranje tegel

De documentaire legt bloot wat er achter de schermen gebeurde en stelt pertinente vragen. Hoe kon het zo ver komen? En waarom trok niemand aan de alarmbel? Enkele mensen die nauw betrokken waren bij het festival, van de producent tot de podiumbouwer, leggen uit hoe McFarland met veel energie en charisma niet alleen de vele investeerders maar ook zichzelf en alle werknemers in de waan liet dat ze die ‘greatest party ever’ aan het organiseren waren. 

Daar slaagden ze nog bijna in ook – de aimabele producer die op een bepaald moment zelfs bereid was iemand een pijpbeurt te geven om het nodige Evian-water op het festival te krijgen, mag nu al zijn ‘werknemer van het jaar’-koffietas komen ophalen. “Maar door de problemen telkens op te lossen, lieten we hen (Ja Rule en McFarland) net toe om het monster te blijven creëren”, verwoordt ‘festival consultant’ Marc Weinstein het.

Wat het meest blijft hangen bij de kijker is evenwel niet hoe het monster gevoed bleef, wel hoe het initieel tot stand kwam. Een mysterieus oranje tegeltje op Instagram, gedeeld door 400 van ‘s werelds bekendste influencers/supermodellen, zoals Kendall Jenner (102 miljoen volgers), Bella Hadid (22 miljoen) en Emily Ratajkowski (21 miljoen), ontketende een “pr-storm zoals je die nog nooit gezien hebt”, zegt de manager sociale media die door Fyre werd ingehuurd. Binnen 48 uur was 95 procent van de peperdure tickets verkocht.

De influencers werden voor die posts rijkelijk betaald – zo zou Jenner 250.000 dollar gekregen hebben om de eerste bekendmaking van het festival te posten. 

Er werd telkens gelinkt naar de promoclip die voordien was opgenomen op de Bahama’s, en waarin dezelfde supermodellen in bikini op hagelwitte stranden een beeld van overvloedige luxe verspreidden met de boodschap ‘join me! #fyrefestival’. 

“De reclame toonde wat iedereen wilde”, zegt de regisseur, die aangeeft dat het echte Fyre Festival eigenlijk plaatsvond tijdens de shoots – “voor 60 personen in plaats van 6.000”. 

De documentaire doet dan ook vooral stof opwaaien op het internet omdat ze de spot richt op de cultuur van influencers en op het geloof dat de aan Instagram verknochte generatie blijkbaar kan hechten aan porties gebakken lucht.

Dat de influencers wellicht niets afwisten van de op til zijnde flop, zal wel kloppen. Maar sprekend is dat de meesten later imago – het verwijderen van elk smetje op hun sociale media – boven spijt verkozen. Enkel Bella Hadid excuseerde zich publiekelijk voor de illusie die ze hielp creëren.

Fyre: The Greatest Party That Never Happened is sinds vorige week te bekijken op Netflix.