Sterk als staal, licht als een veertje: Vlaamse start-up gaat strijd aan met carbonkaders
De onbreekbare fiets komt eraan. Een Leuvens bedrijf gaat kaders bouwen die zo sterk als staal zijn, maar toch vederlicht. “Fietsen zijn als vliegtuigen: meestal gebeurt er niets, maar als het misloopt, zijn de gevolgen dramatisch”, zegt Michaël Callens van REIN4CED.
Fietskaders en Formule 1-racewagens hebben één ding gemeen: ze worden gemaakt van carbon. Dat is tegelijk een sterkte en een zwakte. "Carbon is een licht en zinvol materiaal, maar heeft een belangrijk nadeel. Het is heel gevoelig voor impact en kleine beschadigingen en kan vrij snel zijn sterkte verliezen”, zegt Callens, CEO bij de start-up REIN4CED. “Fietsers zetten hun leven op het spel en fietskaders belanden aansluitend op de schroothoop”, vult zijn collega Dave Luyckx aan.
Het overkwam de jonge belofte Maxime Roger afgelopen september in de tijdrit van de Tour de Moselle. Zijn stuur brak en de renner ging keihard tegen de grond. In het WK veldrijden dit jaar brak het kader van de fiets van Tom Meeusen. Het gevolg was telkens einde koers voor de renners. Hun carbonfietsen zijn dan wel licht, maar ook heel kwetsbaar. Net zoals profwielrenners malen ook veel liefhebbers hun kilometers af op die lichte carbonfietsen, met alle risico’s van dien.
Hybride
REIN4CED heeft een nu de oplossing in de vorm van een nieuw hybride composietmateriaal. “Het product is ontwikkeld door een onderzoeksgroep aan de KU Leuven waar ik deel van uitmaakte. We hebben de koolstofvezels van carbon vermengd met speciaal ontwikkelde metaalvezels. Het product is even licht als carbon, maar breekt niet. De prijs van het eindproduct zal hetzelfde zijn als de carbonkaders”, zegt Callens.
Zijn bedrijf haalde genoeg geld op om een productielijn op te zetten en hoopt tegen midden 2019 de eerste onbreekbare kaders te kunnen leveren. Ze zullen niet in Azië of de VS gebouwd worden zoals de carbonkaders, maar in Vlaanderen. Streefdoel is de volautomatische productie van enkele tienduizenden kaders per jaar. "Momenteel zijn 15 van de 20 grootste fietsmerken al geïnteresseerd."
REIN4CED gelooft heilig in het nieuwe materiaal. "Natuurlijk breekt niet elke carbonfiets", zegt Callens. "Maar met fietsen is het zoals met vliegtuigen: er wordt alles aan de veiligheid gedaan, maar als er dan toch eens een neerstort, is het gevolg dramatisch. Als er verschillende renners vallen in een peloton heb je gevaarlijke stukken die kunnen uitsteken en de letsels nog groter kunnen maken."
Auto's en vliegtuigen
"We mikken zeker ook op de amateurfietser. Er wordt ook steeds meer carbon gebruikt in mountainbikes en bij e-bikes waar het gewicht wel belangrijk is. Met een fiets die 45 km per uur haalt wil je geen ongeval hebben waarbij je frame plots breekt."
"De impactbestendigheid van het nieuwe composietmateriaal is niet alleen belangrijk in de fietsindustrie", besluit Michaël Callens. "Voor ons is de fietsmarkt ons eerste doel. We zijn ervan overtuigd dat dit product ook in de auto- en luchtvaartindustrie kan gebruikt worden. Auto’s en vliegtuigen moeten ook altijd maar energiezuiniger en dus lichter worden. Maar voor we daar commercieel kunnen werken, zijn we 20 jaar verder."
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
11
Schade klimaatverandering loopt volgens onderzoek in de biljoenen (en dat bedrag dreigt nog verder explosief te stijgen)
-
PREMIUM
Warmt het klimaat echt veel sneller op dan verwacht?
2023 was wereldwijd het warmste jaar ooit gemeten, met een afwijking van 1,48°C ten opzichte van het pre-industrieel gemiddelde. Voor veel mensen zijn de onverwacht hoge temperaturen een teken dat de opwarming van de aarde sneller gaat dan voorspeld. Maar klopt dat wel? Zijn de klimaatmodellen te conservatief in hun voorspellingen van opwarming, en wat betekent dit voor de toekomst? -
PREMIUM
2,5 procent van de mannen heeft een ‘micropenis’: “Een goeie diagnose is alles, want in bepaalde gevallen kan je wel degelijk iets doen”
“It’s not the size of the ship but the motion of the ocean.” Het is een zinnetje dat uroloog dr. Piet Hoebeke (UZ Gent) frequent bovenhaalt bij bezorgde mannelijke patiënten. “Vaak is penisstress nergens voor nodig, maar toch komen er ook regelmatig mannen op consultatie die wél over een micropenis beschikken”, zegt hij. Wanneer spreken we officieel over een micropenis? Vormt dat gebrek aan lengte een probleem bij seks en vruchtbaarheid? En kan je er iets aan doen? -
-
PREMIUM
Waarom warmt de aarde eigenlijk op? En zijn een paar graadjes extra echt zo erg? Klimaatwetenschapper beantwoordt 5 vragen
-
Livios
Vermijd tot 20% rendementsverlies: zo reinig je je zonnepanelen (niet)
Voor een optimaal rendement van je zonnepanelen, is een regelmatige onderhoudsbeurt geen overbodige luxe. Maar hoe vaak moet je je zonnepanelen reinigen? Welke producten gebruik je daarvoor? En kan je dit zelf doen? Deze tips van bouwsite Livios helpen je op weg. -
NASA bevestigt: object dat huis in Florida doorboorde inderdaad afkomstig van Internationaal Ruimtestation (ISS)
Het object dat afgelopen maand het dak en twee verdiepingen van een huis in het plaatsje Naples in Florida doorboorde, is inderdaad afkomstig van het Internationaal Ruimtestation (ISS). Dat heeft het Amerikaanse ruimtevaartagentschap NASA maandag bevestigd. -
PREMIUM
Beschermen schimmels, feromonen of chilipepers straks onze gewassen? Hoe pesticidenreus Bayer (noodgedwongen) vergroent
-
NASA onderzoekt of gedropt afval uit ISS op huis in Florida is gevallen
-
Jobat
Hoeveel verdient een uitzendconsulent? En zijn er specifieke diplomavereisten?
Ben jij iemand die snel andermans sterke kanten ziet en vlot kan inschatten hoe die passen bij een bepaalde taak of omgeving? Ben je bovendien probleemoplossend en analytisch aangelegd, klantgericht én empathisch? Dan zal je je - mogelijks - thuis voelen in de wereld van ‘talentontdekking’. Jobat.be vertelt je alles over de job van uitzendconsulent oftewel recruiter. -
PREMIUM
El Niño is officieel ten einde: zal dit een impact hebben op onze lente en zomer?
Volgens het Australische Bureau voor Meteorologie is ‘El Niño’ voorbij. Dit natuurfenomeen zorgde er samen met de klimaatverandering voor dat 2023 wereldwijd het warmste jaar ooit gemeten werd. Maar wat is El Niño precies? En wat zal de impact zijn op het weer in ons land nu het fenomeen achter de rug is? HLN-wetenschapsexpert Martijn Peters beantwoordt jouw vragen. -
PREMIUM
Verenigde Staten maken zich op voor ‘totale zonsverduistering’: hoe bijzonder is dit en wanneer kan je er een bij ons zien?
36 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerJames Vernailen
Eddy Naert
Daniel Corstjens
Kurt Laes
Rudy De Wever