Freya Piryns (rechts) © jvdp, belga

Groen: “Stad moet in eigen boezem kijken en fietsinfrastructuur dringend aanpassen”

“Het is gemakkelijk om met de vinger naar ‘asociale fietsers’ te wijzen, maar het stadsbestuur moet ook in eigen boezem kijken en de infrastructuur dringend aanpassen op het stijgend fietsverkeer.” Dat zegt Antwerps Groen-gemeenteraadslid Freya Piryns in een reactie op de bekendmaking van de cijfers van verbalisering van fiersers in Antwerpen. Daaruit blijkt dat 20 procent van de gecontroleerde fietsers in de fout ging.

JoRo

De politie van Antwerpen heeft een balans opgemaakt na acht weken van controles op fietsers, een plan waar vorige maand veel kritiek op kwam. Van de 6.385 fietsers die werden aangesproken, ging 20 procent (1.313 fietsers) in de fout. De meeste overtredingen werden vastgesteld tijdens de sensibiliseringscampagne. “Tijdens de repressieve periode ging slechts 10,1 procent van de fietsers in de fout”, meldt de politie.

De aankondiging van de politie dat ze in twee fases zou gaan optreden tegen asociaal en onveilig gedrag van fietsers, schoot meteen in het verkeerde keelgat bij de Fietsersbond. “De schuld wordt bij de fietser gelegd, terwijl de stad beter zou investeren in betere infrastructuur”, klonk het. Oppositiepartij Groen deelt die mening. De partij vraagt om de juiste conclusie te trekken uit de resultaten van de fietsacties.

“Alle weggebruikers moeten zich aan de regels houden”, stelt Groen in een persbericht. “Om te zorgen dat dit effectief gebeurt zijn acties nodig. Sensibiliserings- en controleacties horen daarbij, maar ook handhaving: boetes voor wie de regels aan z’n laars lapt. Maar wanneer blijkt dat bepaalde regels op bepaalde plaatsen systematisch worden overtreden, dan moet gekeken worden naar wat daarvan de oorzaak kan zijn? En moet men zich afvragen of het niet dringend nodig is dat de infrastructuur wordt aangepast?”

Tweerichtingsfietspaden

“Als fietsers systematisch in de verkeerde richting op het fietspad rijden, kan je hen oproepen om dat niet meer te doen, kan je hen beboeten, maar je kan ook zorgen dat er tweerichtingsfietspaden komen op plaatsen waar dat veilig is of comfortabele en vlotte alternatieve fietsroutes voorzien.”

Wachttijd

“Als fietsers systematisch door het rood rijden, moet je hen beboeten, maar tegelijkertijd kan je ook de wachttijd voor fietsers aan lichten aanpassen naar een redelijke wachttijd of je kan een rechtsaf/rechtdoor-door-rood-bord invoeren, waar dat veilig is.”

Voetpad fietsen

“Als fietsers systematisch op het voetpad rijden, kan je hen beboeten, maar tegelijkertijd, kan je ook een comfortabel fietspad aanleggen.”

“Het is gemakkelijk om met de vinger naar “asociale fietsers” te wijzen”, zegt gemeenteraadslid Freya “Maar het stadsbestuur moet ook in eigen boezem kijken en de infrastructuur dringend aanpassen op het stijgend fietsverkeer. Wij vragen: kortere wachttijden aan de lichten, tweerichtingsfietspaden waar nodig en veilig, comfortabele fietspaden waar die ontbreken en conflictvrije kruispunten.”

Antwerpse politie maakt balans op van fietsacties: meer dan 1.300 fietsers gingen in de fout

© Joris Herregods

De politie van Antwerpen heeft een balans opgemaakt na acht weken van controles op fietsers, een plan waar vorige maand veel kritiek op kwam. Van de 6.385 fietsers die werden aangesproken, ging 20 procent (1.313 fietsers) in de fout. De meeste overtredingen werden vastgesteld tijdens de sensibiliseringscampagne. “Tijdens de repressieve periode ging slechts 10,1 procent van de fietsers in de fout”, meldt de politie.

Sinds eind november zet de wijkwerking van de Antwerpse politie extra in op correct fietsgedrag. De eerste weken hielden de wijkteams sensibiliseringsacties, nadien werd er ook geverbaliseerd. De aankondiging van de politie dat ze in twee fases zou gaan optreden tegen asociaal en onveilig gedrag van fietsers, schoot meteen in het verkeerde keelgat bij de Fietsersbond. “De schuld wordt bij de fietser gelegd, terwijl de stad beter zou investeren in betere infrastructuur”, klonk het.

Maar de campagne was volgens de politie niet uit de lucht gegrepen. “Ze komt er naar aanleiding van meldingen en klachten van bewoners, maar ook op basis van discussies op sociale media. Eigen vaststellingen van de politie bevestigen dat er wel degelijk een probleem is met foutief en gevaarlijk fietsgedrag.”

Gerichte acties

De wijkteams brachten verschillende locaties in kaart waar problematisch fietsgedrag opvallend vaak voor komt. De campagne richtte zich specifiek op deze locaties. “De acties tegen foutief, asociaal en gevaarlijk fietsgedrag gingen niet ten koste van de aandacht voor ander asociaal verkeersgedrag”, benadrukt de Antwerpse politie.

“Zo konden de inspecteurs op het kruispunt van de Doornstraat met de Oudestraat in Wilrijk geen overtredingen door fietsers vaststellen, maar werden wel foutief en hinderlijk geparkeerde wagens op de bon geslingerd.”

20 procent

Na acht weken maakt de politie een balans op. In totaal werden 6.385 fietsers gecontroleerd, 1.313 (20%) van hen begingen een overtreding.

Tijdens de sensibiliseringsacties ging 32 % (960) van de gecontroleerde 2.920 fietsers in de fout. Zij kregen een waarschuwing. De actie was succesvol want tijdens de repressieve periode ging slechts 10,1 % (353) van de 3.465 gecontroleerde fietsers nog in de fout. Per dag werden gemiddeld drie medewerkers van het wijkteam ingezet voor deze controles.

Fietsen tegen rijrichting

De vaakst voorkomende overtreding was fietsen tegen de rijrichting, maar liefst 636 (482 tijdens de sensibiliseringscampagne, 154 kregen een boete) van al de gecontroleerde fietsers maakten deze fout. Vooral op de Grotesteenweg in Berchem kwam dit vaak voor.

403 fietsers (336 tijdens de sensibiliseringscampagne, 67 kregen een boete) reden rond zonder of met gebrekkige fietsverlichting. Vooral rond het Stadspark kwam deze overtreding voor. 102 fietsers reden op het trottoir, 81 fietsers negeerden het verkeersbord en 68 fietsers werden betrapt toen ze door het rode licht reden. 21 fietsers waren bezig op hun gsm tijdens het fietsen.

Bredabaan

Op sommige locaties werden weinig tot geen overtredingen vastgesteld. Tijdens de acties in de Van Hersbekelei, de Drakenhoflaan, de Collegelaan en de Diksmuidelaan werden geen overtredingen vastgesteld. Bij een actie op de Bredabaan waren van 174 gecontroleerde fietsers slechts 7 in overtreding. Ook op de Jules Moretuslei werden tijdens drie afzonderlijke acties slechts 4 fietsers geverbaliseerd.

De politie zal onverminderd blijven controleren op het gedrag van alle weggebruikers, zowel wat betreft het gemotoriseerd verkeer als op wie zich te voet of met de fiets verplaatst.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER