Luister naar

Koopje op Black Friday? Dat is weken later nóg goedkoper

Nieuws
Ze lijken geweldig, die buitenkansjes van Black Friday, het van oorsprong Amerikaanse koopjescircus dat vandaag losbarst. Maar de consument laat zich om de tuin leiden. Er wordt volop gesjoemeld.
Peter van Ammelrooy redactie vk
vrijdag 24 november 2017 om 03:00
Nederlandse winkels, zoals in de Kalverstraat, doen ook mee aan Black Friday.
Nederlandse winkels, zoals in de Kalverstraat, doen ook mee aan Black Friday. anp / Koen van Weel

Amsterdam

Volgens een steekproef van de Britse consumentenbond Which? is 60 procent van de producten die Britse (web)winkels als aanbieding aanprijzen op Black Friday in de rest van het jaar voor dezelfde en soms zelfs een lagere prijs te koop. Een enkele winkel erkent dat hij de prijzen na Black Friday nog verder verlaagt.

Which? hield een jaar lang de prijzen bij van 35 gewilde elektronicaproducten, keukenapparaten en verzorgingsmiddelen die vorig jaar op Black Friday met korting werden aangeboden. Sommige artikelen werden nog geen drie weken later voor tientjes minder verkocht. Ook sjoemelden winkels met de oorspronkelijke prijs. Een espressoapparaat dat op Black Friday werd afgeprijsd van 821 euro naar 392 euro had bij dezelfde winkel lang een adviesprijs van 651 euro.

‘Dat is ook bij ons een bekend verschijnsel’, zegt een woordvoerder van de Consumentenbond. ‘Winkeliers gaan soms heel creatief om met de adviesprijs.’ Bedrijven zijn er in het verleden wel op betrapt dat ze vlak voor een kortingsactie de adviesprijs verhoogden, zodat producten werkelijk in prijs leken te zijn gezakt.

De bond doet zelf geen vergelijkend onderzoek naar de prijzen op Black Friday en daarna. ‘In het verleden hebben we dat wel gedaan bij de Dolle Dwaze Dagen van de Bijenkorf en het Prijzencircus van V&D, maar die bestaan geen van tweeën niet meer. Het beeld van die kortingsacties was gemengd: sommige producten waren stukken minder duur, andere artikelen waren amper afgeprijsd of elders nog goedkoper.’

Dankzij internet kan de consument vandaag de dag veel beter nagaan of een koopje ook echt een koopje is, zegt de Consumentenbond.

feestdagen

Black Friday is een verschijnsel dat in de VS is ontstaan en markeert het begin van de periode waarin consumenten inkopen doen voor de feestdagen. Het startschot valt de dag na Thanksgiving — een nationale feestdag. Thanksgiving werd in de 19e eeuw in het leven werd geroepen om te danken voor een geslaagde oogst.

In Nederland doen onder andere Bol.com, Coolblue, Wehkamp en Zalando mee aan Black Friday. <

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Huiseigenaren kunnen een een verduurzamingslening afsluiten voor bijvoorbeeld het plaatsen van isolatieglas.

Nieuw huis gekocht? Dan moet je die straks verplicht energiezuinig maken, vindt DNB

Huizenkopers moeten worden verplicht tot verduurzaming van hun woning. Dat bepleit toezichthouder De Nederlandsche Bank (DNB). De verduurzamingsplicht zou moeten worden ingevoerd als de vergroening van Nederlandse huizen niet snel genoeg gaat.

Bob Goudzwaard.  ‘Er zitten blijkbaar krachten van heling en genezing in de schepping die we mogelijk niet eens hebben aangeboord.'

Christelijke econoom Bob Goudzwaard (1934-2024) was een profeet van een economie van het genoeg

We moeten met minder genoegen nemen. Vandaag is dat geen vreemd geluid meer, maar in zijn tijd was de zaterdag overleden christelijke econoom Bob Goudzwaard een eenling. 'Als minister zou ik niet goed zijn geweest.'

Oprichter van Wijck Rutger Diemel: ‘Er zijn best wat fans die 28 posters aan de muur hebben hangen.’

Wat maakt de zwart-witposters van Wijck toch zo populair? 'Met onze Amsterdam-mok waren we overmoedig'

De gestileerde kaarten van Wijck mogen dan in talloze woonkamers hangen, volgens de bedenkers blijft zo’n poster een persoonlijk ding: ‘Mensen vinden het leuk om hun herinneringen aan een plek vast te leggen.’

De stier voor de Beursplein 5, de Amsterdamse effectenbeurs.

Kapitalisme schuift alle problemen door. De aarde en de armen zijn de dupe

Het kapitalistisch economisch systeem loopt vast. Ongebreidelde groei maakt de planeet en mensen kapot. Waarom komen mensen niet in opstand? Deze filosofen weten het antwoord en komen met alternatieven.

Ingrid Thijssen van VNO-NCW

Botsende visies op toekomst van industrie

Het klimaatbeleid voor de industrie gaat uiteindelijk om de vraag welke bedrijven Nederland voor de toekomst wil behouden. Werkgevers en de milieubeweging zijn het erover eens dat dit de kern van de zaak is, zo werd woensdag duidelijk tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer.

Het kantoor van het Nederlands Dagblad in Amersfoort.

Ruim 3,5 ton winst voor uitgever Nederlands Dagblad: 'Meer abonnees en inkomsten uit advertenties'

Nedag Uitgevers, het bedrijf achter het Nederlands Dagblad en magazine De Nieuwe Koers, heeft vorig jaar een nettowinst geboekt van ruim 360.000 euro. De winst ligt flink hoger dan in 2022.