Direct naar artikelinhoud
Muzieknieuws

Spice Girls in verlegenheid om T-shirts uit Bangladesh

De Spice Girls lanceerden een kledinglijn, waarvan de opbrengst naar liefdadigheidsinstelling Comic Relief gaat.

De comeback van de popgroep Spice Girls krijgt een flinke knauw door een ontdekking van The Guardian. De Britse krant schrijft dat de T-shirts die de groep had laten maken gefabriceerd zijn onder erbarmelijke omstandigheden. 

Alles leek goed te gaan voor de sinds kort weer herenigde Spice Girls (minus Victoria Beckham). Een nieuwe tournee door Engeland staat op het programma voor de zomer van 2019. Daarnaast lanceerde de vrouwengroep een kledinglijn, waarvan de opbrengst ten goede komt aan de liefdadigheidsinstelling Comic Relief, die zich inzet voor gelijkheid en rechtvaardigheid voor vrouwen.

Maar de Britse krant The Guardian gooit roet in het eten. Uit een onderzoek naar de herkomst van de kledinglijn blijkt dat de T-shirts onder erbarmelijke omstandigheden in Bangladesh zijn gemaakt. De werknemers in de fabriek – veelal vrouwen – draaien dagen van soms wel 16 uur per dag tegen een maandelijks loon van ongeveer 90 euro. Ook hebben ze te maken met verbaal geweld en vernedering.

De Spice Girls hadden de herkomst van de T-shirts van tevoren laten controleren door de onlineretailer Represent, door wie ze de kledingstukken lieten maken. Maar buiten hun medeweten om is de fabriek op het laatste moment toch nog gewijzigd.

In de fabriek in Gazipur, op drie uur rijden van de Bengaalse hoofdstad Dhaka, werken ongeveer vierduizend mensen. Die moeten “onmogelijke targets” halen van soms wel duizenden kledingstukken per dag. Vrouwen die dat niet lukt worden uitgescholden met termen als “hoerendochter”.

Buiten het medeweten van de Spice Girls om is de fabriek op het laatste moment nog gewijzigd

“We verdienen bijna niets”, zei een Bengaalse vrouw, die anoniem wil blijven, tegen The Guardian. “Het is amper genoeg om te overleven.” Ze werkt al meer dan vijf jaar tegen een loon van ongeveer 40 cent per uur en heeft nekklachten van de arbeid.

Wantoestanden

De kledingindustrie in Bangladesh is goed voor 80 procent van de export en vormt een belangrijke motor achter de economische groei. Maar de industrie staat ook bekend om de lage lonen en de slechte arbeidsomstandigheden.

Toch gaan de omstandigheden in deze fabriek in Gazipur volgens Dominique Muller, beleidsdirecteur van campagnegroep Labour Behind the Label, “nog veel verder dan de gebruikelijke wantoestanden” in Bangladesh. “Het is echt essentieel dat beroemdheden, liefdadigheidsinstellingen en merken ervoor zorgen dat hun spullen worden gemaakt in fabrieken die een degelijk loon betalen, onder degelijke omstandigheden.”

De Spice Girls zijn “geschokt” door het nieuws. Ze gaan zelf een onderzoek financieren naar de arbeidsomstandigheden in de fabriek. Ook roepen ze Represent op de opbrengsten van de T-shirts te doneren aan “campagnes die dit soort onrecht bestrijden”. Represent heeft laten weten “volle verantwoordelijkheid” te nemen en geeft geld terug aan klanten, mochten ze hun T-shirts willen terugbrengen.