Fietsenhandelaar Dominic Vranckx van het Antwerpse iBike ziet een meerwaarde in het systeem. “Nu werken we vaak met verschillende codes, dankzij één app wordt dit veel eenvoudiger.” © pdr

Wie nieuwe fiets koopt, krijgt er een paspoort bij met Velo-Pass

Traxio Velo, de koepelorganisatie van de Belgische fietsensector, lanceert volgende week de Velo-Pass. Dit nationaal registratiesysteem met centrale databank voor fietsen moet de kans op diefstal verkleinen. Een bijbehorende QR-code op de fiets geeft toegang tot alle informatie over de tweewieler en zijn eigenaar. Zo verhoogt de kans aanzienlijk om de fiets na diefstal nog terug te vinden.

Jan Stassijns

De Velo-Pass moet dienen als het paspoort van de fiets, waar zowel fietshandelaren als eigenaars alle gegevens op kunnen verzamelen. Dat gaat van het jaar van aankoop, het merk en het framenummer tot de verzekering, foto’s van de fiets, de onderhoudsgeschiedenis en bij elektrische modellen ook het batterijnummer.

Al die gegevens zijn te raadplegen via een beveiligde QR-code die op de fiets wordt aangebracht. De eigenaar van de fiets downloadt de app en vult zijn gegevens in, die vervolgens worden gekoppeld aan de fietsgegevens. De QR-code dient voor latere identificatie en het bijhouden van verdere onderhoudswerken.

“Het idee voor de Velo-Pass is gegroeid vanuit de vraag naar extra beveiliging”, vertelt Philippe Decrock, woordvoerder van Traxio Velo. “Zeker nu de verkoop van de elektrische fiets in de lift zit, want dat is een grote investering.”

© pdr

Grotere pakkans

“Als er bij de handelaar een fiets wordt binnengebracht, kan die via de app meteen zien of die fiets al dan niet gestolen is en wie de oorspronkelijke eigenaar is”, zegt Decrock. “Ook als je als particulier een tweedehandsfiets wil kopen, kan je met de ­applicatie meteen nagaan of hij niet als gestolen geseind staat. De politiediensten waren ook vragende partij voor dit systeem, omdat de eigenaar dan meteen kan bewijzen dat het zijn of haar fiets is. Aangifte doen bij de politie wordt ook veel eenvoudiger. Op termijn hopen we er een track-en-trace-systeem – een systeem met locatiebepaling – aan te koppelen, zodat de recuperatie van gestolen fietsen nog efficiënter kan gebeuren. Het moet fietsdieven afschrikken, omdat de pakkans groter wordt.”

Kwaliteitslabel

De Velo-Pass is zo een digitale vervanger van het graveren van de fiets. Traxio Velo zal fietshandelaars aansturen om de QR-code van Velo-Pass bij elke nieuwe verkochte fiets aan te brengen. Ook bij ‘oude’ fietsen kan het systeem worden geïnstalleerd. Dat kost zo’n 16 euro.

“Daarvoor wordt Velo-Pro versneld uitgerold. Dat kwaliteitslabel voor fietshandelaren onderscheidt de echte vakmensen van de hobbyisten”, aldus Decrock. “Bovendien zullen alle zaken met het Velo-Pro-label de Velo-Pass aanbieden, wat duidelijkheid schept voor de klant.”

© pdr

Verzekeringen goedkoper

De Velo-Pass werkt niet enkel als diefstalpreventie, want onder meer de onderhoudsgeschiedenis en garantiebewijs worden er ook in opgenomen. “Het is niet alleen een grote meerwaarde voor de gebruiker, maar ook voor ons”, zegt Dominic Vranckx van de Antwerpse fietsenwinkel iBike. “Nu werken we vaak met verschillende codes op de fiets: een van ons, en dan nog een van de verzekeringsmaatschappij en/of het leasingbedrijf. Dat wordt nu veel eenvoudiger met één systeem. En op termijn kan het misschien zelfs de verzekeringen goedkoper maken, want als de kans om een gestolen fiets terug te vinden groter wordt, dan moeten verzekeraars ook minder uitbetalen.”

Steden zoals Antwerpen, Mechelen, Brussel, Gent, Genk en Leuven ondersteunen het project. “Velo-Pass is een uitstekend initiatief om fietsdieven te ontmoedigen”, zegt Antwerps schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA). “We zijn zeer blij dat onze Antwerpse fietshandelaren proactief mee betrokken worden in het promoten van deze app. We zullen Velo-Pass ook mee bekendmaken via onze eigen stadskanalen en via Slim Naar Antwerpen.”

Velo-Pass is vanaf volgende week beschikbaar in de App Store en Google Play Store.

© rr