Waarom domiciliëring of automatische betaling van je telecomfactuur vaak geen goed idee is
IndependerNet zoals bij sommige energiecontracten, kan je er ook voor kiezen om je telecomfactuur automatisch of via domiciliëring te betalen. Dat is gemakkelijk, maar het stopzetten daarvan is niet altijd zo eenvoudig. Bovendien levert het je ook geen financieel voordeel op. Independer.be vertelt hoe je het stopzetten van een contract het beste aanpakt.
Wat is het precies?
Bij een domiciliëring of automatische betaling geef je een partij de toestemming om het bedrag op je factuur automatisch van je bankrekening te halen. Die manier van betalen is vooral populair bij terugkerende facturen van energieleveranciers of telecomproviders. Het helpt kosten voor laattijdige betalingen vermijden en voorkomt extra papierwerk.
Soms levert een betaling via domiciliëring korting op. Sommige energieleveranciers afficheren bijvoorbeeld twee contracttypes, waarvan het aanbod met digitale communicatie en domiciliëring de klant al snel enkele tientallen euro’s voordeel oplevert. De logica hierachter? Door de automatische betaling hebben zij meer zekerheid dat je op tijd en correct betaalt. Telecomoperatoren bieden evenwel nooit dergelijke kortingen aan.
Kan je wel besparen door verschillende telecomdiensten te combineren in één pakket? Dit verschil maakt het op je rekening.
Addertjes onder het gras
Alle handigheid ten spijt: er zijn ook enkele valkuilen verbonden aan betalingen via domiciliëring. Omdat je bij een manuele betaling het verschuldigde bedrag zelf moet invoeren, merk je sneller op wanneer je factuur hoger is dan normaal. Bij een domiciliëring blijven factuurschommelingen mogelijk onder de radar, waardoor je niet of te laat actie onderneemt.
Een ander gevaar is dat je via een domiciliëring betaalt voor producten die je niet meer gebruikt. En daar knelt het schoentje vaak: het stopzetten van een automatische betaling is niet altijd simpel. Vroeger kon je zo’n automatische opdracht gewoon stopzetten via je bank, maar sinds 2014 is dat niet meer mogelijk.
Door de invoering van het Europese SEPA-systeem zijn het niet meer de banken die de domiciliëringen beheren, maar schuldeisende firma’s. Het volstaat dus niet om de automatische betaling op te heffen bij de bank, aangezien de overeenkomst met de schuldeisende firma dan wél nog blijft doorlopen. Je schuld vervalt dus niet en je bank kan je ook niet verder helpen.
Leestip: Kan je je gsm-nummer sowieso behouden bij een switch naar een andere operator?
Wettelijke bescherming
Als consument ben je gelukkig wel beschermd. Wie niet akkoord gaat met een betaling beschikt over acht weken tijd om het bedrag terug te vorderen. Je kunt toekomstige betalingen meteen ook blokkeren.
Let wel, de openstaande schuld is daarmee in beide gevallen niet vereffend. Heeft je telecomoperator bepaalde diensten geleverd, dan zal je daar toch voor moeten betalen. Je provider zal dus wel nog bij je aankloppen voor de inning van je schulden.
Definitieve stopzetting
Om de domiciliëring definitief te annuleren, moet je rechtstreeks contact opnemen met je operator en samen tot een akkoord komen. In sommige gevallen zal die je doorverwijzen naar de organisatie die instaat voor de inning van de schuld.
In je contract zou normaal duidelijk vermeld moeten staan tot welke partij je je moet wenden en hoe een stopzetting dient te gebeuren. Dat kan via een e-mail, maar in sommige gevallen is er ook een aangetekend schrijven voor nodig. Hoe alles concreet in z’n werk gaat, lees je hier.
Aandachtspunt bij overstappen
Een automatische betaling vereist dus extra aandacht wanneer je een contract stopzet en al dan niet van operator verandert. Via Independer.be kan je niet alleen nagaan welk telecomabonnement het voordeligst is voor jou, je krijgt ook hulp bij het overstappen. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.
Lees meer op Independer.be:
Dit artikel is je aangeboden door onze partner Independer.be.
Independer.be is een onafhankelijke vergelijker die je helpt bij het vergelijken en afsluiten van verzekeringen, telecompakketten en andere vaste lasten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Independer
Gratis tot 20 GB extra? Proximus en BASE verruimen hun datapakketten: kan het elders nóg beter?
-
Independer
Delen van je wifiwachtwoord met gasten is niet zonder risico: zo kan het wél veilig
Vragen gasten bij je thuis vaak om het wifiwachtwoord? Gelukkig is het vandaag kinderspel om dat wachtwoord te delen en hoef je niet meer telkens op zoek naar het boekje van je provider – omdat niemand erin slaagt dat complexe wachtwoord te onthouden. Maar hoe makkelijker het delen van je wifinetwerk is, des te meer risico’s eraan verbonden zijn. Independer.be verklaart. -
Storingen waardoor gasprijs flink steeg veroorzaakt door barst in pijplijn
De gasprijs in Europa steeg vandaag met ruim 8 procent, na onverwachte storingen in de Noorse gasaanvoer. Die zijn veroorzaakt door een barst in een pijplijn. Volgens netbeheerder Gassco uit Noorwegen is nog niet bekend hoelang de reparatie zal duren. Er zou geen gevaarlijke situatie zijn ontstaan. -
-
Jobat
Wanneer wordt jouw loon opnieuw geïndexeerd? En kan die aanpassing ook in je nadeel spelen?
-
Spaargids.be
Hou rekening met de anticipatieve heffing: dit gebeurt er met het geld van je pensioensparen als je vroegtijdig overlijdt
Doe je aan pensioensparen, om ook na je pensionering van een behoorlijke levensstandaard te kunnen genieten? Dan vroeg je je mogelijks al eens af wat er zou gebeuren met je bijeengespaarde bedrag, mocht je vóór je pensioenleeftijd overlijden? Wie ontvangt het geld dan en is er belasting op verschuldigd? Spaargids.be overloopt de feiten. -
Spaargids.be
Grootbanken geven amper info over hun termijnrekeningen: “Ze bewaren je centen liever op een spaarrekening”
Als in september de staatsbon op één jaar vervalt en er 22 miljard euro vrijkomt, zullen de banken ongetwijfeld ook met termijnrekeningen proberen een deel van dat geld terug te winnen. Maar lang niet alle financiële instellingen communiceren transparant over hoeveel hun termijnrekeningen opbrengen. Spaargids.be geeft een overzicht. -
Wereldwijde voedselprijzen stijgen derde maand op rij
-
PREMIUM
Damiaan ging op zijn 56ste al met pensioen: “Financieel had ik het gemakkelijker gehad als ik tot mijn 60ste was blijven werken”
-
PREMIUM
Eén interview deed carrière van barbier Kevin (33) ontploffen: “Per dienst vraag ik nu 20 euro meer”
Kevin Boon werd in 2017 wereldberoemd als barbier nadat hij toegaf zijn knipkunsten via YouTube te hebben geleerd. Maar een financiële aderlating van 90.000 euro deed Kevin zijn zaak anders aanpakken. Mét succes, want “in één jaar tijd verdienden we 70.000 euro nettowinst”. De dertiger deelt zijn succesformule en geeft een inkijk in zijn financiën. “Mijn masterclasses aan 4.500 euro per student hebben mij in die moeilijke periode enorm geholpen.” -
Bristol start donderdag met uitverkoop
De schoenen- en kledingketen Bristol start donderdag 6 juni met een uitverkoop. Dat heeft Euro Shoe Group, de vennootschap achter de keten, dinsdag bekendgemaakt. -
PREMIUM
Touroperators pakken uit met ‘Vakantiegeldvoordeel’ tot 200 euro en andere promo’s: 5 bespaartips om nog meer uit je reis te halen