© Victoriano Moreno

Onze reporters testen als eersten game van successerie in Antwerps VR-center

De eerste aflevering van De Dag, een televisiereeks van Julie ­Mahieu en Jonas Geirnaert lokte meer dan 770.000 fans. Vlaanderen is in de ban van de gijzeling in de Fidesbank. Vanaf morgen kunt u zelf meespelen via een virtualrealityspel waarbij je de gijzelaars eigenhandig redt uit de handen van de gijzelnemers. Onze reporter, virtualrealitymaagd, testte het spel uit, samen met een collega.

Rebecca Van Remoortere

Wij staan op het plein net buiten de Fidesbank. Binnen is de gijzeling aan de gang. Drones van nieuwszenders vliegen boven ons hoofd. Hoofdcommissaris Ivo De Rouck, gespeeld door Johan Van Assche, geeft ons de opdracht om de drones uit te schakelen met onze wapens. Fysiek staan we in een lege hal in virtualrealitycenter The Park in Antwerpen met een bril op onze neus, een rugzak met laptop op onze rug en een plastic geweer in onze handen. Mentaal vormen ik en mijn twee medespelers vol overgave een trainingsteam van de speciale eenheid. Onze opdracht van de dag, of beter van de komende 25 minuten, is de bank binnendringen om de slachtoffers te bevrijden.

“Dit spel is een wereldprimeur. Het is de eerste keer dat content van eigen bodem tot leven wordt gebracht in een VR-beleving waarin je zelf kan meespelen”, zegt Philippe De Schutter, managing director van The Park. “Het idee voor het spel werd tien maanden geleden al bedacht, zonder dat we wisten of De Dag zou aanslaan bij het grote publiek. We melken het concept dus niet uit omdat het succesvol is, maar het is een aanvulling terwijl de serie nog op tv is.”

Escape room

Het spel van De Dag is niet bedoeld voor doorwinterde gamers. Gelukkig, want dat is ondergetekende allesbehalve. Het spel houdt het midden tussen een escape room waarbij je allerlei raadsels moet oplossen en opdrachten moet uitvoeren en een actiespel. Achter elke hoek is het uitkijken voor gewelddadige, gewapende gijzelnemers. Gaandeweg vermoorden we er een tiental in koelen bloede. Het bloed spat uit onze slachtoffers. Hun lichamen blijven liggen op de grond. Wij heffen onze benen in de lucht om over hen heen te stappen. Geen enkel moment tijdens het spel besef ik dat ik nog steeds in die lege hal sta met een bril op mijn neus. “Afhankelijk van de groep die speelt, kunnen we het spel nog aanpassen”, zegt Philippe. “Zo bestaat er een soort gecensureerde versie waarbij de lijken niet blijven liggen, maar meteen verdwijnen. Die toepassing kunnen we bijvoorbeeld inschakelen voor jongere spelers.”

De sfeer van De Dag wordt herkenbaar vertaald in het spel. Dat kan ook moeilijk anders. De regisseurs van de serie Julie Mahieu en Jonas Geirnaert hebben ook het spel min of meer geregisseerd en volledig mee bepaald.

Zoek dekking

Wat het spel interessant maakt, is dat van spelers verwacht wordt dat ze samenwerken. Ons kleine team van drie wordt opgedeeld. Mijn medespelers zijn team Brains en ik ben team Brave. Ik krijg een zwaarder kaliber van wapen en de andere twee krijgen de mogelijkheid om in het spel bepaalde functies te scannen om zo verder naar de volgende opdracht te geraken. We kunnen communiceren via een walkietalkiefunctie op onze wapens, maar die optie laten we snel achterwege, spontaan roepen tegen elkaar werkt ook. “Opgepast, achter u zijn ze aan het schieten”, klinkt het. En ook: “Zoek dekking.” Of: “Onder de lasers door, niet door de laser, pas oooop.”

“Die walkietalkiefunctie biedt ook in de toekomst heel wat mogelijkheden”, zegt Philippe. “Zo kunnen mensen in Antwerpen spelen en communiceren met gamers in Gent, waar ook een The Park is. In de verre toekomst zouden spelers van bij hen thuis met elkaar kunnen communiceren.”

Hoe je de slachtoffers bevrijdt weten wij intussen. Na een spannende eindscene wordt duidelijk of de missie geslaagd is en herkennen we actrice Ilse De Vis, nieuwsanker in de serie. Pas als we onze brillen afzetten, zien we dat we tijdens het spel een paar meter verplaatst zijn en nu helemaal aan de andere kant van de hal staan. Mocht je tijdens het spel te dicht bij een reële muur komen dan geeft een virtuele muur met rode uitroeptekens aan wanneer je dreigt te botsen. “De onderdompeling in zo’n VR-spel is moeilijk uit te leggen, je moet het zelf ondervinden. Ook de acteurs van De Dag hebben het spel getest samen met een paar mensen van productiehuis Woestijnvis. Een van de medewerkers kroop tijdens het spel zo vaak over de grond dat er twee gaten in zijn broek zaten ter hoogte van zijn knieën.”

Sciencefiction

Het spel van De Dag is een ideale kennismaking met de mogelijkheden van VR. Nu is de wereld van de virtual reality voor de gemiddelde burger nog futuristische sciencefiction, maar als het van Philippe afhangt, staan we binnen een jaar of vijf allemaal in onze woonkamer met een VR-bril op onze neus. “Nu betaal je voor een goeie bril ongeveer 800 euro. Binnen een half jaar of een jaar is dat waarschijnlijk nog maar de helft. Dan betaal je niet meer voor een bril dan voor een televisie. En waarom zouden we dan nog een televisie kopen als we met een bril in een andere wereld kunnen stappen? Wij denken ook verder. De volgende stap, waarom geen spel van Maya De Bij voor kinderen?”

Het spel van De Dag is te spelen bij The Park vanaf woensdag 23 januari vanaf drie spelers. Dat kost 39 euro per persoon, vanaf zes spelers kost het 34,99 euro per persoon voor een uur. In dat uur zit ook een algemene kennismaking met VR.