Studie: 43 procent van de Belgen niet overtuigd van veiligheid zelfrijdende auto
43 procent van de Belgen is er niet van overtuigd dat zelfrijdende wagens veilig zijn. Daarmee lijkt het vertrouwen van de consument in zelfrijdende auto's te stagneren, zo blijkt uit een onderzoek van bedrijfsconsultant Deloitte.
Deloitte ondervroeg voor haar ‘2019 Deloitte Global Automotive Consumer Study’ in september en oktober van vorig jaar meer dan 25.000 consumenten uit 20 landen om te peilen naar hun voorkeuren over kwesties die een impact hebben op de autosector. In België waren er dat ongeveer 1.250.
Uit het onderzoek blijkt dat het vertrouwen van de Belg in zelfrijdende wagens stagneert. 43 procent van de respondenten is er niet van overtuigd dat zelfrijdende auto's veilig zullen zijn. Dit is maar een lichte daling vergeleken met de 50 procent van vorig jaar. Het verschilt wel aanzienlijk van de 69 procent in 2017.
lees verder onder de video:
Geleidelijke aanvaarding
"Zelfrijdende wagens maakten hun intrede 'in de echte wereld' via piloottests en hebben bijgevolg te maken gekregen met uitdagingen uit 'the real world'. Een reeks spraakmakende incidenten hebben bijgedragen aan de stabilisering van het consumentenvertrouwen in de studie van dit jaar. Wellicht zal op langere termijn een tendens waar te nemen zijn in de richting van een geleidelijke aanvaarding", verklaart Eric Desomer, Automotive sector Leader for Deloitte Belgium, de tendens.
Consumentenvertrouwen
Uit het onderzoek blijkt ook dat het consumentenvertrouwen in traditionele autofabrikanten die zelfrijdende wagens op de markt brengen, blijft slinken: van 48 procent in 2018 tot 31 procent in 2019. Er is dus meer vertrouwen in spelers die nieuwe technologieën op de markt brengen dan in de traditionele fabrikanten.
Bekijk ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Gaspedaal raakt bekneld of schiet los: Tesla laat gaspedalen van duizenden Cybertrucks vervangen
-
PREMIUM
Wie nog fiscaal voordeel wil, moet snel zijn. Maar is een laadpaal thuis de moeite en hoeveel betaal je ervoor?
Steeds meer Vlamingen rijden elektrisch. Een groeispurt die ook z’n gevolgen heeft voor de vraag naar én het aanbod van laadoplossingen. Tot 31 augustus kan je je eigen laadpaal nog aftrekken van je belastingen. Maar wat kost dat nu eigenlijk, zo’n laadpaal? En met welke extra investeringen moet je rekening houden? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn overloopt de belangrijkste vragen. -
Livios
Mag je je gras maaien op zondag? En de takken van je buren snoeien? Dit zijn de regels in vijf herkenbare situaties
In de lente en zomer brengen we veel meer tijd door in onze tuin. Het is dan ook de periode waarin ergernissen kunnen opduiken. Want wat met overhangende takken, of buren die nieuwe bomen planten? En mag je op zondag je gras maaien of op je appartement barbecueën? Bouwsite Livios vroeg het aan advocate Astrid Clabots. -
-
Independer
Gsm-gebruik achter het stuur: wat mag wel en wat niet?
-
“Laat die zelfrijdende auto maar komen"
Wow. Dat was toch even een verrassing na de laatste gemeenteraadsverkiezing in Hasselt. Dat N-VA de grootste zou worden konden we denken. Dat er een coalitie zou ontstaan met de N-VA, Rood-Groen+ en Open VLD was niet voorspeld. Het roer van ‘t Scheep wordt omgedraaid. “Hasselt wordt een proeftuin, waar online en fysiek winkelen samen gaan en waar de zelfrijdende auto straks een plek heeft,” zo blikt kersvers burgemeester Steven Vandeput (N-VA) alvast vooruit op de volgende zes jaar. -
PREMIUM
Neemt TomTom met zelfrijdende auto wel de juiste afslag?
TomTom gaat volledig voor de zelfstandig rijdende auto. Daarmee neemt het bedrijf een grote gok, want die markt wordt nu beheerst door grote, zeer kapitaalkrachtige concurrenten als Here en Google. -
6 op de 10 Belgen remmen extra af bij flitspalen, mannen doen het zelfs vaker: “In dit geval kan het je geld kosten”
-
Livios
“Let in het bijzonder op voor melganzenvoet”: dit zijn je tuinklussen voor de maand mei
-
Waarom de snelheid op je kilometerteller niet de echte is
Verkeersinstituut Vias wil dat de technische marges bij flitscontroles krapper worden. Momenteel bedraagt die marge 6 kilometer per uur, maar Vias pleit voor een maximale marge van 3 kilometer per uur. Wie vandaag met een snelheid van minstens 129 km/uur een flitscamera of een trajectcontrole passeert, krijgt gegarandeerd een boete. Maar met hoeveel komt dit overeen op de kilometerteller van je auto? Filip Rylant van mobiliteitsfederatie TRAXIO legt het helder uit. -
HLN Shop
Mogelijk fataal voor je hond of kat: welke voeding mag je nóóit met je huisdier delen?
Een hond die smekend naar je opkijkt terwijl je aan het eten bent, of een kat die zich behaaglijk op je schoot vlijt zodra je een koekje pakt: huisdieren weten hoe ze ons moeten verleiden voor een hapje van ons eten. Maar hoe veilig is het eigenlijk om ze te laten meesnoepen? En welke voeding kun je maar beter ver bij ze vandaan houden? HLN Shop overloopt welke hapjes schadelijk zijn voor je huisdier. -
Auto
VIDEO. Een echt SF-ongeluk: zelfrijdende auto rijdt zelfstandige robot aan
7 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerAnoniem
Johan Vancaneghem
censor
Jan Verstrepen
Danny De Corte