© Sven Dillen

Supermarkten zetten strijd tegen overbodig wegwerpplastic voort: gekochte plastic verpakking meteen de vuilnisbak in

In de Hypermarkt Carrefour in Hasselt kunnen klanten sinds enkele weken de overbodige verpakking van hun boodschappen in afvalmanden zwieren. Ze sleuren minder afval mee naar huis en geven een krachtig signaal aan de producenten. Supermarkten zetten de strijd tegen overbodig wegwerpplastic voort. Na het afschaffen van wegwerpzakjes aan de kassa worden volgend jaar ook alle plastic zakjes aan de fruit- en groentenafdeling vervangen door milieuvriendelijke alternatieven.

Marij WYERS

Het succes van de acties Afvalvrij Mei en Mei Plasticvrij zet zich door in onze supermarkten. Carrefour is in september gestart met het actieprogramma ‘Act for Food’ om tegen 2025 te evolueren naar 100 procent recycleerbare verpakkingen en minder afval. “Voor ons huismerk hebben we dat perfect in de hand. Zo bestaan onze shakers met kerstomaatjes uit gerecycleerd materiaal, goed voor een vermindering van 40 ton plastic op jaarbasis. Onze vlootjes met noten krijgen een hersluitbare folie, nog eens 16 ton minder plastic”, zegt woordvoerder Baptiste van Outryve van Carrefour.

Afvalmand

Op grote merken en multinationals hebben onze supermarkten minder grip. Denk daarbij aan de zes colaflessen die nog eens in een plastic folie zitten. Die overbodige verpakking kunnen Carrefour-klanten bij het verlaten van de winkel achterlaten. “We waren gestart met een kartonnen doos aan het onthaal. Die was altijd meteen vol. Vandaar dat we twee grote afvalmanden aan de buitendeur hebben geplaatst”, vertelt klantenmanager Peggy Nijs van de hypermarkt in Hasselt. Met de vermelding ‘omdat alle beetjes helpen’ kunnen klanten er verpakkingen kwijt die ze niet mee naar huis willen nemen. En blijkbaar is dat heel wat. “Die manden steken elke week goed vol. We verzamelen alle plastic in onze speciale containers die alles samenpersen voor recyclage.” Carrefour laat de winkels vrij in deze vorm van afvalinzameling.

Overbodig

Veel mensen ergeren zich aan overbodig plastic, zoals een folie rond de komkommer. “Bij voedsel moet de afweging worden gemaakt met voedselverspilling. Zonder folie moet je die komkommer na een paar dagen weggooien en is de milieu-impact veel groter dan dat beetje plastic”, zegt Hans Cardyn van Comeos, dat de Belgische handel vertegenwoordigt. Comeos juicht wel toe dat alle winkelketens bezig zijn met plastic zakjes voor groenten en fruit te vervangen.

Bij Delhaize is de operatie net afgerond. “In september zijn we gestart met de rollen met flinterdunne plastic zakjes te vervangen door herbruikbare katoenen zakjes en papier. Dat scheelt 80 miljoen zakjes op jaarbasis”, benadrukt Roel Dekelver, woordvoerder van Delhaize. Ook bij Carrefour vind je vanaf 2019 enkel nog bioafbreekbare en papieren varianten.

Supermarkten nemen meer en meer afstand van wegwerpplastic. Delhaize wil evolueren naar de katoenen broodzak. Lidl en Carrefour stoppen in 2019 met de verkoop van plastic wegwerpartikelen zoals rietjes, borden en bestek. Ook Ikea wil komaf maken met alle plastic wegwerpproducten in zijn vestigingen, tegen 2020 zou dat moeten lukken. Van het zwerfplastic langs de weg wil Ikea nieuwe producten maken, zo kondigde de Zweedse meubelgigant gisteren aan. Eind volgend jaar hoopt Ikea de eerste protoypes klaar te hebben.