21 oktober 2017 om 03:00
Column
-
Luister naar

Zondeval der dieren?

Maar in het geval hij het niet met opzet deed en God zijn hand bestuurde, kan hij vluchten naar een plaats die ik jullie zal aanwijzen.

Exodus 21, vers 13

Lees de krant en je wordt steeds weer verrast. Op 22 september werd in het Nederlands Dagblad gevraagd naar de mogelijkheid van een zondeval der dieren. Die speculatie laat ik voor wat ze is. Er is geen wet tegen proefballonnen.

Wonderlijk is de manier waarop deze proefballon van een bijbelse onderbouwing wordt voorzien. Almatine Leene attendeert in het desbetreffende artikel op de (tragikomische) praktijk van processen die in vroeger eeuwen tegen dieren zijn gevoerd. Anekdotisch interessant, maar het zegt niet iets over het antwoord op de gestelde vraag; vroeger hebben ze ook heksen verbrand, zouden ze dan toch bestaan? Leene – en daar wordt het interessant – wijst erop dat God in de Bijbel af en toe de dieren verantwoordelijk houdt voor hun gedrag. Ze verwijst uiteraard naar de slang in de Hof. Dat reptiel wordt inderdaad als verantwoordelijk aangesproken, maar de aard van het beest is in het licht van de hele Bijbel op zijn minst zo ‘beladen’ dat het moeilijk model lijkt te kunnen worden gesteld voor dieren in het algemeen. Maar ook dat terzijde. Vlak vóór de opmerking over de slang, verwijst Leene naar de zelfopenbaring van de Here aan Israël bij de Horeb. Ik citeer uit het artikel: ‘... dat God in de Bijbel af en toe dieren verantwoordelijk houdt voor hun gedrag. In Exodus 19 bijvoorbeeld, waar Hij ook de dood afroept over ieder dier dat het waagt de Horeb te betreden.’

Dit komt op mij over als een argument dat a: zich lastig naar de werkelijkheid laat vertalen, en b: de tekst van de Bijbel overvraagt. Wat is er aan de hand? Op de dag af drie maanden na hun vertrek uit Egypte, komt het volk Israël aan in de Sinaïwoestijn. Ze hebben hun tentenkamp opgeslagen ‘vlak bij de berg’. De Heer belooft Mozes ter onderstreping van zijn leiderspositie een ontmoeting waarvan het volk getuige zal zijn. Getuige, maar op afstand. De berg wordt vanaf de voet afgegrensd (vers 23). Wie toch te dichtbij komt, moet worden gestenigd of met pijlen doorboord. Dit geldt ook voor dieren die de berg betreden.

Hoeveel dieren zouden er op dat moment op de Horeb hebben geleefd? Kwamen er klipdassen voor, raven, hagedissen, spinnen? Moest Israël jacht maken op deze dieren wanneer zij zich onverantwoordelijk gedroegen, de berg betraden? Moesten zij sterven door steniging of met pijlen worden doorboord? Iedereen, ook Leene, zal de onzinnigheid van dit scenario beseffen. Het kan bij deze opdracht van God aan Mozes en het volk – niet aan de dieren – enkel zijn gegaan over de dieren van Israël. De verantwoordelijkheid voor het welzijn van die dieren wordt bij Israël gelegd. Hun dieren zullen het met de dood moeten bekopen wanneer zij, de eigenaren, slordig met Gods bepaling omgaan.

In Exodus 21 gaat het over een dodende stier. Die moet worden opgeruimd, maar de spannende vraag blijkt: was de eigenaar nalatig of niet? De verantwoordelijke blijkt ook daar de mens. Proefballonnen prima, maar vul ze niet door bijbelteksten ‘op te blazen’.

Of het nu mensen of dieren betreft.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
nd

Ineens ruikt Amsterdam CS naar kolendamp! De schitterende Oriënt-Express uit 1920 trekt volop bekijks

Op Amsterdam CS rijdt langzaam de mooiste trein van Europa binnen: de Oriënt-Express, uit 1920, een rijdend stuk spoorhistorie. Nog steeds kun je tegen royale betaling mee, van Londen naar Parijs, Venetië of Istanbul.

Cocky Drost

Is het egoïstisch als ik zeg dat ik geen zin heb in seks? Een vrouw hoeft niet altijd zin te maken

‘Soms moet je je man z’n gang maar even laten gaan, want als je getrouwd bent is jouw lichaam van hem.’ Misschien - hopelijk - voel jij acute verontwaardiging als je dit leest.

Zeg het gewoon: een christen zou niet met een vliegtuig op vakantie moeten gaan

In enkele decennia is het idee ontstaan dat iedereen ‘recht’ heeft op jaarlijkse vliegvakanties. En nog steeds groeit het aantal vluchten. Tijd voor concrete leefregels wat dit betreft, beargumenteert Mark de Jager.

Afbeelding

De oorzaak van veel ellende is dat brute macht over gerechtigheid heerst en velen daarover zwijgen

'In 1964 werd ik met een spandoek voor Paleis Soestdijk gearresteerd', schrijft Aad Kamsteeg. Zestig jaar later vraagt hij opnieuw aandacht voor de Molukkers.

Let goed op als er een beroep wordt gedaan op wetenschappelijk onderzoek

Het pleit voor minister Piet Adema dat hij het stempel 'veilig' op glyfosaat wantrouwde. Een beroep op wetenschappelijk onderzoek zegt helaas lang niet alles, stelt Reina Wiskerke.

Annemarie van Heijningen-Steenbergen is schrijver en spreker.

Refomeisjes zijn niet per se bang omdat ze weten van de 'schrik des Heeren'

Ik groeide op 'wetende de schrik des Heeren', maar was banger voor een krokodil onder mijn bed dan voor de hel, schrijft Annemarie van Heijningen over haar jeugd in de gereformeerde gemeente.

Corjan Matsinger is jongerenwerker en religieus trendwatcher.

Een bezoek aan Taizé laat zien dat geloof lang niet altijd hoeft aan te sluiten bij je belevingswereld

Je hoeft je echt niet in duizend bochten te wringen zodat geloof altijd aansluit op de belevingswereld van jongeren. Vaak is het juist goed dat het in eerste instantie even vreemd is, merkte Corjan Matsinger in Taizé.

Hans Werkman

Hans Werkman googelde: 'verhuizen poëzie', want tijd om te schrijven had hij niet

‘Hoeken met huisgeheimen komen bloot’, schreef Gerrit Achterberg in zijn verhuisgedicht ‘Beumer & Co.’ Columnist Hans Werkman ervaart het momenteel tijdens zijn verhuizing aan zijn lijf en ziel.

Afbeelding

Kiezen kinderen hun eigen ouders? Waarom deze opvoedgedachte me rust en vertrouwen gaf

Het is maar goed dat de opvoeding niet eenrichtingsverkeer is, bedenkt columnist Gerard ter Horst zich. Zoals ouders energie in hun kinderen steken, zo is het ook andersom. Dat biedt hoop voor een duurzame relatie.