21 oktober 2017 om 03:00
Luister naar

Lied en traditie

Als tiener in de fase van mijn-ouders-begrijpen-mij-niet kwam ik graag bij mijn grootouders, God hebbe hun ziel. Niet dat die mij nu wél zo goed begrepen, maar ze waren zo prettig onverschillig over de dingen waar m’n ouders zich juist aan stoorden.

Mijn oma zei niet dat ik naar de kapper moest, ze aaide me gewoon over m’n ongeknipte en ongekamde bol. ‘Wat een mooi nieuw shirt heb je aan’, zei ze over het zwarte metalshirt met doodskoppen en bloederige logo’s, waarvan m’n ouders net gezegd hadden dat ik het niet aan mocht trekken voor het bezoekje aan opa en oma.

Afijn, het was uiteindelijk een tamelijk korte en onschuldige fase; mijn ouders bleken al snel ook de kwaadsten niet. Maar er zit iets typisch in. Op zo’n beslissend moment in je leven, moet je je blijkbaar even afzetten tegen de generatie vóór je – dat is geen breuk met de traditie, het is een traditie op zich, of de manier waarop de traditie hortend en stotend en piepend en klagend voortgaat ad infinitum, tot Sint-Juttemis. Je wilt het dan nadrukkelijk anders doen dan je ouders, en kijkt van hen weg; je zoekt naar begrip en bevestiging in twee richtingen.

Ten eerste, naar je leeftijdsgenoten, vrienden, klasgenoten. Ten tweede dus naar de generaties vóór je ouders. Je grootouders, of nog oudere geschiedenissen. Mijn oudere broer bijvoorbeeld ging in dezelfde leeftijdsfase plots onze familiestamboom uitpluizen. (Tot onze niet geringe trots bleek die heel wat ridders en edellieden te bevatten. Ook de roemruchte Gebroeders De Witt, zo onzachtzinnig behandeld door Haags geteisem, blijkt verre familie.)

liedgebruik

Onlangs verscheen een interessant onderzoek over trends in liedgebruik in katholieke kerken, uitgevoerd door Pieter de Wit (dan weer géén familie – ik herinner me althans niet dat ik hem ooit bij mijn oma of in mijn broers stamboom ben tegengekomen). Hieruit blijkt dat de muzikale voorkeur van met name katholieke jongeren sterk uiteenloopt: een deel voelt zich aangesproken door moderne gospel, opwekkingsliederen en andere vormen van protestantse liedcultuur, een ander deel grijpt terug op oudere katholieke tradities: Latijn en gregoriaans. De recentere katholieke liederen van bijvoorbeeld Huub Oosterhuis laat men juist links liggen.

Ik herken dat heel sterk, kan me identificeren met deze generatie. (Als laat-dertiger ben ik misschien ook nog steeds een katholieke jongere; in een steeds ouder wordende geloofsgemeenschap ben je immers lekker lang jong.) Ik heb ook helemaal niets met die halfzachte rijmen van Oosterhuis. Mijn voorkeur gaat duidelijk uit naar een oudere liturgische traditie, naar de mystieke verstilling van het gregoriaans.

dynamiek

Een paar alinea’s terug heb ik nog met veel genoegen twee Latijnse woorden gebruikt. Een groot liefhebber van opwekkingsliederen ben ik dan weer niet, ik krijg er eerlijk gezegd de kriebels van, maar ik ken veel generatiegenoten die er wel van houden, en dat gun ik hen van harte.

Wat ik maar zeggen wil: het is dezelfde dynamiek. Jonge katholieken werpen hun religieuze ankers twee kanten uit. Enerzijds over de schutting van de protestantse leeftijdsgenoten, die meer gewend zijn aan een ervaringsgericht, expliciet belijdend geloof. Anderzijds dieper de eigen katholieke traditie in, naar die rijke sacrale cultuur die alle tijd- en plaatsgebondenheid zo schitterend doet vergeten. Hun ouders, die meenden heel modern en vooruitstrevend te zijn met hun Oosterhuis-verzen, staan erbij en denken er het hunne van.

Ze zullen elkaar weer moeten vinden, de gelovige generaties. Elkaar begrijpen, of op z’n minst verdragen. Dat is traditie; patronen ontdekken in alle breuklijnen. De kinderen hebben hun redenen, verdienen hun eigen hoofdstuk in de geschiedenis. De ouders hadden ook hun redenen, hun hoofdstuk. En ach, ze waren heus de kwaadsten niet.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Hans Werkman

Hoe ik dankzij Google achter een snipper van het leven van Sietje Bauling-Kuiper kwam

Het boekje lag onder de adem van de Amersfoortse Joriskerk op een oud vlooienmarkttapijt. Hans Werkmans vrouw kon het daar niet laten liggen. Daarna begon voor hem de zoektocht naar ‘S. Bauling. Kuiper’.

Lysanne van de Kamp werkt bij Micha Nederland en ontwerpt oogsttuinen.

Als je op dit moment helemaal in orde bent, dan is je medemenselijkheid dat niet

Wat Lysanne van de Kamp raakt is dat de hele wereld toekijkt, vastlegt en deelt hoe tienduizenden onschuldige burgers op de meest verschrikkelijke manieren vermoord worden, maar er toch nog steeds geen einde aan komt.

Feniks de la Fosse

Hun omgeving heeft moeite met het leeftijdsverschil. 'Mijn familie denkt dat ik in een midlifecrisis zit'

Vanaf het eerste moment was het goed, zegt een stel tegen Feniks de la Fosse. Toch krijgen ze bezwaar vanuit hun omgeving vanwege het leeftijdsverschil. 'Mijn ouders zien me als hun kleine meid die ze willen beschermen.'

Julia ter Beek is journalist en werkzaam in de ouderenzorg.

Een ontevreden en zieke man leerde mij iets waar ik nog bijna elke dag aan moet denken

Hij leidt een pijnlijk en oncomfortabel leven, is afhankelijk van zorg. Echt léven zat er voor hem niet meer in, was zijn idee. Aan Julia ter Beek vertelt hij dat hij van dode bloemen houdt.

Het tuinleven begint: laat de barbecue of vuurkorf niet roken als je om je buren geeft

TV-programma's over burenruzies houden ons een spiegel voor. Het is een wonder dat er nog vrede te vinden is op aarde, schrijft Reina Wiskerke. Begin met vrede stichten in je eigen tuin.

Annemarie van Heijningen-Steenbergen is schrijver en spreker.

Een dodelijk ongeluk en een schietpartij moet je niet dichtmetselen met vlugge christelijke oneliners

Een dodelijk scooterongeluk en een schietpartij lieten Alblasserdam in verbijstering achter. 'Alle zorgvuldig gekozen zinnen waren niet bij machte ons hart te verzachten', schrijft Annemarie van Heijningen.

nd

Beste studenten! Wat zal ik doen met het woordje 'wuft'? Is dat antiek? Of juist heerlie-de-peerlie?

Ergens heb ik altijd wel geweten dat dit moment zou komen ... de dag, dat je gaat uitburgeren uit je eigen land, je eigen taal. Omdat je ineens ouderwets praat. Volgens sommige twintigers dan, schrijft Hilbrand Rozema.

Ad de Bruijne is hoogleraar ethiek en spiritualiteit aan de Theologische Universiteit Kampen/Utrecht.

De treurige nalatenschap van het christelijke Westen kleurt het huidige conflict tussen Israël en Gaza

'Het vanouds christelijke Westen is mee schuldig aan de huidige tragedie in Gaza. Dat was mijn antwoord toen iemand vroeg waarom ik mij nauwelijks uitlaat over het huidige conflict, schrijft ethicus Ad de Bruijne.

Afbeelding

Na de oorlog was het: zwijgen en vooruit maar weer, het leven hernam zijn loop. Met grote gevolgen

De grootvader van Bart Jan Spruyt werd in de oorlog onder dwang tewerkgesteld in Duitsland. Daar sprak hij na de oorlog nooit meer over. 'Voor mij is hij altijd volstrekt ontoegankelijk gebleven.'