© Frederik Beyens, Patrick Hattori, RR

Communicatie-experts analyseren politieke wervelstorm in Antwerpen: “Links moet meer weerbaar worden”

Samen' is bezweken onder de aanhoudende kritiek op Antwerps sp.a-voorzitter Tom Meeuws. Maken persoonlijke aanvallen op politici vandaag deel uit van het politieke debat? Is het altijd zo geweest? En hoe kunnen sp.a en Groen die negatieve beeldvorming omkeren? Uw krant ging te rade bij enkele communicatiespecialisten.

jan stassijns

Guillaume Van der Stighelen(ex-reclamemaker): “Privacy stelt nog weinig voor”

Guillaume Van der Stighelen ziet in de huidige politiek dezelfde gedragingen als de voorbije tweeduizend jaar. Alleen is de technologie veranderd en dat schept nieuwe mogelijkheden. “Wanneer je vandaag in een moeilijk parket terechtkomt, is het erg makkelijk om een hetze te creëren rond een klein detail, waardoor de aandacht wordt afgeleid”, zegt Van der Stighelen. “We zijn ook in een tijdperk terechtgekomen waar privacy nog maar weinig voorstelt. Discretie is bijna een achterhaald begrip. Politici doen alles voor de volgende verkiezingen. Geruchten verspreiden, dat gebeurde vroeger aan de toog. Dat dingen lekken, is dus niet nieuw. Maar de snelheid waarmee die dingen zich verspreiden is dat natuurlijk wel. Het onderwerp krijgt daardoor een grotere draagwijdte. Het voordeel is wel dat als je leugens verspreidt, dat die ook snel ontwapend kunnen worden. Misschien komt na deze periode wel een generatie die minder onwaarheden lanceert. Wie weet...”

Christ'l Landtsheer (politieke communicatie UAntwerpen): “Links moet meer weerbaar worden”

Volgens Christ’l Landtsheer, voorzitter van de onderzoeksgroep politieke communicatie van de UAntwerpen, moeten linkse partijen zoals sp.a en groen in hun communicatie harder inzetten op vorm en stijl. “Rechtse partijen zijn daar sterk in en dat werkt goed bij de kiezers”, zegt Landtsheer. “Linkse partijen zijn doorgaans meer bezig met inhoud, maar moeten leren om een meer weerbare retoriek te ontwikkelen. Dat is een fenomeen waar in de Verenigde Staten al veel onderzoek naar verricht is. Negatieve campagnevoering, het creëren van drama, oproepen van emoties en ruziën is niet nieuw, maar wordt vandaag versterkt door de moderne mediadynamiek. We worden verplicht om een politieke mening te vormen op basis van indrukken in plaats van inhoud. Ziet hij of zij er sympathiek of intelligent uit? Straalt hij leiderschap uit? Dat is doorslaggevend. Daar moet links ook meer op inzetten. Wat we zien in Antwerpen en de rest van Vlaanderen maakt deel uit van een internationaal gegeven.”

Harry Demey, (LDV United): “Je moet een eigen smoel creëren”

“We leven vandaag in een maatschappij waar aan waanzinnige opinievorming gedaan wordt. En met de snelheid waarmee dat gebeurt, missen we de factcheck.” Dat zegt Harry Demey, CEO van reclame- en communicatiebureau LDV United. “Het moddergevecht in de politiek dat we de afgelopen dagen en weken gezien hebben, is er altijd geweest. Maar ik heb zelden geweten dat het zo onder de gordel was. De komst van social media speelt daar zeker een rol in. Er wordt nog maar weinig nuance gelegd online én politici communiceren steeds vaker individueel, terwijl er vroeger meer een duidelijke, coherente communicatiestrategie was bij partijen. Meningen worden snel verward met feiten. En wanneer die meningen online gedeeld worden, beschouwen veel mensen die dan ook als waarheid. Mocht ik vandaag Groen of sp.a adviseren – wat ik niet doe voor alle duidelijkheid – zou ik zeggen: positioneren en niet argumenteren. Je moet een eigen smoel creëren, zonder op de smoel van iemand anders te slaan. Laat het allemaal passeren en kom dan met een eigen verhaal naar buiten.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Keuze van de Redactie

MEER OVER