Direct naar artikelinhoud
Zwarte punten

Er zijn eigenlijk veel meer dan 22 zwarte verkeerspunten. Dit zijn de gevaarlijkste kruispunten in uw buurt

De lijst van 22 zwarte verkeerspunten waar Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) extra middelen voor vrijmaakt is verouderd. Vlaanderen telt veel meer gevaarlijke punten.

De bewuste lijst van 22 dateert al van 2002. Het is het 'overschotje' van een lijst van 809 gevaarlijke punten die toen opgesteld is op basis van ongevallenstatistieken. In 2016 besloot minister Weyts om voor 22 hardnekkige dossiers een extra budget van 50 miljoen euro vrij te maken. Deze week deed hij daar, na het dodelijke ongeval in Oostakker, nog eens 20 miljoen euro bij.

Maar de lijst van 22 doet wel wenkbrauwen fronsen. Sinds de opstelling ervan werden geregeld nieuwe ‘zwarte’ lijsten gemaakt op basis van recentere ongevallencijfers. Een vergelijking daarvan toont aan dat de meeste van die 22 kruispunten uit 2002 vandaag niet meer in de recentere lijsten voorkomen. 

Op de lijst van punten waar veel verkeersongevallen gebeuren, die minister Weyts vorig jaar in mei gaf als antwoord op een schriftelijke vraag van Groen-parlementslid Björn Rzoska, staan slechts 4 van de 22 ‘zwarte punten’. De lijst was volgens de minister gebaseerd op ongevallenstatistieken van 2011 tot 2013. Op een andere lijst uit 2016 staan dan weer niet 22, maar meer dan 300 gevaarlijke punten. Slechts 7 daarvan staan ook op de lijst met 22 punten. Het lijkt er dus op dat we nu 15 zwarte punten aanpakken die toch niet zo zwart blijken te zijn.

Zo’n lijst opstellen is altijd een momentopname, zo legt Veva Daniels van het Agentschap Wegen en Verkeer de verwarring uit. “Het klopt dat de lijst van 22 niet helemaal matcht met de recentere lijsten. En dat er nu dus kruispunten zijn met zwaardere ongevallenstatistieken die niet op de lijst van 22 staan. Maar die pakken we uiteraard ook aan.”

Welke precies en vooral hoeveel budget daarvoor voorzien is, is moeilijk te zeggen. Wegen en Verkeer werkt samen met het kabinet van minister Weyts aan een zogenaamde ‘dynamische lijst’, een lijst die op basis van recente ongevallenstatistieken een update maakt van de zwarte punten.

De plaats waar eerder deze week een 16-jarig meisje omkwam.Beeld FREDERIK VOLLAERT

De lijst, waarvan nochtans al twee jaar sprake, is nog niet klaar, klinkt het. Daniels: “We zijn die nog volop aan het proper maken, zeg maar. Er staan nu nog kruispunten op die er niet op horen, omdat het punt ondertussen al aangepakt is. En er staan ook enkele wegen in die niet onder onze bevoegdheid vallen."

De zwarte punten die niet op de lijst van 22 staan, worden aangepakt binnen het investeringsprogramma van Wegen en Verkeer. In 2016 ging er een budget van 598 miljoen euro naar het hele programma. Dan spreken we over alle mogelijke werken, op alle gewestwegen en snelwegen. Hoeveel van dat budget naar het wegwerken van zwarte verkeerspunten gaat, is niet duidelijk. Daniels: “Dat wordt niet opgesplitst, omdat de beslissing om infrastructuurwerken te doen vandaag niet alleen meer afhangt van ongevallenstatistieken. Er wordt gekeken naar het globale plaatje. Ook de verkeersdrukte en doorstroming bijvoorbeeld spelen een rol.”

'Mijn indruk is dat de minister door de bomen het bos niet meer ziet'
Björn Rzoska (Groen), Vlaams parlementslid

Door de verschillende ‘potjes’ waaruit de middelen komen, is het moeilijk te vergelijken. Daardoor ontstaat de indruk dat nu veel geld gaat naar ‘oude’ zwarte punten die misschien niet allemaal meer zo zwart zijn. "Mijn indruk is dat de minister door de bomen het bos niet meer ziet", zegt Björn Rzoska. "Hij moet zo snel mogelijk met een geactualiseerde lijst komen, zodat de zwartste punten meteen kunnen worden aangepakt."

Disclaimer: In het document dat onze redactie ontving waren sommige wegen niet benoemd. Daardoor zijn ze niet opgenomen in de kaart bovenaan het artikel. Elke locatie in de lijst met zwarte punten kreeg een ‘prioriteitsscore’ mee, afhankelijk van het aantal slachtoffers dat er op dat punt is gevallen en de graad van de verwondingen. Hoe hoger de ‘score’, hoe onveiliger het kruispunt en hoe donkerder het icoon is ingekleurd.