Suzanne Struyfs zou op 23 november ’s morgens naar China moeten vertrekken met NRV en ’s avonds met TravelBird. © KMA

TravelBird-gedupeerden: “Nu zitten we hier met twéé reizen naar China”

Door het faillissement van TravelBird zou de reis naar China van Suzanne uit Zandhoven niet doorgaan. De gedupeerden kregen wel hun geld terug. Ze boekte een tweede reis, maar nu blijkt dat de eerste wél doorgaat en dat ze 5.300 euro kwijt is bij annulatie.

Kristin Matthyssen

Nog nooit was Suzanne Struyfs (58) langer dan een week van huis weg. En nog nooit ging ze buiten Europa. “Ik wou altijd in de buurt blijven voor mijn vader en mijn gehandicapte zus. Maar vader is overleden en mijn zus wordt nu goed opgevangen. Vandaar dat mijn man en ik met onze twee vaste reisgenoten op 19 juli online via Groupon een veertiendaagse rondreis naar China boekten. Op 24 september kregen we het bericht dat de reis niet doorging wegens faillissement van de touroperator en dat we ons geld zouden terugkrijgen, wat ook gebeurde.”

Een domper, maar gelukkig vonden de reisvrienden een min of meer gelijkaardige China-rondreis bij TravelBird. “Die rondreis was 700 euro per persoon duurder, maar we konden ook voor vier personen boeken van 23 november tot 10 december.”

Toen gebeurde het ondenkbare: op 31 oktober kreeg Suzanne een mail dat TravelBird failliet was. “In alle media verscheen een interview met Erik Jan Reuver van de Nederlandse stichting SGR, opgericht om reizigers te beschermen tegen faillissementen, waarin hij verklaarde dat alle reizen voor 9 november zouden doorgaan, en alle reizen na 9 november niet zouden doorgaan. De gedupeerden die na 9 november moesten vertrekken, zouden hun geld terugkrijgen. Er stond in dat we als gedupeerden geen contact moesten opnemen met SGR, dat we geïnformeerd zouden worden. Dat was ook de boodschap op de website van SGR.”

Suzanne en haar vrienden hadden al 500 euro betaald voor hun visum. “Dat geld waren we anders sowieso kwijt, net als het geld van onze vaccinaties. Intussen hadden we gezien dat we via touroperator NRV alsnog op 23 november naar China konden vertrekken. Een kortere reis zonder vierdaagse cruise op de Yangtze, maar het was beter dan niets. Op 8 november hebben we die reis bij NRV geboekt. Op 9 november om 16u stuurde TravelBird een bericht dat onze reis alsnog doorging. Op 23 november zouden we dus ’s morgens en ’s avonds naar China moeten vertrekken op Schiphol!”

Suzanne liet SGR weten dat ze al een andere reis geboekt hadden. “We kregen bericht dat we 5.357 euro van ons voorschot kwijt zijn met ons viertjes. We trekken maar iets van 1.200 euro terug.”

Suzanne voelt zich misleid door de slechte communicatie van SGR. “Volgens Testaankoop valt er juridisch weinig aan te doen. In de eerste mail over het faillissement stond een link naar de kleine lettertjes, waarin staat dat SGR altijd pogingen kan doen met de bewindvoerder om alsnog reizen te laten doorgaan. Een vorm van officiële oplichting, zo ervaren wij dit. Twee faillissementen en dan nu dit: het lijkt of onze Chinareis behekst is.”