Klok tikt genadeloos voor kleuterschool: sluiting dreigt als niet snel nog één kleuter gevonden wordt

© pvr

De wijkschool Kuitelgem van VBS Sint-Vincentius Buggenhout is met sluiting bedreigd. Als juf Karine tegen begin februari 2019 geen extra ukkepuk mag verwelkomen, bovenop de elf die ze nu al soigneert, dan dreigt de school te verdwijnen.

Pierre Van Rossem

Het is rustig in het doodlopende Kuitelgem op de Briel in Buggenhout, al zijn de elf kleuters in de keuken van de wijkschool druk bezig om pompoenen in partjes te snijden. Eén van hen meldt dat een vriendje het zelfs aandurfde om een stuk pompoen op te eten. Juf Karine Daelemans ontmijnt meteen een opkomend conflict. 27 jaar ervaring heeft zo zijn voordelen.

Gevarenzone

“We zitten inderdaad in de gevarenzone”, geeft ze toe. “Vandaag tellen we elf kleuters. Tegen 1 februari moeten er dat twaalf zijn. Gebeurt dat niet, wacht ons de sluiting van de wijkschool. De oorzaken? Waarschijnlijk de opvang voor en na de schooluren. Tot 18.15 uur is er geen opvang. Ik ben ’s morgens wel al om 7.30 uur present. Bovendien bieden wij onze kleuters geen warme maaltijden aan. De vergunning om een ‘restaurant’ te openen kost 300 euro en die recupereren zou ons verplichten dagelijks elke kleuter één euro extra te vragen. En dan is er nog de vaststelling dat oudere broers of zussen hun jongere gezinsgenoten meenemen naar de ‘grote’ school.”

Aan troeven ontbreekt het de wijkschool Kuitelgem nochtans niet. “We bieden ruimte en rust in een verkeersluwe omgeving zoals het doodlopende Kuitelgem. De school is bovendien uitgerust met modern materiaal zoals een smartboard en dankzij de Sint zijn er voortaan pc’s om kleuters te leren programmeren. We missen geenszins aantrekkingskracht, want ouders kiezen doelbewust voor onze school. Zelfs vanuit de Kasteelstraat en vanuit Baasrode-dorp mogen we kleuters verwelkomen.

Samen in één klas

Dat juf Karine het eerste, tweede en derde kleuterklasje samen animeert, noemt ze een niet te onderschatten pluspunt. “Ik besefte het zelf niet toen ik eraan begon”, besluit ze. “Feit is dat de jongsten leren van de ouderen, maar dat dit andersom ook geldt. Het is mooi om te zien hoe de oudsten de jongsten op diverse vlakken uitleggen hoe het moet. En hun mondigheid oefenen. Ze beseffen tegelijk ook wat de jongsten nog maar kunnen en doen extra hun best om beter te doen.”