Kussende mannen in nieuwste campagne van Suitsupply, maar dat vindt niet iedereen leuk

© Suitsupply

De laatste campagne van Suitsupply, met twee verliefde mannen, wordt niet door iedereen gesmaakt. Het Nederlandse pakkenmerk verloor opvallend veel volgers op sociale media.

edm

Suitsupply, dat wel vaker kritiek krijgt door zijn controversiële (en vrouwonvriendelijke) campagnes, pakt dit seizoen uit met twee mannen die elkaar liefdevol in de ogen kijken, aanraken of kussen. Maar de beelden worden niet door iedereen goed ontvangen en lokken heel wat negatieve reacties uit. Een dag na de lancering van de campagne verloor het kledingmerk naar eigen zeggen al meer dan 10.000 volgers op sociale media.

Volgens oprichter Fokke de Jong was het hoog tijd voor een campagne met twee mannen. ‘Het gaat in de modereclame vaak om aantrekkingskracht tussen mensen, maar niet vaak over die tussen mannen. Dat vonden wij leuk om nu ook een keer te doen’, vertelt hij aan NRC Handelsblad. Dat zijn bedrijf winst probeert te maken ten koste van de homo-emancipatie, doet hij af als ‘onzin’. ‘Als je iets maatschappelijks aanstipt in reclame, betekent dat nog niet dat je er misbruik van maakt.’ Door de negatieve reacties zijn er ook heel wat anderen die de accounts van het label net gaan volgen uit steun. Sommigen maken zelfs een grapje over de campagne, maar die wegen schijnbaar niet op tegen het aantal mensen die Suitsupply ontvolgen.

Niet in Rusland

Suitsupply heeft winkels in 24 landen wereldwijd, maar de bewuste foto’s worden niet verspreid in hun winkels in Rusland en de Verenigde Arabische Emiraten. ‘Dan wordt de winkel gesloten en het personeel gearresteerd’, zegt De Jong aan NOS. ‘Voor die landen hebben we wel andere versies, nog steeds met twee mannen, maar niet zoenend. Je moet daar binnen de kaders van de wet blijven.’

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer