© Ferrari

F1-bolides mogen meer brandstof verbruiken: "Voluit racen wordt mogelijk"

Vanaf volgend jaar zal er meer brandstof aan boord van de F1-bolides meegenomen mogen worden, daarover werd gisteren een akkoord bereikt. De maatregel komt er om het spektakel in de sport opnieuw te vergroten zodat F1-piloten een volledige race voluit kunnen gaan.

F1journaal.be

Momenteel mag er 105 kilogram brandstof mee aan boord van een F1-bolide genomen worden. Door de brandstoflimiet valt het vaak voor dat rijders niet een volledige race volgas kunnen gaan en dus 'brandstof moeten sparen'. Vanaf volgend jaar zou dat tot het verleden moeten behoren.

Goedkeuring nog nodigDe F1 Strategy Group en de F1 Commission hebben immers een akkoord bereikt over het verhogen van de hoeveelheid brandstof van 105 naar 110 kilogram. De World Motor Sport Council moet de maatregel nog wel goedkeuren maar dat zou slechts een formaliteit mogen zijn.

Door de reglementswijzigingen zijn de F1-bolides een stuk breder en zwaarder geworden en nam ook de hoeveelheid downforce toe, wat dan weer tot bijkomend brandstofverbruik leidde. De F1-piloten werden daardoor nog vaker dan de voorbije jaren gedwongen om tijdens de race minder gas te geven en zo brandstof te besparen.

Protest van rijders en fansUiteraard vonden de rijders en ook de fans dit niet leuk. De Formule 1 wil nu met het verhogen van de hoeveelheid brandstof er voor zorgen dat de rijders vanaf 2019 opnieuw een volledige race tot het uiterste kunnen gaan en dat er dus meer op de baan kan gestreden worden.

Er is ook een bijkomende maatregel die de 'grotere', en dus vaak ook 'zwaardere rijders, ten gunste komt. Momenteel bestaat het maximumgewicht in de Formule 1 uit de wagen gecombineerd met de rijder. Vanaf volgend jaar zal er een maximumgewicht gelden voor de wagen zonder de rijder. Het nadeel op het vlak van gewicht dat de grotere rijders nu ondervinden valt daardoor weg.

Tot slot heeft de FIA een nieuw voorstel gedaan voor de motorformule die vanaf 2021 in de Formule 1 gehanteerd zou moeten worden. Er wordt de voorkeur gegeven aan een 1.6 liter V6 Turbo zonder MGU-H.

Meer F1-nieuws op F1journaal.be:

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer