© Getty Images

© rr

1 / 2
thumbnail: null
thumbnail: null

Jongeren vinden Facebook niet meer cool, Instagram wel: meer celebrities én geen ouders die meekijken

Uit cijfers van analysebureau NapoleonCat blijkt dat meer Belgische tieners actief zijn op Instagram dan op Facebook. “Facebook is niet meer cool voor jongeren.”

Olivier Simons

Globaal gezien blijft Facebook in België wel het populairste sociale netwerk, met zo’n zeven miljoen actieve gebruikers vorige maand. Ruim een half miljoen van hen zijn senioren. Maar jongeren kiezen steeds meer voor Instagram. Van de 3.487.000 Instagramgebruikers is 62% onder de 35. Bij tieners heeft Instagram Facebook al van de troon gestoten: 278.960 Belgische jongeren tussen 13 en 17 zijn actief op Instagram, 273.000 op Facebook.

Visueler

“Facebook is niet cool meer”, zegt expert sociale media Hannes Coudenys van Hurae. “Het platform is tien jaar oud en we zitten intussen met een nieuwe generatie. Jongeren hebben vaak nog wel een profiel, maar zijn er niet actief mee bezig. Instagram is ook veel visueler dan Facebook, omdat je er alleen foto’s doorstuurt. Dat spreekt jongeren meer aan. Goed voor Mark Zuckerberg dat hij Instagram intussen overgekocht heeft.”

(Lees verder onder de grafiek.)

“Instagram is inderdaad veel visueler en gemakkelijker dan Facebook”, bevestigt experte sociale media Sofie Verhalle. “Bovendien zijn veel celebrities, zoals Ariana Grande, er veel actiever. Een derde reden voor die populariteit is dat het een ‘medium zonder ouders’ is. De tieners kunnen hun gang gaan zonder dat die meekijken.”

Trage leerling

In vergelijking met de rest van Europa hinkt België achterop qua Instagramgebruik. 30,2% van de Belgen is actief op Instagram, terwijl dat in Nederland bijvoorbeeld al 36,8% is. Facebook is bij ons (60,6%) dan weer populairder dan bij onze noorderburen (57%). “Dat is een typisch Belgisch fenomeen”, merkt Hannes Coudenys op. “België is altijd later met dat soort nieuwigheden dan Nederland. Vloggen (online een videodagboek bijhouden, red.) is al jaren mainstream bij de Nederlanders, maar breekt nu pas door in België.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER