Myriam Wegh en haar man Paul Elsersmans (links) zijn niet tevreden over de nieuwste plannen voor de wijk.© Patrick De Roo

Arenawijk verontwaardigd na buurtmoment over heraanleg: “Er is onvoldoende gecommuniceerd”

Deurne -

Buurtbewoners van de Arenawijk konden zaterdag de nieuwste plannen voor hun wijk bekijken en praten met het ontwerpteam. Het nieuwe ontwerp stootte op verzet. De bewoners vinden dat ze te weinig inspraak hebben gekregen en dat er niet naar hen wordt geluisterd.

Niels Delport

Ondanks de gietende regen trokken heel wat buurtbewoners zaterdagnamiddag naar het Arenaplein. Daar konden ze de nieuwste ontwerpen voor de vernieuwing van hun wijk inkijken. De stad heeft grootse plannen met de Arenawijk.

Verouderde gebouwen worden gerenoveerd. Wat niet meer te redden valt, wordt afgebroken en vervangen door nieuwbouw. Het oude zwembad Arena is afgebroken en er komt een sporthal. De wijk wordt grotendeels autoluw en de open, groene ruimte wordt opgewaardeerd. De werken van de eerste fase starten dit voorjaar nog.

Dat klinkt veelbelovend, maar toch waren heel wat buurtbewoners niet tevreden toen ze de nieuwste plannen zagen. Omdat de wijk autoluw wordt, verdwijnen er ook publieke parkeerplaatsen. Zo zullen bewoners van onder andere de Gabriël Vervoortstraat niet langer voor hun deur kunnen parkeren. En dat stootte op heel wat verzet.

Guy Bodson, die in de Gabriël Vervoortstraat woont, reageert verontwaardigd. “Ik heb vorig jaar speciaal zonnepanelen laten plaatsen om mijn elektrische wagen voor de deur te kunnen opladen. Nu verneem ik dat ik mijn auto niet meer voor mijn huis mag parkeren, maar op een openbare parking waar ik moet betalen om op te laden. Daarover is niet gecommuniceerd. Er zijn genoeg buurtvergaderingen gehouden, maar daar werd onvoldoende naar ons geluisterd.”

Parkeerpockets

“We hebben besloten om de verhouding tussen de bovengrondse en de ondergrondse publieke parkings om te draaien”, verduidelijkt Arne De Backer, projectleider Publieke Ruimte bij AG Vespa. “Zo maken we ruimte voor voetgangers en fietsers. Er worden vier parkeergarages voorzien onder de nieuwe bebouwing, goed voor 305 parkeerplaatsen. Het bezoekersparkeren gebeurt bovengronds en wordt gegroepeerd aan de voorzijde van de Arenahal en in enkele kleinere parkeerpockets aan de Herentalsebaan en het Pastoor Holthofplein. In totaal zullen er zo 595 parkeerplaatsen komen.”

Arne De Backer van AG Vespa.© nd

Het nieuwe parkeerplan.© AG Vespa

Maar niet alleen de parkeerplekken die anders worden ingedeeld, baren de buurtbewoners zorgen. Myriam Wegh en haar man Paul Elsersmans wonen in dezelfde straat als Guy. “We hebben het gevoel dat de vernieuwing van de wijk een prestigeproject van het huidige bestuur is. Vanaf het begin hebben wij nooit het gevoel gehad dat wij als eigenaar gehoord worden. Er is inspraak in de open ruimte, maar over de verkeerssituatie en bebouwing hebben we niets te zeggen.”

LEES OOK. Buurtbewoners Arenawijk vragen gesprek met de stad: “We hebben de indruk dat er te veel gebouwd gaat worden”

“Zo verdwijnen er niet alleen parkeerplekken in onze straat, ook wordt er een nieuwbouw van vier verdiepingen gebouwd op 12,5 meter van onze voordeur”, gaat Myriam verder. “Bovendien komt er een keerlus voor vrachtwagens op het kruispunt met de Frans Baetenstraat en de Gabriël Vervoortstraat. Wij mogen niet voor onze deur parkeren, terwijl vrachtwagens wel gewoon in onze straat mogen keren om te kunnen laden en lossen in de Frans Baetenstraat.”

“De stad is bereid om opnieuw met de buurtbewoners rond de tafel te zitten”, reageert Melina Lê, kabinetsmedewerker van schepen van Stadsontwikkeling Annick de Ridder (N-VA). “We gaan voor een aantal straten nog eens grondig moeten bekijken hoe de situatie het best wordt aangepakt.”

LEES OOK. Eerste werken voor vernieuwde Arenawijk gaan in 2024 van start

Het buurtmoment aan het Arenaplein.© nd

Het toekomstplan van de Arenawijk. De linkse pijl wijst naar de Gabriël Vervoortstraat.© rr

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners