Uitgesteld kijken neemt alsmaar toe
Het uitgesteld kijken in Vlaanderen neemt alleen maar toe. Meer dan 30 procent van alle programma's op de commerciële zenders wordt door de commercieel interessantste doelgroep van 18 tot 54 jaar in het tijdsslot van 17 tot 24 uur uitgesteld bekeken. Dat blijkt uit een nieuwe studie van studiebureau Econopolis in opdracht van de Vlaamse regering.
In mei 2017 waarschuwde Econopolis al voor dalende inkomsten op de tv-markt. De grootste boosdoener is het uitgesteld kijken. “Als het zo voort gaat, verwacht ik dat we binnen twee à drie jaar dood zijn. Commerciële zenders kunnen op deze manier niet overleven”, zei Peter Quaghebeur, CEO van SBS (Vier, Vijf en Zes), toen.
Het studiebureau heeft nu op vraag van Vlaams minister van Media Sven Gatz een actualisering klaar. Die toont aan dat de impact van het snel veranderend kijkgedrag van de audiovisuele consument, vooral het uitgesteld kijken, alleen maar is toegenomen.
De stijging doet zich volgens Econopolis voor in alle genres. Zeker opvallend: 20 van de 29 programma’s die het meest uitgesteld werden bekeken, zijn Vlaamse producties. Bij de aangehaalde doelgroep keek 72,9 pct uitgesteld naar “De Mol” (Vier). Andere erg hoge cijfers voor uitgesteld kijken vinden we bij “Temptation Island” op Vijf (67,3 pct), “Blind Getrouwd” op VTM (58,8 pct) en “Gevoel voor Tumor” op Eén (52,8 pct). De toekomst ziet er volgens de studie niet fraai uit: de studie voorspelt voor deze doelgroep en in dit tijdsslot een stijging van uitgesteld kijken tot 50 pct in 2026.
Negatieve impact
Een verdere groei van het uitgesteld kijken heeft volgens Econopolis duidelijk een negatieve impact op de reclame-inkomsten van de commerciële omroepen: tot -12 pct bij een groei naar 45 pct en tot -18 pct bij een groei naar 50 pct. “Gezien de commerciële omroepen meer dan 50 pct van hun reclame-inkomsten besteden aan programmabudgetten, en daarvan bijna twee derde naar Vlaamse content, heeft een daling van reclame-inkomsten een rechtstreekse impact op het investeringsvermogen van de private omroepen in Vlaamse content”, voorspellen de onderzoekers van Econopolis.
Deze evolutie zet de Vlaamse audiovisuele sector onder steeds grotere druk, benadrukt het studiebureau, dat daarom met aanbevelingen komt voor de hele sector, de overheid en de kijkers. Zo blijkt dat het invoeren van “addressable reclame”, doelgerichte reclame op maat van de kijker, niet voldoende is om de reclame-inkomsten stabiel te houden.
Niet kunnen doorspoelen
Econopolis pleit daarom voor de invoering van “unskippable reclame” op uitgesteld kijken, reclame die de kijkers niet kunnen doorspoelen. Uit een eerste analyse blijkt immers dat een deel van de bestaande reclameblokken “unskippable” maken op alle vormen van uitgesteld kijken, voordelen biedt qua financiële impact, continuïteit in het ecosysteem en de huidige decreten en wetgeving.
Tot slot pleit het studiebureau ook voor samenwerking tussen omroepen, distributeurs en producenten. Maar voor minister Gatz moet ook aandacht besteed worden aan het comfort van de kijker en dat moet blijven sporen met de nieuwe noden en verwachtingen van die kijker. De minister geeft de betrokken spelers nu de tijd om de studie te bestuderen. “Daarna zal ik nagaan of het mogelijk is om met de sector tot een overeenkomst te komen en regelgevende initiatieven te nemen”, aldus Gatz.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
3
Nieuwe gebruikers op X zullen voortaan moeten betalen om te posten
-
Prijs onthuld van robothond met vlammenwerper
-
Independer
Jaarlijks turen we anderhalve maand op smartphone: zo kan je je schermtijd flink terugschroeven
Gemiddeld spenderen we zo’n drie uur per dag gekluisterd aan onze telefoons. Dat komt neer op ongeveer 45 dagen per jaar. Tijd om opnieuw te connecteren met de echte wereld? Independer.be verzamelt tien tips waarmee je je schermtijd drastisch vermindert. -
-
Deze telefoon van Motorola is zo flexibel dat je hem rond je pols kan plooien
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
Independer
Vooral grote operatoren voerden prijzen op: dit betaal (en krijg) jij vandaag meer voor je telecomabonnement
De voorbije jaren maakte de telecomsector flink wat prijsstijgingen mee. Cijfers die het BIPT ons bezorgde, wijzen uit dat sommige formules daarbij merkbaar interessanter werden, andere net niet. De kans bestaat dus dat je niet alleen meer betaalt dan twee jaar geleden, maar ook dat jouw formule niet meer de goedkoopste is voor jouw telecomnoden. Independer.be vergelijkt enkele huidige tarieven met die van het eerste kwartaal van 2022. -
HLN Shop
Op zoek naar een moederdagcadeau? Een handvol inspiratie, ook van dé mama/oma van Vlaanderen
-
Independer
Vertrouw niet blindelings op apps voor ouderlijk toezicht: zo leg je het gsm-gebruik van je kind aan banden
-
Jobat
Wie krijgt vakantiegeld? Om welk bedrag gaat het? En wanneer wordt het uitbetaald?
Heel wat werknemers verwachten in aanloop naar de zomervakantie hun deugddoend - jaarlijks terugkerend – extraatje: het vakantiegeld. Jobat.be klopte aan bij Matthias Debruyckere, juridisch expert bij hr-dienstengroep Liantis, om de meest gestelde vragen rond dit topic beantwoord te zien. -
Independer
Wat is het goedkoopste telecomabonnement om elke avond te kunnen streamen?
Streaming is intussen helemaal ingeburgerd. Bijna iedereen heeft wel een abonnement op Netflix, Apple TV+, Streamz, Amazon Prime of Disney+. Steeds meer mensen kijken ook tv via streaming. Maar wie streaming zegt, zegt natuurlijk internetverbruik. Independer.be ging na hoeveel data je opsoupeert door elke avond te streamen en welke abonnementen het best aansluiten bij deze gewoonte. -
KIJK. Uitvinder bouwt vliegende paraplu: “Tijd aangebroken waarin we het niet zelf moeten dragen”
60 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerJos Vervoort
Gino Denil
Anoniem
Herwig Laenen
Freddy De Vos