Direct naar artikelinhoud
Madonna 60

Hoe moet het nu verder met Madonna?

Hoe moet het nu verder met Madonna?
Beeld Photo News

Madonna heeft een gouden carrière achter de rug, maar wanneer ze vandaag in haar glazen bol kijkt, oogt de toekomst eerder troebel. 

Het gezegende jaar 1958 leverde met Michael Jackson, Prince en Madonna de grootste popsterren van de 20ste eeuw af. Van die Heilige Drievuldigheid is Madonna Louise Veronica Ciccone mogelijk de minst muzikale, al loodsten haar visie, creativiteit en wilskracht het icoon uit Michigan eveneens naar de wereldtop. Zestig jaar later is geen enkele vrouw in de entertainmentindustrie groter dan Madonna.

Maar voor de laatste noemenswaardige worp van de Queen of Pop moeten we terug naar het tijdperk van de – weet u nog? – cd’s. Wereldplaten maken doet Madonna al lang niet meer, maar inboeten aan populariteit evenmin. Ze verkoopt dan al geen tientallen miljoenen platen meer, met elke tournee wordt ze nog altijd vlotjes een paar honderd miljoen dollar rijker.

Maar hoelang kan M blijven teren op haar verleden en iconische status? 

Bondage

De situatie van Madonna is sowieso complex. Hoe moet je schaken wanneer je jarenlang zelf de tactische lijnen van de popmuziek hebt uitgezet? En hoe ga je de strijd aan met de huidige generatie zonder je eigenheid te verloochenen?

Dat laatste is in het geval van Madge de moeilijkheid. In 2015, toen de konten van Nicki Minaj en Kim Kardashian het internet domineerden, putte Madonna daar inspiratie uit om op de rode loper van de Grammy Awards haar achterste te tonen. Het is waar: provoceren heeft altijd in haar DNA gezeten, maar wanneer Madonna tijdens haar hoogdagen tegen de schenen stampte – door het gevecht aan te gaan met de kerk of tienerzwangerschappen bespreekbaar te maken – deed ze dat om een statement te maken, niet (enkel) om op te vallen.

Bondage
Beeld Photo News

Rond de release van haar laatste plaat Rebel Heart haalde Madonna trouwens wel meerdere stoten uit. Door bondagefoto’s van Martin Luther King, Bob Marley en Nelson Mandela te verspreiden in het kader van een marketingcampagne, bijvoorbeeld. Maar zelfs de meesten van haar fans pikten het niet dat ze de beeltenis van drie iconen van de zwarte emancipatiestrijd gebruikte voor promodoeleinden.

'Ze wil nu nog altijd opvallen, maar op een manier die niet meer van deze tijd is'
Stijn Van de Voorde, StuBru-presentator

Trendvolger

Brengt de ooit zo vooruitstrevende Queen of Pop zichzelf met zulke dingen ten val? Popkenner en Studio Brussel-presentator Stijn Van de Voorde vindt van wel. “Ik herinner mij het moment dat Jay-Z zijn streamingservice Tidal lanceerde, waarop nagenoeg alle wereldsterren aanwezig waren om dat pact te ondertekenen. Toen Madonna aan de beurt was, gooide ze haar been op tafel. Ze wilde van iets zakelijks iets opvallends maken, en dat vond ik zielig. Toen dacht ik: dit is het einde van Madonna. Je kan haar nooit volledig afschrijven met die geweldige backcatalogus, maar alles wat ze nu onderneemt is zo krampachtig.”

Madonna gebruikte deze bewerkte foto's van Martin Luther King Jr. en Nelson Mandela voor de marketingcampagne van haar laatste album.Beeld rv

Madonna was het uithangbord van een seksuele revolutie. Alles dat ze bracht – van haar muziek over de teksten tot de liveshows – was nieuw, spannend en in zekere zin avant-gardistisch. “Ze wil nu nog altijd opvallen, maar op een manier die niet meer van deze tijd is”, gaat Van de Voorde verder. “Zou het niet cooler zijn als ze op een waardige manier ouder wordt? Waarmee ik niet wil zeggen dat ze haar mening niet mag uit of geen statements kan maken. Het is de manier waarop.”

Ook Eefje de Visser, een groot bewonderaar, ziet het niet goed komen. “Weet je wat ik knap vond? Hoe spiritualiteit een plek kreeg op Ray of Light. Ze werd milder voor zichzelf. Ik heb nu de indruk dat ze té expliciet wil laten zien hoe sexy ze is voor een zestigjarige. Dat is haar goed recht, maar ik vind daar niets aan.”

'Ik heb nu de indruk dat ze té expliciet wil laten zien hoe sexy ze is voor een zestigjarige'
Eefje de Visser, muzikante

Eind dit jaar zou er nieuwe muziek volgen, en als het aan Eefje De Visser ligt moet dat geen commerciële pop zijn. “Commerciële pop kan fantastisch zijn, maar het moet mij op de ene of andere manier wel raken. Ze heeft in het verleden getoond dat ze dat kan. Ik zou het chic vinden als ze in deze fase van haar carrière een album uitbrengt met een zekere diepgang, waar wijsheid doorheen straalt. Iets waar ouder worden net een plek krijgt.”

Ook Stijn Van de Voorde hoopt dat ze niet bezwijkt voor hypes. “Ze zou muziek moeten uitbrengen waar ze écht voor staat, zonder rekening te houden met de tijdsgeest. Zo’n plaat zou ik met plezier beluisteren. Maar als ze opnieuw inspeelt op trends, moet ik het resultaat niet horen.” 

Naar aanleiding van de zestigste verjaardag van Madonna vroegen we aan vier Belgische bands (Yusuf, Hydrogen Sea, Ivy Falls & Fortress) om een Madonna-cover te maken. Beluister de covers hieronder.