Felle storm en toch complimenten voor NS ... ... maar lang niet alles ging goed
Als zelfs de doorgaans zo kritische reizigersvereniging de loftrompet laat schetteren, wat zegt dat dan over de manier waarop de NS en Prorail zijn omgesprongen met de storm van donderdag? ‘Dat ze hun werk gewoon goed hebben gedaan’, concludeert de woordvoerder van Rover.
Veel betrokkenen zijn voorzichtig optimistisch over de prestaties van de NS, Prorail en Rijkswaterstaat. Treinreizigers klaagden wel, maar waren inventief genoeg om een manier te vinden om thuis te komen: bijvoorbeeld via de hashtag #stormpoolen. Toch bleef de felste kritiek uit. De NS en Prorail kijken in grote lijnen tevreden terug op de manier waarop ze de stormperikelen hebben
afgehandeld.
Door zo vlot en resoluut in te grijpen, konden ze voorkomen dat treinreizigers nog dagenlang de naweeën van de storm zouden voelen. En was er genoeg tijd om per dieseltrein te inventariseren waar het spoor onbegaanbaar was geworden en plastic zakken in de bovenleiding vastklitten. Tot diep in de nacht werd er volgens Prorail gewerkt om de 344 incidenten te verhelpen – 97 bomen werden van het spoor verwijderd, op 34 plekken moest de bovenleiding worden gerepareerd.
Het heeft gewerkt, constateerde ook Rover een dag later: ‘Er waren maar op drie trajecten problemen.’ Vrijdagmiddag om half één reed 93 procent van de treinen op tijd, meldde een woordvoerder van Prorail. ‘Dat zijn gewoon heel goede cijfers.’
eerlijk advies
Bij de NS vinden ze niet dat ze door de storm zijn overvallen. ‘We hadden al de nodige voorzorgsmaatregelen genomen, zoals een aangepaste dienstregeling. Maar de intensiteit van de storm liet zich niet voorspellen. Het KNMI schaalde zelf ook op naar code rood. Wat de weerbureaus niet kunnen, kunnen wij ook niet.’
Populaire opties die de reiziger konden ontzien, waren er niet, benadrukken ze bij zowel de NS als Prorail. De NS-woordvoerder: ‘Het was onverantwoord door te blijven rijden. De ene na de andere storing kwam bij ons binnen, de bovenleiding schudde, er vielen bomen op het spoor. Je moet kunnen instaan voor de veiligheid van reizigers en collega’s, dat is het allerbelangrijkste.’
De veiligheid op het spoor weegt nu eenmaal zwaarder dan koste wat kost alle reizigers thuis te willen brengen. Al willen ze bij de NS en Prorail pertinent niet van overmacht spreken. ‘We voelen ons verantwoordelijk, zeker ook voor de mensen die niet thuis konden komen’, zegt de NS-woordvoerder.
Dat mensen wel hun eigen bed wisten te bereiken, was vooral aan de zelfredzaamheid van de reizigers te danken. De NS had aangeraden alternatieve manieren van vervoer te zoeken, pas laat op de avond werd besloten bussen in te zetten. ‘Nee, dat is niet fraai om zoiets te moeten zeggen. Maar het is wel het eerlijkste advies dat je kunt geven.’
Was het geen optie om alle reizigers per bus te vervoeren? Onmogelijk, zegt de woordvoerder. Volgens hem staat een volle intercity gelijk aan ongeveer twintig touringcars. ‘Vanaf Utrecht Centraal vertrekken zo’n vijftig tot zestig intercity’s per uur. Dat kun je onmogelijk met bussen opvangen.’
Naast alle complimenten vielen er ook wanklanken. Die betroffen vooral de informatievoorziening: ook de NS erkennen dat dit beter moet. Websites gaven doodleuk aan dat de trein wel reed, medewerkers op stations wisten soms van niets. Daar zit ‘ruimte voor verbetering’, erkent een woordvoerder. ‘Treinen die niet rijden, dat wil je niet horen als reiziger.’
Ook op de weg kan het beter. Zo bereikten code rood en de waarschuwingen lang niet alle buitenlandse vrachtwagenchauffeurs, die hun lading met alle gevaar van dien over de weg bleven sturen.
Transportverzekeraar TVM oppert daarom, de waarschuwingen op de matrixborden voortaan in het Engels te vertonen. Stormpictogrammen aan de grensovergang zouden volgens de ANWB ook een optie kunnen zijn.
Elf jaar geleden, nadat de storm Kyrill vijftig vrachtwagens had omvergeblazen, pleitte de ANWB er ook al voor: zeker de lege vrachtwagens zouden de weg niet op mogen bij code rood. Ook vakbond CNV Vakmensen pleit voor zo’n rijverbod.
De overheid deed nooit iets met die oproep, constateert manager verkeersinformatie Arnoud Broekhuis van de ANWB. ‘Natuurlijk, het is makkelijk gezegd.
Maar de minister heeft inmiddels laten weten in gesprek te willen over de gebeurtenissen van donderdag. En laten we wel zijn, code rood geef je niet voor niets af.’ <
De zeer zware storm van donderdag heeft volgens een eerste raming van het Verbond van Verzekeraars voor circa 90 miljoen euro schade aangericht. Het gaat daarbij alleen nog maar om de schade aan woonhuizen en auto’s, aldus de brancheorganisatie. Het ligt voor de hand dat het schadebedrag verder oploopt, omdat schade aan bijvoorbeeld overheidseigendommen en bedrijven daarin nog niet is meegenomen.