Geen uitgever voor lessen die niet om geld draaien
Tilburg
De Tilburgse hoogleraar economie Lans Bovenberg werkt al sinds 2015 aan zo’n lesprogramma voor met name middelbare scholen. De ontwikkeling daarvan wordt financieel mogelijk gemaakt door de Goldschmeding Foundation. Deze stichting, opgezet door de oprichter van uitzendconcern Randstad, miljardair Frits Goldschmeding, wil liefde meer centraal stellen in de economie.
Uitgeverij Blink uit Den Bosch constateert dat slechts 15 procent van de middelbare scholen interesse heeft in de methode, en dat deze daarom commercieel niet haalbaar is. Het lespakket is pas rendabel als 25 procent van de scholen ermee werkt, aldus de uitgever.
De scholen die wél belangstelling hebben, bestaan vooral uit orthodox-christelijke scholen en vrije scholen. Bovenberg benadrukt echter dat zijn methode niet alleen is bedoeld voor christelijke scholen. ‘Scholen kunnen hun eigen accenten leggen.’
De econoom is teleurgesteld over de beperkte animo. Toch blijft hij werken aan de methode. Hij wil economiedocenten en lerarenopleidingen bij zijn plannen betrekken. ‘Het is mij duidelijk geworden dat ik niet alleen een boek moet neerleggen. Ik moet docenten erin meenemen.’
meer tijd
De Goldschmeding Foundation steunt deze nieuwe aanpak, die afgelopen najaar is ingezet. Algemeen directeur Michiel de Wilde constateert dat het meer tijd kost om de lesmethode op de markt te brengen. De stichting heeft ‘de benodigde middelen verschaft om de nieuwe aanpak uit te voeren’, stelt hij. ‘De verwachting is dat wij nog geruime tijd samen zullen optrekken met de heer Bovenberg bij de innovatie van het economie-onderwijs.’
Op elke school waren er wel docenten geïnteresseerd in de lesmethode, zegt directeur Jorien Castelein van Blink. ‘Maar dat leidt niet meteen tot de beslissing zo’n lesmethode in te voeren.’ De oorspronkelijke plannen waren volgens haar te veel vernieuwing in één keer. ‘De combinatie van nieuwe inhoud, meer interactie in de lessen en veel digitaal werken was een te grote stap. Het is verstandig dat meer geleidelijk te doen, in overleg met docenten en onderzoekers, zodat je samen kunt uitvinden hoe het vak eruit moet zien’, zo meent Castelein van Blink. ‘Dus niet van bovenaf een prachtige lesmethode in de markt drukken.’
In 2019 wil Bovenberg drie losse lesmodules klaar hebben, die gebruikt kunnen worden als aanvulling op het bestaande economie-onderwijs. De bedoeling is dat een aantal middelbare scholen al na de zomer daarmee gaat experimenteren. De complete lesmethode is naar verwachting beschikbaar in 2020. Dat is een jaar later dan oorspronkelijk gepland.