Britse reclamewaakhond wil geen beelden meer van klunzige mannen of domme vrouwen
Amersfoort
De Britse reclamewaakhond CAP wil af van reclame waarin mannen en vrouwen op traditionele wijze worden neergezet. De organisatie wil ‘genderstereotypen verbieden die waarschijnlijk zullen leiden tot schade of ernstige belediging’.
De nieuwe richtlijn, die in juni 2019 in het Verenigd Koninkrijk van kracht wordt, moet voorkomen dat in reclame beelden worden neergezet van bijvoorbeeld mannen die worstelen met huishoudelijke taken of van meisjes met weinig academische vorming. In de praktijk komt dit erop neer dat de CAP geen advertenties meer wil zien met vrouwen die hun auto in de prak rijden of mannen die geen baby kunnen verschonen.
Onlangs werd in het Verenigd Koninkrijk een bedrijf van babyvoeding ervan beschuldigd genderstereotypen te versterken, meldt de Britse omroep BBC. Een klein meisje werd in een reclamefilm gestimuleerd om later ballerina te worden.
Volgens CAP is de nieuwe richtlijn hard nodig: ‘Schadelijke stereotypen kunnen kinderen, jongeren en volwassenen beperken in hun kansen en ambities.’
De genderrichtlijn van de Britse reclamewaakhond leidt in het Verenigd Koninkrijk tot veel kritiek. Tegen de BBC heeft een CAP-medewerker gezegd dat de nieuwe richtlijn geen volledig verbod betekent op reclame met mensen in sekse-typerende rollen. ‘Het wordt een probleem als in die advertentie wordt gesuggereerd dat er maar één optie is voor mensen van een bepaald geslacht en dat dat werk nooit wordt uitgevoerd door iemand van een ander geslacht.’