Direct naar artikelinhoud
De dag

Na de tv-reeks, de shooter: ‘De dag’ is nu ook een game

Cast- en crewleden van ‘De dag’ spelen de vr-game rond de tv-reeks. Telenet, Woestijnvis en gameontwikkelaar Triangle Factory breidden de bejubelde serie uit met een vr-shooter rond de SIE-interventies in de reeks.Beeld Telenet

Na de prijzenwinnende tv-reeks is De dag nu ook een videogame in virtual reality. Gamestudio Triangle Factory en scenaristenduo Jonas Geirnaert en Julie Mahieu goten de sequenties met het Speciaal Interventie Eskadron (SIE) uit de serie in een korte, maar heftige mix tussen een shooter en een escape room, te spelen in de VR-parken van Telenet.

U doet een rugzak met een zware pc aan, neemt een plastic machinepistool in de hand, trekt een VR-bril voor uw ogen, en ineens staat u oog in oog met Ivo De Rouck (acteur Johan Van Assche), hoofd van de interventie-eenheden in de tv-reeks De dag. Hij zet u, en uw twee tot zes medestanders, voor uw missie: als agent van het Speciaal Interventie Eskadron (SIE) van de federale politie een bankgebouw infiltreren waarin een zwaargewapende bende een stel gijzelaars gevangen houdt, en de booswichten uitschakelen.

Telenet was al eventjes bezig aan een virtual reality-ervaring rond zijn bejubelde tv-serie, die vanaf vandaag in de Antwerpse en Gentse VR-parken van het bedrijf kan worden gespeeld. “Tien maanden”, preciseert Philippe De Schutter, CEO van The Park, Telenets dochteronderneming die zich over de VR-parken ontfermt. “Al langer dan onze parken open zijn dus. We gaven deze ervaring ruim tijd en aandacht, omdat ze niet mocht achterblijven bij de prestige van de tv-reeks.”

Shooter

De dag vertelt een zenuwslopend verhaal over een gijzeling, waarin persoonlijk drama ver de boventoon voert boven de SIE-actie. Waarom moest de game dan noodzakelijk een shooter zijn? “Dat heeft natuurlijk te maken met de faciliteiten waarin het spel wordt gespeeld”, vertelt scenariste Julie Mahieu, die net als voor de tv-reeks ook het script van de VR-game schreef samen met haar partner Jonas Geirnaert. “De VR-parken zijn nu eenmaal vooral voorzien voor schietgames op dit moment. Maar het is niet alleen schieten: bij momenten moet je samen puzzels en situaties oplossen, als in een escape room.”

‘We wilden voorkomen dat je een uur lang naar een telefoon ging lopen staren. Er mocht wat actie in zitten’
Jonas Geirnaert, scenarist ‘De dag’

“We wilden ook voorkomen dat je een uur lang naar een telefoon ging lopen staren”, zegt Geirnaert. “Er mocht wat actie in zitten. Het is niet evident om een verhaal als De dag in een interactieve ervaring te stoppen, maar ik durf te stellen dat we een goede balans hebben gevonden tussen spel en narratief. Het is bovendien altijd onze bezorgdheid geweest dat het spel qua toon niet diametraal tegenover onze serie zou staan. Daar zijn we volgens mij in geslaagd.”

Kinderziektes

De VR-ervaring rond De dag duurt een half uur tot een uur, en is een aaneenschakeling van korte spelsequenties die door Triangle Factory, de Gentse studio die onder meer ook VR-installaties voor het Brugse Historium en het Afrikamuseum in Tervuren creëerde, werden ontworpen. Er zitten nog knap wat kinderziektes in: in een van de laatste sequenties van het spel blijven er bijvoorbeeld brandluiken open en dicht schuiven terwijl er allang geen tegenstanders meer binnenstormen. En het feit dat alle gijzelnemers gewoon dezelfde figuur zijn geeft het hele ding soms wel het cachet van een kermisattractie. Maar die kleine euvels, normaal voor een medium dat nog erg jong is, werden via de raamvertelling van het spel – een training voor SIE-agenten – goed geduid.

Bovendien zitten er een paar verrassingen in het spel die zo uit het idioom van de videogame komen. De achter een duistere hoodie vermomde leider van de gijzelnemers, bijvoorbeeld, die ineens de communicatie tussen de speler en De Rouck verstoort via hacking. Slechteriken die ineens dreigend in het decor verschijnen: het is ondertussen een vast element geworden in videogames. “Vroeger gamede ik wel een beetje”, lacht Geirnaert. “Misschien is daar toch iets van blijven hangen.”

Graag nog eens

Of er nog een volgende zijstap naar een VR-game komt? Dat zal men de scenaristentandem geen tweede keer meer moeten vragen, zegt Mahieu. “Het is een heel aparte ervaring voor ons geweest: dit is een medium waarin je rechtstreeks in de actie zit, wat een heel ander gevoel van interactie geeft dan bijvoorbeeld Black Mirror: Bandersnatch. Alleen zouden we volgende keer de VR-ervaring min of meer tegelijkertijd met de serie willen maken, zodat de twee nog meer op elkaar zijn afgestemd.”

‘Het mocht geen overdreven explosieve ervaring worden. De serie is dat ook niet’
Philippe De Schutter, CEO van The Park

Eén manco in de VR-game rond De dag blijft onvergeeflijk: tijdens de ultieme confrontatie met de gijzelnemers stonden er gasflessen in hun buurt. Erop schieten gaf geen enkel resultaat. Kan gewoon níét. Wanneer er gasflessen in een game staan, moeten die ontploffen wanneer erop wordt gevuurd. Punt. Dat is een vaste conventie in het medium. “Dat geven we zeker mee aan de ontwikkelaars”, zegt De Schutter. “Maar ook: het mocht geen overdreven explosieve ervaring worden. De serie is dat ook niet.”

Lees ook

Geselecteerd door de redactie