Gouden tijden voor Nederlandse bouwers van luxueuze superjachten
Onze noorderburen hebben een lange maritieme traditie met als hoogtepunt het gouden tijdperk van de 17de eeuw, waarin ze enorme rijkdom vergaarden. Die gouden tijden lijken nu opnieuw aangebroken, althans voor bouwers van luxueuze superjachten. "Ons orderboekje zit vol tot 2020", zegt Johan Kaasjager van Heesen Yachts uit Oss aan Reuters.
"Dit jaar leveren we drie jachten af en er komen er nog veel meer", aldus Kaasjager. Een van hun bouwdokken is zo groot dat ze het "kathedraal" doopten. Het is 90 meter lang en voorziet de nodige ruimte om het grootste superjacht ooit van Heesen te bouwen: de 80 meter lange Cosmos. Het Nederlandse bedrijf heeft een vaste stek veroverd in het verkoopsegment van jachten tussen 50 en 80 meter lang. Zodanig zelfs dat het de bestellingen niet kan bijhouden, ook niet na uitbreidingen.
Nederland telt nog een aantal andere grote jachtbouwers die in de top tien staan van de wereld. Dit jaar moeten ze enkel Italië laten voorgaan wat jachten betreft met een lengte van minstens 24 meter. 65 van die luxebootjes zitten er nog in de pijplijn. De gemiddelde prijs lag vorig jaar op een record van 57 miljoen euro. Italië heeft de grootste productie, maar Duitsland is marktleider voor megajachten langer dan 100 meter. Nederland staat dan weer bekend voor betrouwbaarheid, high-tech snufjes en snelheid. De Nederlandse bedrijven deden hun verkoop stijgen van 662 miljoen euro in 2014 tot 1,2 miljard vorig jaar. Dat is zo'n dertig procent van de totale wereldwijde verkoop die rond de 4 miljard euro ligt.
Waarom de superrijken blijkbaar een rush op luxejachten houden, is volgens Kaasjager dat ze meer dan ooit willen ontsnappen aan het dagelijkse leven. "Op volle zee is een jacht helemaal privé en is het de perfecte manier om te ontspannen en bij je familie te zijn." Sinds de financiële crisis van 2007-2008 neigen de kopers naar luxueuzere en grotere schepen, met leuke dingen als helipads, zwembaden, en watervallen die ook dienst doen als projectiescherm. Met andere woorden: de kloof met cruiseschepen wordt meer en meer gedicht.
Aan de koperskant nemen de laatste tien jaar de VS en Rusland de leiding, samen goed voor 40 procent van de bestellingen. De Amerikanen staan in voor 22 procent daarvan.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Hoe zie je in je auto aan welke kant je moet tanken? En waarom zit de tankdop niet altijd op dezelfde plaats?
-
Independer
Je huisbaas renoveert je woning: wat zijn jouw rechten als huurder? En hoe zit het met de maandelijkse huur?
Stel: je verhuurder kondigt aan dat hij renovatiewerken uitvoert om de EPC-waarde van je huurhuis of -appartement naar een hoger niveau te tillen, conform de verstrengde energetische wetgeving. Welke gevolgen heeft dat voor jou als huurder? Independer.be beantwoordt de vaakst gestelde vragen hieromtrent. -
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
De werkende Belg kan op steeds meer extraatjes rekenen: de voorbije vijf jaar is het gemiddeld aantal extralegale voordelen met 10 procent toegenomen. Om welke voordelen gaat het precies (en welke zijn aan een terugval bezig)? Welke rol spelen je functie, statuut, opleiding en de sector waarin je werkt? En wat met de verschillen tussen man en vrouw? Jobat.be zocht het uit. -
-
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
-
Singapore Airlines verbindt Brussels Airport na 20 jaar opnieuw met Singapore
Op Brussels Airport in Zaventem is vanmiddag voor het eerst in twintig jaar opnieuw een passagiersvlucht van Singapore Airlines (SIA) opgestegen. Om 12.20 uur vertrok vlucht SQ303 met een water salute en verbond Brussel zo opnieuw met Singapore met een rechtstreekse lijnvlucht. Brussels Airport noemt de nieuwe verbinding een “belangrijke aanwinst en mijlpaal”. -
PREMIUM
Venetië vraagt vanaf vandaag geld voor dagpas: hoe ook andere vakantielanden jouw reis fors duurder maken zonder dat je het merkt
Vanaf vandaag moeten dagjestoeristen in Venetië op de 29 drukste dagen 5 euro betalen om de Italiaanse stad te bezoeken. Ook in heel wat andere Europese toeristische trekpleisters zijn dit jaar fors de hoogte ingegaan. Zo kost een weekje Griekenland met het gezin je sinds 1 april al gauw 140 euro extra. Waarom voeren die landen hun toeristenbelasting zo op? Over welke bestemmingen gaat het? Kun je eraan ontsnappen? Onze reisexpert Johan Lambrechts rekent het voor je uit. -
PREMIUM
HLN SKIWEERBERICHT. Zet recordwarmte een domper op het einde van het wintersportseizoen?
-
Pairi Daiza biedt 21 nieuwe ‘farmhouse lodges’ aan, met direct contact met boerderijdieren
-
Moerasboot kantelt in de Everglades in Florida: 9 passagiers vallen in het water met krokodillen
Een propellerboot is tijdens een tour door de Everglades in Florida uit de bocht gevlogen. De negen passagiers en de bestuurder van de boot kwamen daarbij in het moeras terecht waar krokodillen en alligators leven. Iedereen kwam er met de schrik vanaf. De man achter het stuur is aangehouden. -
KIJK. Het schokkend moment waarop stomdronken Celtic-hooligan agenten en stewardess slaat
De Turkse politie moest zaterdag een agressieve Schot uit een vliegtuig halen op de luchthaven van Antalya. De supporter van voetbalclub Celtic had alcohol mee aan boord gesmokkeld en sloeg agenten en een stewardess. -
PREMIUM
Vastgoedprijzen aan Spaanse costa’s stijgen tot 45 % op jaar tijd. “Maar in deze 3 regio’s vind je nog wél een betaalbaar tweede verblijf”
21 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerHerman Botermans
jan van coillie
Karel Luyten
leetje van gorcum
Alan Janssen