© koen fasseur - van Beygaerden

Sp-a'er haalt uit: “De Lijn laat Hoboken in de steek”

Dirk Wiesé, voorzitter van sp.a Hoboken, vindt dat De Lijn het district in de steek laat. Volgens hem kunnen zowel tram 2 als tram 4 tot aan de werken aan de Kioskplaats rijden. Nu stopt tram 2 aan de Zwaantjes.

anro

“Bij een heraanleg van de Kioskplaats in de jaren 80 is deze situatie al op exact dezelfde manier voorgekomen”, betoogt Dirk Wiesé, voorzitter van sp.a Hoboken. “Toen lukte het wel om beide tramlijnen te laten keren, waarom nu dan niet?” Hij heeft het over de kering van de tramlijnen 2 en 4 vlak voor de werken aan de Kioskplaats. De trams kunnen er niet meer door en moeten voor de werken stoppen, in de Antwerpsesteenweg een achterwaartse bocht maken in de loodrecht daaropstaande d’Urselstraat, om daarna in tegengestelde richting er terug uit te rijden naar de Antwerpsesteenweg. Dit is vergelijkbaar met een manoeuvre met een auto alsof je in een smalle straat zou keren. Enkel tram 4 rijdt nog tot daar, tram 2 maakt vier haltes vroeger een lus, aan de Zwaantjes.

Volgens Wiesé is het mogelijk de beide lijnen te gebruiken door het stuk tramspoor in de d’Ursesltraat beter te benutten. “Daarbij zijn binnenkort alle buslijnen verdwenen van de Kioskplaats. Ik vermoed dat de vervoersmaatschappij besparingen uitvoert, dit komt hen goed uit. De Lijn kiest voor tram 4, terwijl tram 2 ’s nachts een uur langer rijdt.”

“In de jaren 80 waren de trams allemaal 15 meter lang”, zegt Tom Van de Vreken, woordvoerder van De Lijn. “Die konden gemakkelijker onderling manoeuvreren. Als nu een tram later aankomt die eerst moet vertrekken, is dat te moeilijk. We kiezen voor tram 4 om tot de d’Urselstraat te gaan omdat die een keerlus kan maken aan de Zwaantjes zonder tram 10 te storen. Tram 2 kan dat wel.”