Waarom domiciliëring of automatische betaling van je telecomfactuur vaak geen goed idee is
IndependerNet zoals bij sommige energiecontracten, kan je er ook voor kiezen om je telecomfactuur automatisch of via domiciliëring te betalen. Dat is gemakkelijk, maar het stopzetten daarvan is niet altijd zo eenvoudig. Bovendien levert het je ook geen financieel voordeel op. Independer.be vertelt hoe je het stopzetten van een contract het beste aanpakt.
Wat is het precies?
Bij een domiciliëring of automatische betaling geef je een partij de toestemming om het bedrag op je factuur automatisch van je bankrekening te halen. Die manier van betalen is vooral populair bij terugkerende facturen van energieleveranciers of telecomproviders. Het helpt kosten voor laattijdige betalingen vermijden en voorkomt extra papierwerk.
Soms levert een betaling via domiciliëring korting op. Sommige energieleveranciers afficheren bijvoorbeeld twee contracttypes, waarvan het aanbod met digitale communicatie en domiciliëring de klant al snel enkele tientallen euro’s voordeel oplevert. De logica hierachter? Door de automatische betaling hebben zij meer zekerheid dat je op tijd en correct betaalt. Telecomoperatoren bieden evenwel nooit dergelijke kortingen aan.
Kan je wel besparen door verschillende telecomdiensten te combineren in één pakket? Dit verschil maakt het op je rekening.
Addertjes onder het gras
Alle handigheid ten spijt: er zijn ook enkele valkuilen verbonden aan betalingen via domiciliëring. Omdat je bij een manuele betaling het verschuldigde bedrag zelf moet invoeren, merk je sneller op wanneer je factuur hoger is dan normaal. Bij een domiciliëring blijven factuurschommelingen mogelijk onder de radar, waardoor je niet of te laat actie onderneemt.
Een ander gevaar is dat je via een domiciliëring betaalt voor producten die je niet meer gebruikt. En daar knelt het schoentje vaak: het stopzetten van een automatische betaling is niet altijd simpel. Vroeger kon je zo’n automatische opdracht gewoon stopzetten via je bank, maar sinds 2014 is dat niet meer mogelijk.
Door de invoering van het Europese SEPA-systeem zijn het niet meer de banken die de domiciliëringen beheren, maar schuldeisende firma’s. Het volstaat dus niet om de automatische betaling op te heffen bij de bank, aangezien de overeenkomst met de schuldeisende firma dan wél nog blijft doorlopen. Je schuld vervalt dus niet en je bank kan je ook niet verder helpen.
Leestip: Kan je je gsm-nummer sowieso behouden bij een switch naar een andere operator?
Wettelijke bescherming
Als consument ben je gelukkig wel beschermd. Wie niet akkoord gaat met een betaling beschikt over acht weken tijd om het bedrag terug te vorderen. Je kunt toekomstige betalingen meteen ook blokkeren.
Let wel, de openstaande schuld is daarmee in beide gevallen niet vereffend. Heeft je telecomoperator bepaalde diensten geleverd, dan zal je daar toch voor moeten betalen. Je provider zal dus wel nog bij je aankloppen voor de inning van je schulden.
Definitieve stopzetting
Om de domiciliëring definitief te annuleren, moet je rechtstreeks contact opnemen met je operator en samen tot een akkoord komen. In sommige gevallen zal die je doorverwijzen naar de organisatie die instaat voor de inning van de schuld.
In je contract zou normaal duidelijk vermeld moeten staan tot welke partij je je moet wenden en hoe een stopzetting dient te gebeuren. Dat kan via een e-mail, maar in sommige gevallen is er ook een aangetekend schrijven voor nodig. Hoe alles concreet in z’n werk gaat, lees je hier.
Aandachtspunt bij overstappen
Een automatische betaling vereist dus extra aandacht wanneer je een contract stopzet en al dan niet van operator verandert. Via Independer.be kan je niet alleen nagaan welk telecomabonnement het voordeligst is voor jou, je krijgt ook hulp bij het overstappen. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.
Lees meer op Independer.be:
Dit artikel is je aangeboden door onze partner Independer.be.
Independer.be is een onafhankelijke vergelijker die je helpt bij het vergelijken en afsluiten van verzekeringen, telecompakketten en andere vaste lasten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Spaargids.be
Waarom huren steeds minder mensen een bankkluis?
-
Jobat
Foto op je cv of niet? En wat moet er zeker nog/niet op staan? “Dit is een vaak voorkomende fout”
Als werkgevers op zoek zijn naar nieuwe werknemers, zien ze vaak talloze kandidaten over de (digitale) vloer komen voor eenzelfde vacature. Om op te vallen en die job de jouwe te maken, is het essentieel om een indrukwekkend cv te hebben. Maar hoe maak je er ééntje dat echt uitspringt? Britt Dobbelaar van Jobat.be geeft vijf concrete tips om je cv te verbeteren. -
Spaargids.be
Waar vind je de hoogste basisrente voor je spaargeld? En waarom kan die info zéér belangrijk zijn?
Wie vlug wil schakelen tussen verschillende spaarrekeningen, moet op zoek naar de rekening met de hoogste basisrente. Maar wat zijn alle voor- en nadelen, als je je vooral op die basisrente focust? Spaargids.be licht toe en snort de meest winstgevende opties voor je op. -
-
Independer
Laad je je smartphone draadloos op? Deze risico’s houd je best in het achterhoofd
-
PREMIUM
Meer dan 100.000 Belgen maakten vorig jaar zorgvolmacht op. Expert: “Dit is ook belangrijk voor jonge mensen”
Vorig jaar registreerden 19 procent méér Belgen een zorgvolmacht, waarmee je zelf kiest wie je geldzaken mag beheren als jij dat niet kan doen. Maar hoe maak je zo’n volmacht? Wat kost dat? En hoe vermijd je chaos wanneer jij zelf niks meer kan beslissen? HLN-geldexpert Ayfer Aydogan geeft advies: “Deze belangrijke beslissingen kan men niet nemen zonder de machtiging van de vrederechter.” -
PREMIUM8
Dit moet je doen als jouw nieuwbouw gebreken heeft: “Bij de voorlopige oplevering gaat de tienjarige aansprakelijkheid van aannemer en architect in”
Wie van Ghelamco een luxeflat kocht in het Knokse Lake District, zag een smak geld in rook opgaan. Onveilige en ontbrekende elektriciteit, geen warm water, verkeerd geplaatste ramen,... het lijstje gebreken bij de voorlopige oplevering was zo lang dat je je kan afvragen of het wel verstandig was om de sleutels te aanvaarden. Maar kan je weigeren? Of het vertikken de laatste schijf te betalen? Dat en veel meer vroegen we aan architect Vincent Van Den Broecke, die geregeld kopers bijstaat. -
Spaargids.be
Geen huwelijkscontract afgesloten: wat staat je dan te wachten bij een scheiding of overlijden?
-
Independer
Van 60 tv-zenders minder tot geen programma's opslaan: waarom gooi je je decoder beter niet klakkeloos buiten?
-
Independer
Hoeveel krijg je van je verzekering bij een ‘perte totale’ van je auto?
Er zijn drie verschillende manieren om de waarde van je auto vast te leggen. Waarin verschilt de cataloguswaarde van de inruilwaarde? Wat is de dagwaarde? En wanneer is welke waarde belangrijk? Independer.be zoekt het uit. -
“Zeer bezorgd”: De Lijn heeft nu al tientallen bussen aan de kant staan wegens faillissement Van Hool
De Lijn heeft op dit moment “enkele tientallen” bussen aan de kant staan als gevolg van het faillissement van Van Hool, bevestigt een woordvoerder dinsdag. Naarmate de tijd vordert, verwacht het bedrijf dat dat aantal nog zal toenemen. En dus is men “zeer bezorgd”. “Er is een bijzondere werkgroep opgericht die bekijkt welke acties we kunnen ondernemen”, verklaart Marco Demerling. “We volgen dit van zeer nabij op.” -
Jobat
Van babyboomers tot Gen Z: deze leeftijdsgroepen vind je nu op de werkvloer en zo beïnvloeden ze elkaar