© hbvl

Aannemer Berings koppel verdwenen: “Ramen betaald maar nooit geleverd”

Silvia Dujardijn en Ward Campo gingen in 2017 in zee met een aannemer voor de renovatie van hun huis. Het draaide uit in een financieel drama voor het gezin met twee kinderen. “In maart vorig jaar tekenden we het contract, in juli begonnen de werkzaamheden. Het einde was gepland in december vorig jaar. Het ziet ernaar uit dat we nog lang niet in ons huis kunnen.”

Zahra Boufker

WIE?

Naam: Silvia Dujardijn (31) en Ward Campo (32)

Waar: Grote Baan, Beringen

WAT?

De aannemer van Ward en Silvia verdween met de noorderzon en met 25.000 euro van het koppel.

“De aannemer, Franky M., vroeg ons een voorschot van 25.000 euro, dus dat betaalden we”, vertelt Sylvia. “De afbraakwerken verliepen goed maar toen hij ons eind oktober vroeg om alvast de volledige factuur van de ramen te betalen, werden we een beetje achterdochtig. We vroegen om een bewijs van bestelling en betaling van de ramen te bezorgen.”

“Hij bezorgde ons een bankafschrift op waarop duidelijk stond dat hij betaald had aan de ramenleverancier. Zoals afgesproken, maakten we daarop onze betaling aan hem over. Maar van onze ramen kwam niets meer in huis.”

“Toen we Franky V. wilden contacteren, kregen we hem niet meer aan de lijn. Via het bankafschrift vernamen we dat het om een Poolse ramenleverancier ging. Hij vertelde ons dat Franky M. al sinds 2016 niets meer besteld had. Hij had zelfs nog schulden bij hen. Het bankafschrift was dus vals. En wij waren opgelicht.”

“We zijn naar de politie in Bree en Beringen gestapt om klacht in te dienen”, gaat Ward verder. “Zij hebben ons daar doorverwezen naar de rechtbank.”

“De totale financiële schade is minstens 25.000 euro. Daarin zit het voorschot, en ook 15.000 euro voor ramen die we nog steeds niet hebben.”

“Blijkbaar had Franky V. bij de rechtbank opschorting van betaling gevraagd, maar zelf liet hij ons dus betalen om zijn put te dempen. Zo kon hij nog snel 25.000 euro buitmaken. Schandalig dat aannemers zo gemakkelijk kunnen sjoemelen.”

“Als particulier sta je in dit verhaal nergens”, zegt Sylvia. “Ondertussen hebben we via sociale media ontdekt dat er nog vijf soortgelijke verhalen zijn, allemaal in Beringen en Genk. Hoeveel slachtoffers mag Franky M. nog maken? Wie geeft ons onze centen terug zodat we nieuwe ramen kunnen bestellen en verder kunnen met ons leven?”

NIET OPGELOST

Wat als uw aannemer failliet gaat? Davy Maesen, directeur bij Bouwunie Limburg, beaamt dat de wetgeving voor dergelijke problemen niet goed zit. “Op nationaal niveau pleiten we voor meer controles. Tegenwoordig kan iedereen zomaar renoveren. Nu is ook het attest bedrijfsbeheer afgeschaft, zodat iemand zonder enige kennis van boekhouding een bedrijf kan starten.”

“Maar in dit geval lijkt er sprake van pure oplichting. Het koppel kan twee pistes bewandelen: Ward en Silvia kunnen de verbreking van de overeenkomst vragen en de kosten ten laste leggen van de aannemer. Of ze kunnen zich met de andere slachtoffers van Franky M. verenigen en gezamenlijk klacht indienen met burgerlijke partijstelling bij de correctionele rechtbank. Die procedure is ook individueel mogelijk.”

Chris Schijns van Adlex advocaten: “Onze eigen curatoren adviseren dat de slachtoffers zich verenigen en dat ze een schrijven richten aan de aangestelde curator Hanssen en Pâquet advocaten in Genk. De curator zal hier melding van maken in het verslag naar het parket en er zal een onderzoek worden opgestart. Die procedure is kosteloos.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Lees meer