© Dick Demey

Antwerpenaren doen mee aan Dakar Rally met speciale racevrachtwagen: “Hier dromen we al heel lang van”

Antwerpenaar Peter Van Delm vertrekt begin januari met zijn goede vriend Yves Rutten naar Peru om deel te nemen aan de Dakar Rally. Ze zullen meerijden in een speciaal daarvoor ontwikkelde vrachtwagen van Ford. “Alles is nieuw gebouwd, dit wordt een echt avontuur.”

Maaike Floor

Peter Van Delm is bedrijfsleider van het gelijknamige transportbedrijf in de Antwerpse haven, Yves Rutten is ingenieur bij Ford in Lommel en nu dag en nacht bezig om de twee vrachtwagens in orde te maken.

“Drie jaar geleden hebben we een dossier ingediend bij Ford en nu is het eindelijk zover”, vertelt Peter Van Delm. “De vrachtwagens, in de categorie onder de tien liter, werden met Ford Otosan ontwikkeld in Turkije en helemaal opgebouwd in België. Woensdag vertrekken de prototype camions, met speciale vering, assen, elektriciteit, remmen en opbouwcabine, via Le Havre met de boot naar Peru. Daar zullen we dan nog de laatste voorbereidingen treffen. Tot dan zijn we ze nog volop aan het uittesten.”

Eindeloze vlaktes

In 2009 deed Peter Van Delm ook al eens mee met de Dakar Rally in Argentinië en Chili, als autoracer. “Ik doe al 25 jaar aan autoracen, maar die rally was een ongelofelijke ervaring. Die sfeer, al die trajecten in de middle of nowhere over eindeloze vlaktes, dat maakt indruk. In België besef je niet hoe uitgestrekt een woestijn kan zijn, iedere keer verwacht je dat de bewoonde wereld wel weer aan de horizon zal verschijnen maar steeds opnieuw zie je zandduinen.”

De wens om met vrachtwagens mee te doen, bestond al langer, maar door de crisis kwam er na 2009 geen vervolg op hun eerste rally omdat de sponsors toen andere prioriteiten hadden. “Nu zag Ford het gelukkig wel zitten, al zullen ze al blij zijn als we goed aankomen. Met die prototypes is het heel spannend. Yves rijdt in één vrachtwagen en ik in de andere. Onderling wordt het dus ook nog een vriendschappelijke strijd.”

Parcours van 7.000 km

De twee piloten vertrekken op 2 januari. “Het is de kortste Dakar Rally ooit, maar toch nog een parcours van elf dagen en zevenduizend kilometer in totaal. We hopen dat we op de rechte, vlakke stukken zo veel mogelijk 140 kilometer per uur halen. Dat is de snelheid die de organisatie heeft bepaald als maximum. Met 720 pk kunnen ze eigenlijk nog harder.”

De twee heren zullen ook een assistentiecamion meekrijgen, een 4x4, met vijf mecaniciens. “Die zullen ons bijstaan voor het dagelijkse onderhoud en bij eventuele reparaties of technische problemen. De firma die de assen heeft ontwikkeld, stuurt ook nog twee ingenieurs mee. Hopelijk blijven we gespaard van pech of technische problemen. Alleen als we de trajecten op tijd afleggen, blijft er tijd over om in de basiskampen onderweg te rusten. De organisatie voorziet eten en drinken en bedjes om te overnachten, maar bij tegenslag kun je wel eens laat aankomen. Bovendien moet je de rit van de volgende dag voorbereiden.” Peter en Yves kunnen niet wachten tot het zover is. “We gaan er alles aan doen om er een succes van te maken.”