© rr

Herinrichting Antwerpen-Zuid: “Hopelijk is de knoop tegen 2025 volledig ontward”

De Vlaamse regering heeft gisteren haar handtekening gezet onder een plan om de zogeheten ‘Spaghettiknoop’ te ontwarren. Dat moet de mobiliteit en de leefbaarheid in Antwerpen-Zuid sterk verbeteren. Het biedt ook verdere kansen aan het bedrijventerrein Blue Gate.

Christoph Meeussen

De Antwerpse ‘Spaghettiknoop’ is het op- en afrittencomplex ter hoogte van de Kennedytunnel op het Antwerpse Zuid, die een verbinding vormt tussen E17/Ring en de A12, en ook met de stad.

Het gaat om een kluwen van op- en afritten, wat een grote impact heeft op de buurt. Zo zijn het Kiel, de Tentoonstellingswijk en de Silvertoptorens nu fel geïsoleerd achter de harde betonnen infrastructuur.

Een heraanleg van de Spaghettiknoop was voorzien in het Masterplan 2020 voor een betere Antwerpse mobiliteit. Er werd een plan opgesteld om onder meer het op- en afrittencomplex veel compacter en ‘leesbaarder’ te maken. Die verbeterde toegankelijkheid moet ook de verdere ontwikkeling van de buurt Petroleum-Zuid helpen.

De stad Antwerpen was daarover al lang in overleg met onder meer het Agentschap Wegen & Verkeer en de NMBS. Die laatste wil overigens ook een uitgebreid knooppunt voor openbaar vervoer, waar je snel kan overstappen op tram, bus of andere vervoersmiddelen.

Al die plannen werden samengebracht in een ‘reconversieplan’. Antwerpen had volgens Mobiliteitsschepen Koen Kennis (N-VA) haar toestemming al gegeven, maar het was nog wachten op Vlaams groen licht, dat er gisteren op de ministerraad is gekomen.

Studiewerk

Op die manier kunnen de verschillende overheden nu beginnen studeren om aan de voorbereidende werken te kunnen beginnen.

“De goede bereikbaarheid van bestaande stadswijken én nieuwe ontwikkelingen - zoals Blue Gate - wordt gegarandeerd en er worden kwalitatieve fiets- en voetgangersverbindingen aangelegd”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts. “Het totale kostenplaatje wordt ruw geraamd op ongeveer 120 miljoen euro. De voornemens worden nu bezegeld in een zogenaamde realisatieconvenant, zodat de voorbereidende studies kunnen beginnen. Als alles goed gaat, kan de uitvoering starten in 2022.”

Tevreden

Antwerps Mobiliteitsschepen en Weyts’ partijgenoot Koen Kennis is tevreden. “We hebben hier vanuit Antwerpen jaren hard aan getrokken. Hopelijk hebben we tegen 2025 een volledig nieuw knooppunt aan Antwerpen-Zuid.”

Als deze werken zijn afgerond, is dat volgens de schepen ook een “prelude” voor toekomstige ontwikkelingen. Zo kan de Jan de Voslei worden omgevormd tot een stedelijke verbindingsweg, met een nieuwe, zuidelijke tramlijn. Een voorstel voor een overkapping haalt de Tentoonstellingswijk en de Silvertoptorens uit hun isolement en legt een verbinding naar het Kiel. Op en langs de overkapping ontstaat ruimte voor sport, spel en volkstuinen, maar ook voor bijkomende woningen en voorzieningen.