Luister naar

Regels voor fiets van de zaak worden makkelijker

Nieuws
De regels voor een fiets van de zaak worden minder ingewikkeld. Zo hoopt staatssecretaris Menno Snel van Financiën meer forenzen op de fiets te krijgen.
Rebecca van de Kar
dinsdag 20 maart 2018 om 21:01
Regels voor fiets van de zaak worden makkelijker
Regels voor fiets van de zaak worden makkelijker anp / Jeroen Jumelet

Den Haag

Wat zijn de huidige regels?

Veel mensen gebruiken hun fiets of auto van de zaak ook privé. Over die privékilometers moeten ze belasting betalen. Voor een auto is dat overzichtelijk: de Belastingdienst telt een vast bedrag bij het salaris op en heft daarover belasting. Voor een fiets is dit niet zo. Werknemers die de fiets van de zaak ook privé willen gebruiken, moeten precies bijhouden hoeveel kilometers ze voor woon-werkverkeer fietsen en hoeveel voor andere doeleinden. Van die privékilometers worden zaken als onderhoudskosten en stroomverbruik – in het geval van een elektrische fiets – afgetrokken. Het bedrag dat onder de streep overblijft, moeten werkgevers bij het belastbare salaris optellen.

Wat gaat er veranderen?

Vanaf 1 januari 2020 gaan mensen ook voor hun fiets van de zaak een vaste bijtelling betalen. Zo willen de staatssecretarissen Menno Snel en Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat meer mensen motiveren de fiets te nemen. De huidige regels leveren veel gereken en gedoe op. ‘Controle op het aantal privékilometers is onmogelijk en het bijhouden van een kilometerregistratie ondoenlijk’, stelt Bovag. Volgens de branche weerhoudt dit veel mensen ervan een fiets van de zaak te gebruiken. Bovag schat dat er zo’n 10.000 werknemers op een leasefiets rijden terwijl ruim 700.000 mensen een auto van de zaak gebruiken.

Hoe hoog wordt de bijtelling?

Dat is nog onduidelijk. Daarover gaat Snel in gesprek met zes organisaties: ANWB, Bovag, Fietsersbond, Natuur en Milieu, Rai Vereniging en de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen. Zij zetten vooralsnog in op het tarief dat ook geldt voor elektrische leaseauto’s: 4 procent.

Waarom stimuleert het kabinet fietsen naar het werk?

Fietsen is gezond, goed voor het milieu en vermindert files, aldus Snel. Toch pakken nu nog veel mensen de auto naar het werk. Meer dan de helft van de autoritten is korter dan 7,5 kilometer. ‘Dat de regels voor een leaseauto nu eenvoudiger zijn dan voor een fiets, helpt natuurlijk niet. Daarom gaan we die regels versimpelen.’ Het kabinet stimuleert fietsforenzen op diverse manieren. Zo wordt ook een bedrag van 100 miljoen euro uitgetrokken voor fietsinfrastructuur en fietsenstallingen bij ov-knooppunten. Ook wordt samenwerking met werkgevers en regionale overheden gezocht om de komende jaren meer werknemers op de fiets te krijgen.

Wat levert het op?

De belangenorganisaties hebben berekend dat een fiscaalvriendelijker fietsregime jaarlijks 50 miljoen euro oplevert. Fietsen verlaagt de CO2-uitstoot, leidt tot minder kosten aan gezondheidszorg en zorgt voor een lager ziekteverzuim. Bovendien levert fietsen een bijdrage aan een betere doorstroming op de weg.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Deborah Lens: 'Tijdens de twee minuten stilte denk ik aan hoe groot mijn familie had kunnen zijn.'

Waar Deborah, Moiko en Piet aan denken als zij twee minuten stil zijn. 'Ik groeide op in een gewond gezin'

Op verschillende plekken in Nederland staan mensen twee minuten stil tijdens dodenherdenking. Leeft de oorlog nog 79 jaar na dato? Drie mensen delen waarom zij het belangrijk vinden om te herdenken.

De toegangswegen naar de Dam worden vanwege de herdenking voorzien van wegversperringen, zoals hier op het Damrak.

Dodenherdenking onder hoogspanning

De vrees dat het zaterdagavond niet overal twee minuten stil blijft, is dit jaar groot. Vanwege de angst voor pro-Palestijnse protestacties worden op verschillende plekken veiligheidsmaatregelen genomen.

Historicus Gerard Groeneveld: 'Toen ik jong was, was het normaal om links en progressief te zijn. Nu is het andersom.'

Gerard Groeneveld deed onderzoek naar het oorlogsverleden van foute Nederlanders. Dit leerde hij ervan

Gerard Groeneveld is een kenner van de Tweede Wereldoorlog. Hij deed veel onderzoek naar foute Nederlanders. Nu maakt hij zich zorgen over herlevend rechts-nationalisme.

Volgens een woordvoerder van de Tweede Kamer zal voorzitter Martin Bosma zjin rol als kranslegger op 4 mei 'knetterneutraal' vervullen.

Ongemak om PVV'er Bosma als kranslegger: 'Nog een stap in het normaliseren van zijn gedachtengoed'

Dat Martin Bosma in zijn functie als Kamervoorzitter optreedt als kranslegger op de Dam, roept bij velen weerstand op. 'Het zou hem sieren als hij sorry zou zeggen voor zijn uitspraken.'

Koning Willem-Alexander op 15 april in gesprek met Joodse scholieren van middelbare school Maimonides en hun leerkrachten.

Het Nederlandse koningshuis en de Joden, dat is altijd wat ingewikkeld geweest

De Nationale Herdenking op 4 mei is dit jaar spannender dan normaal. Misschien gaan activisten de gelegenheid gebruiken om aandacht voor de Palestijnse zaak te trekken. En wat zal koning Willem-Alexander erover zeggen?

Een digitale simulatie van hoe de waterstofboot straks over de Noordzee zal varen.

Met deze 'vliegende' boot op waterstof, willen Delftse studenten de scheepvaart verduurzamen

Geen dampende dieselwalmen maar alleen een stroompje schoon water als uitstoot. Om de scheepvaart milieuvriendelijker te maken willen studenten van de TU Delft voor het eerst met een waterstofboot de Noordzee oversteken.