© Kioni Papadopoulos

“We draaien alles, als de mensen het maar leuk vinden en kennen”

The Villa vierde feest zaterdag. De Antwerpse discotheek aan het Kattendijkdok staat nu al vijf jaar bekend om het hoge percentage BV’s op de dansvloer en zijn commerciële aanpak. Ook op het verjaardagsfeest wilde een massa volk er weer bij zijn.

andreas rotty

Er stond een stevige rij voor The Villa voor het verjaardagsfeest. De hoopvolle wachtenden buiten konden de Amerikaanse R&B voorlopig enkel vanaf de stoep in verre klanken horen. Binnen was het over de koppen lopen, zo druk dat je amper rond je eigen as kon draaien. De glamour spatte ervan af, alles leek te blinken, inclusief de zorgvuldig opgemaakte dames. Een welgevulde verjaardags-editie dus, de feestvierders kregen gratis cupcakes en er waren een extra dj en danseressen voorzien.

Maar de opkomst is niet uitzonderlijk: The Villa is praktisch elke zaterdag tot de nok gevuld. De nachtclub maakte de voorbije vijf jaar een enorme opmars in het Antwerpse nachtleven. In 2012 bestond The Villa uit een zaaltje voor tweehonderd man, ondertussen kan er vijf keer zoveel publiek ontvangen worden. Daar zal het stoppen, want er is geen ruimte meer om uit te breiden of bij te bouwen.

Lidkaart

Iedereen met een lidkaart van tien euro kan op elk feestje gratis naar binnen, maar de verklaring van het succes van de discotheek is elders te vinden. The Villa heeft in vergelijking met andere Antwerpse clubs een volledig eigen strategie. “Wij plannen nooit ver vooruit”, vertelt zaakvoerder Vincent Van Trier. “We proberen in te spelen op de dingen waarmee de mensen op dat moment bezig zijn. Als het op tv of op de radio komt, willen wij het in onze club hebben. Toen de Amerikaanse serie Narco’s populair was, hebben we een thema-avond gedaan en alle obers zich als Pablo Escobar laten verkleden. En om de zes maanden veranderen we ons interieur compleet in een bepaald thema. Afgelopen zomer was dat ‘Flower Power’, nu doen we ‘The music sounds better with you’.”

Ook qua muziekstijl is de club volledig op populariteit gericht. “We draaien alle muzikale genres, als de mensen het maar leuk vinden en kennen. We kunnen om 3.30u muziek van Lil’ Kleine (Nederlandse rapper, red.) draaien en om 3.40u een plaat van Soulsister opzetten. We focussen volledig op de commerciële scene. We krijgen vaak te horen dat het een voorbijgestreefd concept is, nu heb je vooral deephouse- of urban clubs. Maar het is nu eenmaal wat de klanten willen, het gaat ons om hun beleving, we zijn een feelgoodclub.”

Jelle Van Damme

En het BV-gehalte? Olga Leyers durft al eens de bloemetjes buiten te zetten in The Villa, en ook Erik Van Looy, Louis Talpe, Jani Kazaltzis en Axel Daeseleire komen er geregeld langs. “Ik heb bijvoorbeeld ook eens om 3u ’s nachts telefoon gekregen van Koen Wauters met de vraag of hij zijn vijftigste verjaardag bij ons kon komen vieren.”

Zaterdag waren Jelle Cleymans en Antwerpvoetballer Jelle Van Damme van de partij. Dat de zaak aantrek heeft bij BV’s, is niet toevallig. Ze boekt hen om te komen feesten, handtekeningen uit te delen en op de foto te staan met klanten. “Er bestaan zowat twintig websites waarop je BV’s kan boeken”, vertelt Van Trier. “Maar die komen dan ook echt om te werken en we kondigen hen aan op de affiche. Als een BV mij gewoon vraagt of hij of zij langs mag komen op de avond zelf, dan krijgt die wel een flesje, maar we betalen hem of haar dan geen geldsommen. Die zakken af naar The Villa omdat ze er gewoon zin in hebben.”