Direct naar artikelinhoud
Onderwijs

Steeds minder leerlingen moeten jaar overdoen

Steeds minder leerlingen moeten jaar overdoen
Beeld Thinkstock

In het secundair onderwijs moeten steeds minder leerlingen een jaar overdoen. In het voorbije schooljaar ging het om 16.178 jongeren. Het aantal zittenblijvers daalt zo voor het vijfde jaar op rij.

Zittenblijven? Het komt steeds minder voor. In het schooljaar 2012-2013 telde Vlaanderen nog 19.692 zittenblijvers, zo'n 4,98 procent van het totale aantal leerlingen in het secundair onderwijs. Sindsdien doen steeds minder jongeren een jaar over. Het afgelopen schooljaar overkwam het 'slechts' 16.178 leerlingen, of 4,11 procent van het totale aantal. In de eerste graad, de eerste twee jaar, bleef in 2016-2017 zo'n 2,3 procent zitten. Dat blijkt uit cijfers van het ministerie van Onderwijs.

Opmerkelijk: in de tweede en derde graad zijn het vooral de leerlingen uit het kunstsecundair onderwijs (kso) die blijven zitten. Het overkomt in de tweede graad meer dan een op de tien leerlingen. In het technisch- en beroepssecundair onderwijs (tso, bso) gaat het om respectievelijk een op de dertien en een op de zeventien leerlingen.

Kso en bso

In het algemeen secundair onderwijs (aso) moet net iets meer dan een op de vijftig leerlingen het jaar overdoen. Hoewel de cijfers er hoger liggen, daalt het aantal zittenblijvers ook het sterkst in het kso en het bso.

In elke provincie en in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest tekent zich een daling af. In West-Vlaanderen blijven met 2,8 procent de minste leerlingen zitten, gevolgd door Oost-Vlaanderen met 3,55 procent. In Vlaams-Brabant en Limburg gaat het telkens om 4,3 procent, terwijl in Antwerpen 4,8 procent van de jongeren het jaar moet overdoen. Brussel kent de sterkste afname, maar blijft wel koploper met 7,6 procent.

Zelfbeeld

Minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) spreekt van goed nieuws en wijst op onderzoek waaruit blijkt dat zittenblijven het zelfbeeld van de leerling een knauw geeft. Ook gaat er veel tijd verloren aan leerstof die de leerling wel al beheerst.

"De negatieve gevolgen zijn gekend", zegt Crevits. "Zittenblijven moet voor de klassenraad dan ook een ultieme remedie zijn wanneer alle alternatieven uitgeput zijn. Zo zijn er bijvoorbeeld flexibele leerwegen mogelijk waarbij leerlingen hun jaar niet hoeven over te doen, maar bepaalde vakken meenemen naar het volgend jaar."