Wat doen poetsbedrijven wanneer klant zegt: liever geen “vreemde” poetsvrouw

© BELGA

Als klanten vragen geen “vreemde” poetsvrouw te sturen, gaat de dienstenchecquesector dan daarop in? Drie grote Vlaamse bedrijven in die sector laten dat onderzoeken met mystery calls. Het Minderhedenforum plaatst kanttekeningen.

“Hoewel we het goed vinden dat het probleem van discriminatie erkend wordt, biedt eenzijdige zelfregulering door een werkgeverskoepel onvoldoende garanties”, aldus directeur Landry Mawungu van het Minderhedenforum donderdag. “De rol van de overheid blijft ondermaats, terwijl het hier toch gaat over een goed gesubsidieerde sector.”

Het Minderhedenforum wijst er nog op twee jaar geleden te hebben aangetoond met een praktijktest dat twee op de drie ondernemingen ingaat op een discriminerende vraag. “Nu we twee jaar verder zijn, moeten we vaststellen dat onze aanbeveling niet is gevolgd”, stelt Mawungu.

Het forum eiste dat de inspectie de bevoegdheid zou krijgen om zelf via mystery calling na te gaan of bedrijven de non-discriminatievoorwaarde voor erkenning naleven. “De overheid blijft in gebreke. Handhaving van regelgeving is een van haar kerntaken en nu wordt die met deze nieuwe vzw eenzijdig uitbesteed”, aldus nog Mawungu.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen