© jvdp

Exit R11bis bevestigd

De doorbraak in het hele Oosterweel-verhaal begin deze week zorgt voor een zucht van verlichting in Mortsel en Borsbeek. Het spook van de R11bis is nu definitief verbannen.

Bart Roggeman

De actiegroepen stRaten-generaal en Ademloos maakten begin deze week bekend dat ze hun procedure bij de Raad van State ­tegen het Oosterweelproject definitief intrekken. Voor een andere actiegroep, R11mis, klinkt het als muziek in de oren, want het betekent ook dat het schrappen van het traject R11bis nu definitief is. Die R11bis zou een ‘ondertunnelde’ verbinding maken vanaf de E313 in Wommelgem tot de E19 in Wilrijk en onder meer door Borsbeek en Mortsel lopen. Bij de ingreep zou de oude spoorwegberm, een groen gebied dat langs de huidige R11 (Krijgsbaan) loopt, verdwijnen.

“Jarenlang leefden de omwonenden in onzekerheid. Ze maakten zich zorgen over de leefbaarheid, milieubelasting en waarde van hun eigendom”, vertelt Jan Corens van R11mis. “Al snel werd duidelijk het aanleggen van de R11bis dat qua mobiliteit weinig zoden aan de dijk zou zetten en dat het bovendien een dure en technisch moeilijke operatie zou worden. De beslissing om het traject te schrappen was er al. Maar zolang er nog procedures liepen, bleef het boven onze hoofden hangen. Nu de beslissing is geformaliseerd, hebben we eindelijk zekerheid. Bovendien kan er nu verder worden nagedacht over wat er met de oude spoorwegberm kan worden gedaan.”

Totale belevingsruimte

“De oude spoorwegberm is een groene long die voor verademing zorgt in de stad, maar die weinig mensen kennen. Met een aantal ingrepen willen we het gebied toegankelijker en aantrekkelijker maken. Nu de dreiging van de R11bis weg is, kunnen we daar volop werk van maken. In oktober gaan we aan de kant van de Ridder Van Ranstlei trouwens al enkele nieuwe speeltuigen plaatsen. Het is de bedoeling om er een totale belevingsruimte van te maken waar wandelaars, joggers en ­spelende kinderen aangenaam kunnen verpozen”, weet Mortsels schepen van Openbaar Groen en Duurzame Ontwikkeling Steve D’Hulster (sp.a).

“Het schrappen van R11bis is een hele opluchting voor de ­omwonenden, maar ook economisch gezien zou het niet veel hebben opgeleverd”, stelt de schepen. “Het werd al snel duidelijk dat het traject een groot aanzuigeffect qua verkeer zou hebben. Bovendien zou de aanleg alleen al een aantal jaren voor grote chaos zorgen en tot economische verliezen leiden.”