22 mei 2019 om 03:00
Luister naar

Corjan Matsinger: Stel je voor dat één van de varkens uit de megastal je toezingt

‘Aangenaam kennis te maken, Nederland, wij zijn Meat the Victims.’ En dat heeft die boer in Boxtel geweten. De jonge dierenrechtenactivisten bezetten bijna twaalf uur zijn varkensbedrijf. De actievoerders maakten selfies met de varkens en ook buiten waren protesten aan de gang. De emoties liepen hoog op, politieagenten moesten de boeren en de jonge actievoerders uit elkaar houden. Ik heb geboeid gekeken naar de activisten. Ze komen op mij namelijk heel spiritueel over. De protestliedjes werden gezongen met de ogen half dicht, de vingers met het V-symbool in de lucht en de dresscode bestond uit zwarte actieshirts met een rake uitspraak van Martin Luther King. Vrij vertaald: ‘We hebben de morele verantwoordelijkheid om onrechtvaardige wetten niet te ­gehoorzamen.’

handtekeningen tot het eind van de wereld

Een van de jongeren stelde: ‘We kunnen handtekeningen verzamelen tot het eind van de wereld, maar dat verandert niets aan de bio-industrie.’ Yep, bij deze gasten verbleken de junior-klimaatstakers, de idealisten van GroenLinks of de kerkgangers die veertig dagen een kalender lezen. ‘Meat the Victims’ heeft geen hoofdkantoor, het is een internationale (jongeren)beweging van individuele dierenrechtenactivisten die telkens ergens anders opduiken. Hun doel? Media-aandacht generen om de maatschappij te confronteren met het leed dat schuilgaat achter de staldeuren.

Ik vroeg me af wat er nu gezongen werd bij de megastal. Het was vast geen Opwekkingslied, denk ik zo. Kranten verwijzen naar de ‘animal-song’ van de actievoerders. Het lijflied is ­Liberation, een eenvoudige song gezongen vanuit het perspectief van een dier in nood. Ga even zitten en probeer je voor te stellen dat een van de varkens uit de megastal je toezingt:

I’m in pain. Living in misery

Won’t you do something about it?

You say I’m different, so you treat me lesser than

But you are so wrong about me.

Because I’m like you, I feel pain, love, too

I’m you but in a different body, yet there’s still life inside my body.

Kort samengevat: wij begrijpen het varken niet; hij heeft pijn, zoals wij pijn hebben, maar dan in een ander lichaam. Waarom doen we niks?

In het refrein roepen de actievoerders ons op om solidair te zijn met de dieren: ‘Liberation for the animals. Liberation, because we are all animals. We’re all animals!’

De zin ‘we all are animals’ is een terugkerend mantra op de protestborden. Ik snap deze zin niet echt. Volgens mij zijn mens en dier niet hetzelfde. Zo heb ik altijd gehoord dat dieren geen ziel hebben. Maar ja, mens en dier zijn gemaakt door dezelfde Schepper? Logisch dus dat we in het contact met dieren een diepe verbondenheid kunnen ervaren. Denk aan de meiden die naar hun paard in de manege gaan of coaches die paarden inzetten in therapiesessies. Dieren bieden troost en maken je vrolijk. Hebben de dieren andersom misschien ook onze aandacht en nabijheid nodig?

een stap te ver

Actievoerder Shivonne vertelt de pers: ‘Thuis hebben we honden en katten waarvan we houden, en tegelijkertijd buiten we andere dieren op grote schaal uit.’ Ik geloof, dat een dier geen (massa)product is, maar een levend wezen. Voor God zijn dieren belangrijk, Hij noemt bijvoorbeeld bij zijn zorg over Ninevé expliciet de dieren (Jona 4:11). Een van de jongeren die in Boxtel was, vraagt me via Facebook direct of ik de volgende keer meega met een actie. Ik vertel haar dat dit voor mij echt een stap te ver is, maar ik deel haar zorg over het welzijn van dieren in stallen en door de vleesindustrie met zijn kiloknallers.

Tot slot, noem het toeval of niet, maar volgens de Chinese (dieren)kalender leven we op dit moment in het ‘jaar van het varken’. Het varken is volgens kenners een heel intelligent wezen. 2019 als het jaar van het varken. Best een verstandig idee?

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Jan-Willem Wits

Er zijn nauwelijks theologen die kunnen tippen aan Augustinus

De boeken en preken van Augustinus zijn nog steeds modern, vindt Jan-Willem Wits. ‘Met het lezen van Augustinus kun je een leven lang volstaan.’

beeld nd

Zorgen voor de hele aarde is in je eentje te groot. Vraag jezelf af: voor welk stukje aarde wil ik zorgen?

Zorgen voor de hele aarde is in je eentje te groot, realiseert Alexander Bosma zich. Maar je kunt wel voor een stukje aarde zorgen. Bedenk eens: welk stukje zou dat kunnen zijn?

Afbeelding

Kan Nederland wel zonder nationaal gevoel en emotie? Nee, koester dus de schaarse nationale rituelen

Acda en De Munnik zongen het al: 'Je kunt hier nooit eens even rustig op je voetstuk staan.' Hoe gaan we om met onze helden? Is 'vaderlandse geschiedenis' belangrijk? Ja!

d

Wat doe je als (schoon)ouders je claimen? 'Voor mij gaan ze een grens over, het is ons huis'

Ze komen samen, een jong stel: ze zijn zeven jaar getrouwd en hebben een kleintje van drie. ‘We hebben het samen fijn’, zegt zij. Het probleem zit ‘m dan ook niet in hun huwelijk. Maar in hun schoonfamilie. Aan beide kanten.

Lysanne van de Kamp werkt bij Micha Nederland en ontwerpt oogsttuinen.

Het cijfer was helaas het enige dat telde bij de lessen geschiedenis

Draait leren echt nog steeds om het behalen van een bepaalde norm? Lysanne van de Kamp vindt het jammer dat de geschiedenissenlessen op school enkel om het cijfer gingen.

Wim Dekker is lector informele netwerken en laatmoderniteit aan de Christelijke Hogeschool Ede.

Er wordt 17 miljard euro verdiend aan mensen met schulden. Kwijtschelden is waarschijnlijk goedkoper

De problematische schuldenlast in Nederland is 3 miljard. Sociaal werkers, deurwaarders, ambtenaren, advocaten en administrateurs hebben daar hun werk van gemaakt. Kosten: 17 miljard. Wim Dekker pleit voor een jubeljaar.

Het is echt niet vreemd dat Renze Klamer zich ook zonder geloof gelukkig voelt

Renze Klamer vindt het vervelend als mensen tegen hem zeggen: 'We bidden voor je.' Wat kerkverlaters vervelend vinden, is niet maatgevend, stelt Reina Wiskerke. Toch begrijpt ze de allergie van Klamer.

Anita Zeldenrust is ouder van een gezinshuis voor kinderen die (soms tijdelijk) niet thuis kunnen wonen.

Ik dwing me met mijn vliegangst naar de stewardess te kijken. Als zij lacht zal het vast goed zijn

Als ik me er op zou voorstaan dat ik niet meer vlieg zou dat bewondering kunnen oproepen, maar zo'n offer is dat dus niet voor mij. Ik vind vliegen namelijk verschrikkelijk, schrijft Anita Zeldenrust in het vliegtuig.

Afbeelding

Hoe de angst van een christen verdreven kan worden en hoe jij daar een rol in kan spelen

Zondag barstte een patiënt in huilen uit na de dienst, omdat ik hem als protestants pastor geen communie kon geven, schrijft Kelly Keasberry. Ze nam de snikkende man in haar armen, waarop er iets wonderlijks gebeurde.