In drie uur met trein van Londen naar Amsterdam

Nieuws
Met een testrit is dinsdag een supersnelle, directe treinverbinding tussen Londen en Amsterdam in gebruik genomen. De inwijdingsreis van de Eurostar-hogesnelheidstrein tussen het Verenigd Koninkrijk en het Europese vasteland duurde een kleine drie uur.
anp
woensdag 21 februari 2018 om 03:00
Eurostar-topman Nicolas Petrovic en NS-president-directeur Roger van Boxtel ontmoeten elkaar op Amsterdam Centraal bij de nieuwe Eurostar.
Eurostar-topman Nicolas Petrovic en NS-president-directeur Roger van Boxtel ontmoeten elkaar op Amsterdam Centraal bij de nieuwe Eurostar. beld anp / Sander Koning

Amsterdam - Londen

Vanaf 4 april rijden de snelle treinen dagelijks vanuit Londen St Pancras International naar Amsterdam en Rotterdam.

‘De Eurostar tussen Londen en Amsterdam is een lang gekoesterde wens om een aantrekkelijke treinverbinding te bieden met Engeland’, aldus Heike Luiten van NS. ‘Je kunt nu de trein pakken naar alle ons omringende landen. Door de concurrerende reistijden, het reiscomfort en de duurzaamheid van treinvervoer is Eurostar een mooi alternatief voor zowel zakelijke als vakantiereizigers.’

De lancering van de rechtstreekse verbinding tussen Londen en Amsterdam zorgt volgens het vervoersbedrijf ook voor een nieuw record op de route van Londen naar Brussel. De reistijd wordt 1 uur en 48 minuten, ruim een kwartier korter dan nu.

In omgekeerde richting is die snelle reistijd wegens identiteits- en veiligheidscontroles nog niet mogelijk. Van Amsterdam naar Londen rijden reizigers eerst naar Brussel-Zuid, waar de grensformaliteiten worden uitgevoerd. Door de overstap en controles in Brussel duurt de heenreis beduidend langer: op zijn snelst 4 uur en 40 minuten, Dat is echter maar tijdelijk. Het Verenigd Koninkrijk en Nederland hopen in 2019 een overeenkomst te kunnen sluiten over het verrichten van identiteitscontroles bij vertrek in Nederland. Dat gebeurt ook al bij andere bestemmingen van de Eurostar. <

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Oprichter van Wijck Rutger Diemel: ‘Er zijn best wat fans die 28 posters aan de muur hebben hangen.’

Wat maakt de zwart-witposters van Wijck toch zo populair? 'Met onze Amsterdam-mok waren we overmoedig'

De gestileerde kaarten van Wijck mogen dan in talloze woonkamers hangen, volgens de bedenkers blijft zo’n poster een persoonlijk ding: ‘Mensen vinden het leuk om hun herinneringen aan een plek vast te leggen.’

De stier voor de Beursplein 5, de Amsterdamse effectenbeurs.

Kapitalisme schuift alle problemen door. De aarde en de armen zijn de dupe

Het kapitalistisch economisch systeem loopt vast. Ongebreidelde groei maakt de planeet en mensen kapot. Waarom komen mensen niet in opstand? Deze filosofen weten het antwoord en komen met alternatieven.

Ingrid Thijssen van VNO-NCW

Botsende visies op toekomst van industrie

Het klimaatbeleid voor de industrie gaat uiteindelijk om de vraag welke bedrijven Nederland voor de toekomst wil behouden. Werkgevers en de milieubeweging zijn het erover eens dat dit de kern van de zaak is, zo werd woensdag duidelijk tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer.

Het kantoor van het Nederlands Dagblad in Amersfoort.

Ruim 3,5 ton winst voor uitgever Nederlands Dagblad: 'Meer abonnees en inkomsten uit advertenties'

Nedag Uitgevers, het bedrijf achter het Nederlands Dagblad en magazine De Nieuwe Koers, heeft vorig jaar een nettowinst geboekt van ruim 360.000 euro. De winst ligt flink hoger dan in 2022.

Mensen vroegen meteen naar ‘die auto van 79.800 renminbi’, vertelt een BYD-verkoper.

Stormloop op e-auto's in Peking. Vagen Chinezen de Europese auto-industrie weg?

De verkopers van automerk BYD konden vorige maand hun ogen niet geloven. De fabrikant van elektrische auto’s had net grote prijsdalingen aangekondigd, bij drie modellen zelfs tot onder de 80.000 yuan (10.000 euro).

Van alle blikjes met statiegeld werd 65 procent ingeleverd.

Toezichthouder wil 50 cent statiegeld op flesjes zodat meer mensen ze inleveren

De toezichthouder van het statiegeldsysteem wil dat er vanaf volgend jaar 50 cent statiegeld wordt geheven op plastic flessen. Dit moet ertoe leiden dat consumenten meer lege flesjes inleveren.