Waarom domiciliëring of automatische betaling van je telecomfactuur vaak geen goed idee is
IndependerNet zoals bij sommige energiecontracten, kan je er ook voor kiezen om je telecomfactuur automatisch of via domiciliëring te betalen. Dat is gemakkelijk, maar het stopzetten daarvan is niet altijd zo eenvoudig. Bovendien levert het je ook geen financieel voordeel op. Independer.be vertelt hoe je het stopzetten van een contract het beste aanpakt.
Wat is het precies?
Bij een domiciliëring of automatische betaling geef je een partij de toestemming om het bedrag op je factuur automatisch van je bankrekening te halen. Die manier van betalen is vooral populair bij terugkerende facturen van energieleveranciers of telecomproviders. Het helpt kosten voor laattijdige betalingen vermijden en voorkomt extra papierwerk.
Soms levert een betaling via domiciliëring korting op. Sommige energieleveranciers afficheren bijvoorbeeld twee contracttypes, waarvan het aanbod met digitale communicatie en domiciliëring de klant al snel enkele tientallen euro’s voordeel oplevert. De logica hierachter? Door de automatische betaling hebben zij meer zekerheid dat je op tijd en correct betaalt. Telecomoperatoren bieden evenwel nooit dergelijke kortingen aan.
Kan je wel besparen door verschillende telecomdiensten te combineren in één pakket? Dit verschil maakt het op je rekening.
Addertjes onder het gras
Alle handigheid ten spijt: er zijn ook enkele valkuilen verbonden aan betalingen via domiciliëring. Omdat je bij een manuele betaling het verschuldigde bedrag zelf moet invoeren, merk je sneller op wanneer je factuur hoger is dan normaal. Bij een domiciliëring blijven factuurschommelingen mogelijk onder de radar, waardoor je niet of te laat actie onderneemt.
Een ander gevaar is dat je via een domiciliëring betaalt voor producten die je niet meer gebruikt. En daar knelt het schoentje vaak: het stopzetten van een automatische betaling is niet altijd simpel. Vroeger kon je zo’n automatische opdracht gewoon stopzetten via je bank, maar sinds 2014 is dat niet meer mogelijk.
Door de invoering van het Europese SEPA-systeem zijn het niet meer de banken die de domiciliëringen beheren, maar schuldeisende firma’s. Het volstaat dus niet om de automatische betaling op te heffen bij de bank, aangezien de overeenkomst met de schuldeisende firma dan wél nog blijft doorlopen. Je schuld vervalt dus niet en je bank kan je ook niet verder helpen.
Leestip: Kan je je gsm-nummer sowieso behouden bij een switch naar een andere operator?
Wettelijke bescherming
Als consument ben je gelukkig wel beschermd. Wie niet akkoord gaat met een betaling beschikt over acht weken tijd om het bedrag terug te vorderen. Je kunt toekomstige betalingen meteen ook blokkeren.
Let wel, de openstaande schuld is daarmee in beide gevallen niet vereffend. Heeft je telecomoperator bepaalde diensten geleverd, dan zal je daar toch voor moeten betalen. Je provider zal dus wel nog bij je aankloppen voor de inning van je schulden.
Definitieve stopzetting
Om de domiciliëring definitief te annuleren, moet je rechtstreeks contact opnemen met je operator en samen tot een akkoord komen. In sommige gevallen zal die je doorverwijzen naar de organisatie die instaat voor de inning van de schuld.
In je contract zou normaal duidelijk vermeld moeten staan tot welke partij je je moet wenden en hoe een stopzetting dient te gebeuren. Dat kan via een e-mail, maar in sommige gevallen is er ook een aangetekend schrijven voor nodig. Hoe alles concreet in z’n werk gaat, lees je hier.
Aandachtspunt bij overstappen
Een automatische betaling vereist dus extra aandacht wanneer je een contract stopzet en al dan niet van operator verandert. Via Independer.be kan je niet alleen nagaan welk telecomabonnement het voordeligst is voor jou, je krijgt ook hulp bij het overstappen. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.
Lees meer op Independer.be:
Dit artikel is je aangeboden door onze partner Independer.be.
Independer.be is een onafhankelijke vergelijker die je helpt bij het vergelijken en afsluiten van verzekeringen, telecompakketten en andere vaste lasten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Jobat
Netwerken voor dummies: zo loop je geen enkele professionele kans meer mis
-
Independer
“Grote toename klachten in 2023": wat kan je doen als je operator niet de beloofde internetsnelheid verzekert?
‘Razendsnel internet’ klinkt spectaculair, waardoor de teleurstelling groot is als je later toch moet wachten vooraleer een webpagina laadt of je een video kan bekijken. Wat de operator adverteert op het vlak van internetsnelheid kan sterk verschillen van de reële snelheid waarmee je surft. Independer.be legt uit wat jij dient te doen als je het gevoel hebt dat je internet niet zo rap is als je beloofd werd. -
1
Wat als er een fout staat in je voorstel van vereenvoudigde belastingaangifte?
Bijna zes op de tien Belgen ontvangen dit jaar een zogenaamd ‘voorstel van vereenvoudigde aangifte’. Dit is een simulatie van de berekening van je belastingen op basis van wat de fiscus al weet. Je vindt er ook al het bedrag dat je moet betalen of terugkrijgt. Maar wat kun je doen als er een fout in staat? Of als er iets ontbreekt? We overlopen de stappen voor jou. -
-
PREMIUM122
FACTCHECK. Heeft miljardair Roland Duchâtelet gelijk en heeft de rijkentaks die Groen, PVDA en Vooruit voorstellen geen nut?
-
Independer
Delen van je wifiwachtwoord met gasten is niet zonder risico: zo kan het wél veilig
Vragen gasten bij je thuis vaak om het wifiwachtwoord? Gelukkig is het vandaag kinderspel om dat wachtwoord te delen en hoef je niet meer telkens op zoek naar het boekje van je provider – omdat niemand erin slaagt dat complexe wachtwoord te onthouden. Maar hoe makkelijker het delen van je wifinetwerk is, des te meer risico’s eraan verbonden zijn. Independer.be verklaart. -
Livios
“Nu vraagt meer dan 50% van onze klanten hiernaar”: ken jij al dé nieuwe trend bij zwembaden in de tuin?
Volgens de Belgische Federatie van Zwembad- en Wellnessprofessionals (BFZ) is een smartpool dé hype van het moment. Een wat? En wat maakt een smartpool dan zo slim? Bouwsite Livios vroeg het aan: Patrice Dresse (directeur van BFZ), Jean Claude Jacobs (bestuurder G.Gil.Production-Zwembaden Waterair Belux) en Antoon Boeykens (directeur van LPW Pools). -
Boeing-topman kan afzwaaien met loonpakket van ruim 30 miljoen euro
-
Doorsnee Belgisch huishouden heeft vermogen van 249.301 euro
-
PREMIUM
Stijn investeerde in een studio van 40m² in Zeebrugge: een slimme zet? “Nooit zo'n overrompeling als elders aan de kust”
In 2021 ruilden Stijn en zijn gezin hun verouderde tweede verblijf in Bredene voor een studio in Zeebrugge. Dat blijkt financieel een uitstekende zet te zijn. “Het rendement ligt hier een stuk hoger dan elders aan de kust”, weet makelaar Tristan Naessens van het lokale kantoor Luk & Horemans, die voor onze nieuwe rubriek ‘Tweede Verblijf Geschat’ de studio onder de loep nam. Bovendien prijst hij het verblijf niet alleen aan voor de vakantieverhuur. -
PREMIUM
Hugo Sigal worstelt met een schuldgevoel als het over geld gaat: “Ik geef het nu alleen uit”
“Veel mensen denken dat Nicole en ik schatrijk geworden zijn, maar dat is een misverstand,” vertelt Hugo Sigal (76) open in onze reeks ‘BV-portemonnee’. Sparen deden ze wel. En dat was nodig, want Hugo ontvangt maar een erg klein pensioentje. Hij legt uit hoe dat komt én vertelt waar hij vandaag wél zijn centen aan uitgeeft. -
Independer
Laad je je smartphone draadloos op? Deze risico’s houd je best in het achterhoofd