Sterk als staal, licht als een veertje: Vlaamse start-up gaat strijd aan met carbonkaders
De onbreekbare fiets komt eraan. Een Leuvens bedrijf gaat kaders bouwen die zo sterk als staal zijn, maar toch vederlicht. “Fietsen zijn als vliegtuigen: meestal gebeurt er niets, maar als het misloopt, zijn de gevolgen dramatisch”, zegt Michaël Callens van REIN4CED.
Fietskaders en Formule 1-racewagens hebben één ding gemeen: ze worden gemaakt van carbon. Dat is tegelijk een sterkte en een zwakte. "Carbon is een licht en zinvol materiaal, maar heeft een belangrijk nadeel. Het is heel gevoelig voor impact en kleine beschadigingen en kan vrij snel zijn sterkte verliezen”, zegt Callens, CEO bij de start-up REIN4CED. “Fietsers zetten hun leven op het spel en fietskaders belanden aansluitend op de schroothoop”, vult zijn collega Dave Luyckx aan.
Het overkwam de jonge belofte Maxime Roger afgelopen september in de tijdrit van de Tour de Moselle. Zijn stuur brak en de renner ging keihard tegen de grond. In het WK veldrijden dit jaar brak het kader van de fiets van Tom Meeusen. Het gevolg was telkens einde koers voor de renners. Hun carbonfietsen zijn dan wel licht, maar ook heel kwetsbaar. Net zoals profwielrenners malen ook veel liefhebbers hun kilometers af op die lichte carbonfietsen, met alle risico’s van dien.
Hybride
REIN4CED heeft een nu de oplossing in de vorm van een nieuw hybride composietmateriaal. “Het product is ontwikkeld door een onderzoeksgroep aan de KU Leuven waar ik deel van uitmaakte. We hebben de koolstofvezels van carbon vermengd met speciaal ontwikkelde metaalvezels. Het product is even licht als carbon, maar breekt niet. De prijs van het eindproduct zal hetzelfde zijn als de carbonkaders”, zegt Callens.
Zijn bedrijf haalde genoeg geld op om een productielijn op te zetten en hoopt tegen midden 2019 de eerste onbreekbare kaders te kunnen leveren. Ze zullen niet in Azië of de VS gebouwd worden zoals de carbonkaders, maar in Vlaanderen. Streefdoel is de volautomatische productie van enkele tienduizenden kaders per jaar. "Momenteel zijn 15 van de 20 grootste fietsmerken al geïnteresseerd."
REIN4CED gelooft heilig in het nieuwe materiaal. "Natuurlijk breekt niet elke carbonfiets", zegt Callens. "Maar met fietsen is het zoals met vliegtuigen: er wordt alles aan de veiligheid gedaan, maar als er dan toch eens een neerstort, is het gevolg dramatisch. Als er verschillende renners vallen in een peloton heb je gevaarlijke stukken die kunnen uitsteken en de letsels nog groter kunnen maken."
Auto's en vliegtuigen
"We mikken zeker ook op de amateurfietser. Er wordt ook steeds meer carbon gebruikt in mountainbikes en bij e-bikes waar het gewicht wel belangrijk is. Met een fiets die 45 km per uur haalt wil je geen ongeval hebben waarbij je frame plots breekt."
"De impactbestendigheid van het nieuwe composietmateriaal is niet alleen belangrijk in de fietsindustrie", besluit Michaël Callens. "Voor ons is de fietsmarkt ons eerste doel. We zijn ervan overtuigd dat dit product ook in de auto- en luchtvaartindustrie kan gebruikt worden. Auto’s en vliegtuigen moeten ook altijd maar energiezuiniger en dus lichter worden. Maar voor we daar commercieel kunnen werken, zijn we 20 jaar verder."
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Livios
Renovatieverplichting ligt onder vuur: terecht? “Met het huidige ritme zijn we nog honderd jaar bezig”
-
Voor het eerst vogelgriep vastgesteld bij alpaca’s
Op een boerderij in het noordwesten van de Verenigde Staten is voor het eerst vogelgriep vastgesteld bij alpaca’s. Dat heeft het Amerikaanse ministerie van Landbouw bekendgemaakt. -
PREMIUM
FACTCHECK. Kunnen we ons klimaat redden met ‘zonnestralingsbeheer’?
Het doel om de klimaatopwarming te beperken tot 1,5 °C of 2,0 °C lijkt een steeds grotere uitdaging te worden. Daarom zoeken klimaatwetenschappers naar alternatieve methoden om de opwarming een halt toe te roepen. Eén daarvan is ‘solar geo-engineering’ of ‘zonnestralingsbeheer’. Kan deze techniek het klimaat redden? En zijn er ook nadelen aan verbonden? Klimatoloog Samuel Helsen licht toe. -
-
Oude Egyptenaren probeerden 4.000 jaar geleden al kanker te behandelen
-
Kleine nieuwe NASA-satelliet moet helpen bij de opvolging van klimaatverandering
Het bedrijf Rocket Lab heeft zaterdag een kleine satelliet van het Amerikaanse ruimtevaartagentschap NASA gelanceerd. Deze moet de voorspellingen over de klimaatverandering een handje helpen. -
Volledige bestralingsdosis tegen kanker in minder dan seconde: UZ Brussel wil revolutionaire FLASH-techniek introduceren in België
Het UZ Brussel wil voor het einde van het jaar de revolutionaire FLASH-techniek tegen kanker introduceren in België. Het ziekenhuis heeft daarvoor de FWO-beurs voor Zware Onderzoeksinfrastructuur binnengehaald, goed voor 2,5 miljoen euro. Tot op heden werd deze FLASH-techniek louter gebruikt in specifieke onderzoekssituaties. Het onderzoek naar de praktische toepassing van de techniek zal zich in eerste instantie richten op patiënten met onder meer huidkanker, rectumkanker en wekedelentumoren. -
PREMIUM
Deze week opnieuw kans op wateroverlast: “Venijnig ‘tripelpunt’ brengt mogelijk veel neerslag”
-
HLN Shop
Citytrip met twee voor een kleine kost? Deze drie topbestemmingen scoor je nu aan een scherpe prijs
-
KIJK. Boeing-ruimtecapsule Starliner gelanceerd richting ISS
De eerste bemande vlucht van de ruimtecapsule Starliner van het Amerikaanse lucht- en ruimtevaartbedrijf Boeing is vandaag om 10.52 uur lokale tijd (16.52 uur Belgische tijd) gelanceerd. Dat was te zien op livebeelden van de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA. -
Jobat
Huwelijk, ziek kind, verkiezingen: waarvoor mag je (geen) klein verlet aanvragen bij je werkgever?
Is er een niet-alledaagse gebeurtenis in je familie? In bepaalde gevallen kun je daar klein verlet voor aanvragen bij je werkgever. Wanneer kan het wel en wanneer niet? En wat met de nakende verkiezingen? Jobat.be kreeg antwoorden op zes van de door werknemers meest gestelde vragen van Anneleen Verstraeten, juridisch adviseur bij hr-specialist SD Worx. -
Hittegolven leiden wereldwijd tot 150.000 doden per jaar
36 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerJames Vernailen
Eddy Naert
Daniel Corstjens
Kurt Laes
Rudy De Wever