Omstreden reclame met citroenen wel suggestief, maar niet vrouwonvriendelijk: “Ik ben blij dat we niet moesten plooien”
De reclame van koeltechnieker Busschaert uit Dendermonde die de voorbije weken voor heisa heeft gezorgd, is niet vrouwonvriendelijk of seksistisch. Dat is het oordeel van de Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) die drie klachten had ontvangen hierover. Zaakvoerder Lieven Busschaert reageert tevreden. “De uitspraak bewijst dat humor nog mag in deze wereld.”
‘Wil je het ook zo fris?’ prijkt er op de camionetten van koeltechnieker Busschaert uit Dendermonde, met daarbij een foto van twee citroenen die veel weg hebben van borsten. Het was bedoeld als een grap én om nieuwe, jonge werknemers aan te trekken, maar het werd Busschaert niet in dank afgenomen. Zo werd er begin december anoniem een klacht ingediend bij de Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP), en nadien – nadat het in het nieuws was gekomen – nog eens twee klachten, ook anoniem.
Busschaert begreep de heisa niet, en zo ook JEP. Zij oordeelde dat de reclame niet vrouwonvriendelijk of seksistisch is. “De Jury merkt op dat het beeld van de citroenen een mogelijke suggestieve visuele verwijzing bevat, maar benadrukt dat deze afhankelijk blijft van de interpretatie van de kijker en niet als choquerend wordt beschouwd”, leest het verslag. “De Jury is derhalve van oordeel dat de betreffende affiche niet in strijd is met de hedendaagse geldende fatsoennormen, noch de waardigheid van de vrouw aantast en evenmin getuigt van een gebrek aan een behoorlijk maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef.” Daarenboven zou de affiche ook niet de verkeersveiligheid in gevaar brengen door te afleidend te zijn. (Lees verder onder de foto)
Censuurplakkers
Busschaert reageert tevreden op de uitspraak. “Ze bewijst dat humor nog mag in deze wereld. Die andere klachten worden geseponeerd en wij kunnen ons terug bezighouden met wat we ons moeten bezighouden”, zegt hij. “Ik ben blij dat we niet moesten plooien en ik zal de censuurplakkers eraf halen.”
“Door alle heisa staat de campagne van 2017 van worldwidebreastcancer.com ook weer in de kijker”, klinkt het nog. “Zij gebruikten citroenen in plaats van borsten.” Die campagne ligt de zaakvoerder na aan het hart omdat zijn moeder borstkanker heeft.