© Pol De Wilde - Corelio

STANDPUNT. "Foute visie kost fietsers het leven"

Een ouder, een partner, een zoon of een dochter vernam gisteren dat een kind, een echtgenoot, een vader niet naar huis zal komen. Een 47-jarige fietser overleed in Antwerpen na een aanrijding door een rechtsaf slaande wagen. Beiden hadden groen. Het is de derde fietser in korte tijd die om het leven komt in het Antwerpse stadsverkeer.

Sacha Van Wiele

De 27-jarige Evelien werd drie weken geleden op het kruispunt Plantin en Moretuslei en de Simonsstraat aangereden door een vrachtwagen. Het was een ‘klassiek dodehoekongeval’, alsof niemand er echt schuld aan heeft. Nu is een dodehoekongeval geen speling van het lot, maar een gevolg van de foute inrichting van straten door de overheid. Zachte weggebruikers betalen daar dagelijks de prijs voor.

Antwerps CD&V-lijsttrekker Kris Peeters was gisteren een van de eersten om zijn medeleven te betuigen op de sociale media. Hij roept op om prioritair te investeren in fietsveiligheid. Mooie oproep, alleen stemde zijn fractie maandag in de Antwerpse gemeenteraad samen met N-VA en Open Vld wel een motie weg over het versneld veiliger maken van de kruispunten. Zijn oproep klinkt daardoor meer opportunistisch dan oprecht.

Antwerps mobiliteitsschepen Koen Kennis (N-VA) verdedigde zich in die gemeenteraad. Hij benadrukte dat er op verschillende domeinen inspanningen worden geleverd. Het conflictvrij maken van kruispunten is soms complex en vraagt tijd. Dit betekent dat voetgangers, fietsers en wagens elkaar niet moeten kruisen bij groen licht. Dat mantra klonk ook vanop de meerderheidsbanken, maar dan voorafgegaan met de zin dat elk verkeersslachtoffer er één te veel is. Dat laatste klinkt ongelooflijk hol en betekenisloos na dit recente dodelijke verkeersslachtoffer. De meerderheid vreest dat chauffeurs met conflictvrije kruispunten langer moeten wachten aan het verkeerslicht en dan uitwijken naar sluipwegen in de woonwijken. Misschien zit juist daar het probleem: de autovooruitvisie op mobiliteit. Het is eerst het belang van de auto en dan de rest.

Kennis gelooft oprecht in zijn maatregelen rond verkeersveiligheid, maar laat het na zich de volgende kritische vraag te stellen: is vasthouden aan de doorstroming van auto’s in de binnenstad nog wel de juiste basis voor een veilig, stedelijk mobiliteitsbeleid? Het zou de schepen en het stadsbestuur sieren om zich na deze ongevallen nederig op te stellen. Misschien moeten experts, belangenorganisaties, politie en overheden worden uitgenodigd om het mobiliteitsbeleid kritisch door te nemen. Zich daarbij open te stellen voor nieuwe inzichten en die niet weg te wuiven als uitlatingen van tegenstanders.

Eén ding moet ondertussen duidelijk zijn: willen we meer verkeersveiligheid, dan moet de wagen plaats ruimen voor het groeiend aantal voetgangers en fietsers.

LEES OOK. Het toenemende aantal ongevallen met fietsers laat de redactie van Gazet van Antwerpen niet onberoerd. Daarom vragen we u om gevaarlijke verkeerssituaties voor fietsers te melden in de provincie Antwerpen.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Ons standpunt