Facebook en Google engageren zich om fake news harder aan te pakken
Fake newsVerschillende internetgiganten gaan beter samenwerken met factcheckers en duidelijker aangeven wanneer boodschappen een politieke inhoud hebben. Dat blijkt uit een stappenplan dat Facebook, Google, Mozilla en Twitter voorgelegd hebben.
Het stappenplan komt er nadat de Europese Commissie bij de internetbedrijven had aangedrongen op een systeem van zelfregulatie om de verspreiding van valse nieuwsberichten op het web tegen te gaan. De Commissie dreigde er ook mee zelf nieuwe regels op te leggen als het niet tot zelfregulatie zou komen. Het verzoek van de Commissie kwam er met het oog op de Europese verkiezingen, die in mei 2019 zullen plaatsvinden.
Gedragscode
Wat er zoal uit de bus kwam? Hulpmiddelen moeten het politieke karakter van bepaalde reclameboodschappen weergeven. Er komen ook meer versterkte samenwerkingen met factcheckers.
De internetbedrijven ondertekenden samen met verschillende Europese reclameplatformen ook een gedragscode. Daarin engageren ze zich om aan te geven wanneer een post publicitaire inhoud bevat.
“Nog maar een begin”
Ze verbinden zich er ook toe een duidelijk beleid te hanteren over het gebruik en de identificatie van ‘bots’, computerprogramma's die automatisch berichten verspreiden. Voorts zeggen ze geen betalingen te zullen aanvaarden van websites die systematisch fake news publiceren.
Mariya Gabriel, de Europese Commissaris voor Digitale economie, benadrukt dat de Commissie nog altijd bijkomende voorstellen kan formuleren of regels kan opleggen. "Dit is nog maar een begin", zegt ze. "We zullen de uitvoering van het stappenplan tegen het eind van het jaar evalueren. Maar we willen zichtbare en meetbare resultaten zien vóór de Europese verkiezingen."
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HLN Shop
Je auto wassen met de hogedrukreiniger: een slim idee?
-
Telenet werkt aan gratis tool om porno en geweld te blokkeren voor kinderen
Telenet werkt aan een gratis tool waarmee klanten hun kinderen kunnen beschermen tegen schadelijke inhoud op het internet. De lancering is ten vroegste voor eind dit jaar, zegt woordvoerder Bart Boone. -
Update
Bedrijf achter Facebook en Instagram gaat vaker AI-content labelen in plaats van verwijderen
Foto’s, video’s of geluidsopnames op Facebook, Instagram of Threads die met artificiële intelligentie (AI) bewerkt of gemaakt zijn, zullen vanaf mei vaker gelabeld in plaats van verwijderd worden. Meta, de eigenaar van die platformen, past zijn moderatiebeleid aan. -
-
Zalando belooft misleidende labels over duurzaamheid te verwijderen
-
10
Illegale producten te koop op AliExpress? Europese Commissie opent onderzoek
Op de Chinese webwinkel AliExpress zijn mogelijk illegale producten te koop. Daarom opent de Europese Commissie een officieel onderzoek. Het zou gaan om namaakgeneesmiddelen, illegale voeding en dieetsupplementen die niet toegestaan zijn. Het is het derde onderzoek dat geopend wordt sinds de invoering van de Digital Services Act (DSA). -
Jobat
Hoeveel euro gaat er van je loon, indien je rijdt met een bedrijfswagen? “Er bestaat geen echt plafond op het VAA”
Een auto van het werk blijft aan populariteit winnen, zo blijkt uit cijfers van hr-dienstverlener Acerta. Maar wat is de impact van zo’n bedrijfswagen op je loon? En zijn er gevolgen voor je dertiende maand en pensioen? Jobat.be vroeg het aan Karolien Van Herpe, legal experte verloning bij Acerta Consult. -
Independer
Hoe verschilt downloaden van streamen? En wat verbruikt het minste data?
-
Spaargids.be
Meer spaarrente strikken? Met deze tips loop je je getrouwheidspremie niet mis
-
Techgiganten willen misbruik AI bij verkiezingen voorkomen
Een twintigtal grote techbedrijven zoals ChatGPT-moederbedrijf OpenAI, Facebook-eigenaar Meta, Microsoft, Amazon, Google, TikTok en X hebben een samenwerkingsverband aangekondigd om misbruik van artificiële intelligentie (AI) bij verkiezingen tegen te gaan. -
KIJK. Wereldberoemde rapper speelt voor meer dan honderdduizend euro vals tijdens gokspel, wordt betrapt door volgers livestream
De rapper 21 Savage speelt een gokspel met Adin Ross tijdens een livestream op Kick. Daarbij halen ze om de beurt een kaart uit een hoop, de hoogste kaart wint. Maar wanneer Adin even wegkijkt, is te zien hoe een kompaan van de rapper een kaart aanwijst. En dat gaat uiteraard niet onopgemerkt voorbij voor de honderdduizend kijkers die de stream op dat moment volgen. -
KIJK. Van schattig varkentje naar moordlustige weerwolf: ‘Peppa Pig’ jaagt jonge kijkers stuipen op het lijf
5 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerFreddy De Vos
Rob Lenaerts
Robert Tijsmans
patrice montbelui
dani Mertens