‘No-deal’ brexit zou uitbater Kanaaltunnel 15 miljoen euro winst kosten
Als politici aan beide zijden van het Kanaal het tegen 29 maart niet eens geraken over een brexitdeal, dan zal dat wegen op de winst van Getlink, de uitbater van de Kanaaltunnel. Dat meldt het bedrijf vandaag.
Als er een akkoord komt, verwacht Getlink dat het dit jaar een ebitda (winst voor belastingen, intresten, afschrijvingen en waardeverminderingen) zal boeken van 575 miljoen euro. In het geval van een ‘no-deal’ zou dat maar 560 miljoen euro zijn.
Vorig jaar draaide het bedrijf een ebitda van 569 miljoen euro. Getlink heeft vorig jaar nog een recordomzet van 1,079 miljard euro gerealiseerd, met dank aan de eigen shuttles die bijna 1,7 miljoen vrachtwagens en zowat 2,7 miljoen personenvoertuigen door de tunnel transporteerden, en aan de klant Eurostar. Die laatste vervoerde bijna 11 miljoen reizigers in hogesnelheidstreinen onder de Noordzee.
CEO Jacques Gounon verwacht na de brexitdatum wel wat problemen, maar tegen de tweede helft van het jaar zouden die van de baan moeten zijn. Het zal ervan afhangen hoe snel de douaneprocedures ingevoerd kunnen worden. Gounon wijst erop dat de grote meerderheid van de tunnelgebruikers internationale groepen zijn, "die het gewoon zijn grenzen over te steken en aanzienlijke interne douanedepartementen hebben".
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Cryptomiljonair ‘Bitcoin Jesus’ opgepakt tijdens vakantie in Spanje wegens belastingontduiking
-
Kortrijkse producent van dierenvoeding Edgar & Cooper gekocht door Amerikaanse gigant
“I’m close to signing a new brand. Edgard & Cooper, it’s a Belgian pet food company.” Met die korte naamsvermelding verscheen de Kortrijkse producent van dierenvoeding Edgar & Cooper twee jaar geleden plots in de immens populaire Netflix-reeks ‘Emily in Paris’. Acht jaar na de oprichting hebben de eigenaars hun bedrijf verkocht aan General Mills, een Amerikaanse voedingsreus bekend van Cheerios en Häagen-Dazs. -
PREMIUM
Eerste ‘energie-eiland’ ter wereld komt voor de Belgische kust: hoeveel miljoen gezinnen zal het van stroom voorzien?
In het Nederlandse Vlissingen is gestart met de bouw van het Prinses Elisabeth Eiland. Dat energie-eiland - het eerste ter wereld - moet over twee jaar voor de Belgische kust opdoemen. Het project zal meer dan twee miljard euro kosten. Zullen wij via onze factuur meebetalen voor het eiland? En hoe zal het ons van energie voorzien? -
-
HLN Shop
Is een automatische elektrische fiets interessant voor jou?
-
“Loonkosten stegen vorig jaar met 9,1 procent”
Een bedrijf in België betaalde vorig jaar per effectief gepresteerd uur gemiddeld 27,44 euro aan loonkosten, zo berekende hr-bureau Securex op basis van data van 20.847 bedrijven. Tegenover 2022 steeg het bedrag met 9,1 procent. -
PREMIUM24
De blunder van 1,6 miljoen euro: waarom de CEO van AB InBev zo fors moest inleveren op zijn loon
In de lijst van CEO’s van beursgenoteerde bedrijven die in 2023 het meest verdienden, staat Ilham Kadri, de CEO van Solvay/Syensqo, op kop na een premie van – hou u vast – 12 miljoen euro. Ook opvallend: de twee voorbije jaren was Michel Doukeris, topman van bierproducent AB InBev, de grootverdiener. Maar toen blunderde hij en dat liet zich voelen. Waarom moest hij 1,6 miljoen euro inleveren? -
vtwonen
Je bed wel of niet opmaken? Dit is de beste en meest hygiënische aanpak
-
6
Noorwegen wil als eerste land ter wereld toestemming geven voor diepzeemijnbouw
-
Spaargids.be
AXA Bank verdwijnt volgende maand definitief: hoe gebeurt de overname door Crelan concreet?
Zowat twee jaar na de aankondiging van de overname door Crelan, stappen over een dikke maand 820.000 klanten van AXA Bank over naar hun ‘nieuwe’ bank. Dat brengt voor hen een aantal wijzigingen met zich mee, zowel op korte als op lange termijn. Spaargids.be overloopt ze, zodat je als klant niet voor verrassingen komt te staan. -
CO2-uitstoot Belgische industrie nooit zo laag, met dank aan financiële crisis
De CO2-uitstoot van de grote industrie en de luchtvaart in ons land is vorig jaar met meer dan 10 procent gezakt, de grootste daling sinds de financiële crisis. Dat komt vooral door de malaise in de industrie, schrijft ‘De Tijd’ vandaag. -
OESO: immigratie hielp ontwikkelde landen aan economische groei dankzij groter aanbod arbeidskrachten
1 reactie
Resterende karakters 500
Log in en reageerEmi Hergersberg