KAART. Zo veilig is fietsen in uw gemeente: Turnhout onveiliger dan Antwerpen voor fietsers

Vlaanderen is wielergek. Dat werd in het net afgelopen wielervoorjaar eens te meer in de verf gezet. Nochtans kan het op vlak van fietscomfort en fietsveiligheid nog een heel pak beter. Nauwelijks de helft van de inwoners van onze regio (49,8%) is tevreden met de staat van de fietspaden. Net iets meer dan de helft (54.1%) vindt het veilig fietsen in zijn gemeente. Dat blijkt uit de cijfers van de meest recente Gemeentemonitor van de Vlaamse overheid.

JoRo

Fietsen mag dan wel gezond zijn, maar of het ook een veilige manier van verplaatsen is, is nog een andere kwestie. Vraag dat maar in Turnhout waar in de periode van 2012 tot en met 2016 meer dan vijfhonderd fietsers gewond geraakten in een verkeersongeval. Twee fietsers kwamen in die tijdspanne van vijf jaar om het leven. Ongeveer twaalf inwoners op duizend geraakten in diezelfde periode met hun fiets betrokken in een ongeval en daarmee is Turnhout statistisch gezien de stad of gemeente in onze regio waar fietsers het meest risico lopen op de weg. Ook in Kontich en Wijnegem, waar tussen 2012 en 2016 per duizend inwoners er ongeveer elf een ongeval met de fiets hadden, draag je maar best een helm als je je tweewieler van stal haalt. Het is allicht geen toeval dat er in de dichtbevolkte rand rond Antwerpen en in stedelijke gebieden als Antwerpen, Turnhout, Sint-Niklaas, Herentals en Mechelen verhoudingsgewijs meer ongevallen met fietsers gebeuren dan in de ‘Stille Kempen’.

(lees verder onder de kaart)

Zoek uw gemeente op de kaart of klik de gemeentenaam aan in de zoekbalk. Ontdek vervolgens hoeveel mensen er betrokken geraakten in een ongeval met de fiets.

In de ‘fietsgevaarlijke’ gemeente Wijnegem vindt nochtans 70 procent van de inwoners dat het er best wel veilig fietsen is en 73 procent vindt de staat van de fietspaden best wel goed, zo blijkt uit de Gemeentemonitor. In Turnhout is ongeveer de helft van de bevraagde inwoners het eens met de stelling dat het er veilig fietsen is. In Kontich kan iets meer dan een derde (37,5%) zich vinden in die stelling.

Minst tevreden over fietsvriendelijkheid

© rr

De inwoners van Meerhout lijken van heel de regio het minst vertrouwen te hebben om met de fiets buiten te komen, want amper 29 procent vindt de fietsveiligheid er in orde. De Zuid-Kempense gemeente sluit ook de rij bij de tevredenheidsbevraging rond de staat van de fietspaden. Nauwelijks 23,5 procent van de Meerhoutenaars is te spreken over hoe de fietspaden er bij liggen en een erg kleine minderheid (16,6%) vindt dat er überhaupt voldoende fietspaden zijn aangelegd. “Wij zijn er ons terdege van bewust dat er nog een inhaalbeweging kan gebeuren, maar onze gemeente wordt doorkruist door vier à vijf gewestwegen. Daarvoor zijn we afhankelijk van de Vlaamse overheid”, zo verdedigt burgemeester Jos Engelen het gebrek aan degelijke fietspaden op zijn grondgebied.

Hoewel fietsers in Meerhout allerminst als koningen van de weg worden behandeld, vielen er in vijf jaar ‘maar’ een dertigtal gewonden bij fietsongevallen. Met een verhouding van iets meer dan drie op duizend gewonden bij een ongeval met de fiets is de kans er in vergelijking met andere gemeenten minder groot om als fietser onderuit gemaaid te worden.

Merksplas krijgt beste fietsscore

Het kan ook anders, zo bewijst Merksplas. In de gemeente in het noorden van de Kempen, vindt maar liefst 85 procent van de inwoners het aangenaam fietsen op de vele fietspaden. 81 procent vindt het er ook veilig fietsen en daarmee steekt Merksplas elke andere gemeente van de provincie Antwerpen naar de kroon. “Fietspaden aanleggen op gewestwegen is een complex gegeven, omdat je daarin gebonden bent aan heel veel externe factoren”, zo erkent ook Frank Wilrycx, de burgemeester van Merksplas. “Door die dossiers met beide handen vast te nemen en niet los te laten en door er creatief mee om te gaan, kan je uiteindelijk wel verwezenlijken wat wij gedaan hebben”, stelt burgemeester Wilrycx.

(lees verder onder de kaart)

Zoek uw gemeente op de kaart of klik de gemeentenaam aan in de zoekbalk. Ontdek vervolgens wat het percentage inwoners is dat tevreden is over de veiligheid en de staat van de fietspaden.

Centrumsteden

Van de centrumsteden in onze regio brengt de stad Mechelen het er het best van af. 58 procent van de Maneblussers vindt het veilig fietsen in zijn stad. 46 procent is tevreden met de staat van de fietspaden. In Turnhout, de plek in de regio waar er verhoudingsgewijs dus het meeste ongevallen met fietsers plaatsvinden, vindt toch net de helft van de inwoners het toch veilig fietsen. De Turnhoutenaars zijn wel erg kritisch voor de fietspaden. Amper 26 procent van de inwoners vindt ze comfortabel om over te rijden.

De stad Antwerpen mag dan wel op plaats 7 prijken van de prestigieuze internationale Copenhagenize index, toch kan het volgens de kritische Antwerpenaren nog steeds een stuk beter qua fietsbeleid. Een minderheid (36%) vindt dat de fietspaden aan hun wensen voldoen. Net iets meer dan de helft (52%) waant zich veilig om zich met ‘ne velo’ door het stadsgewoel te wringen. In de periode van 2012 tot en met 2016 waren er in Antwerpen zestien mensen te betreuren nadat ze met hun fiets in een ongeval betrokken raakten. Daarnaast geraakten er in het Antwerpse straatbeeld in die tijdspanne bijna vierduizend fietsers gewond, waarvan een kleine driehonderd zwaargewond. Geschaald naar inwonersaantal komt dat neer op ongeveer acht inwoners op duizend die in die vijf jaar tijd met hun fiets een pijnlijk ongeval hadden.

LEES OOK: Waarom Merksplas een fietsparadijs is en Meerhout achterop hinkt: een kwestie van creativiteit en prioriteiten

12 weken Gazet van Antwoorden

Twaalf weken lang zet Gazet van Antwerpen onder het motto ‘Gazet van Antwoorden’ alle gemeenten van onze provincie in de kijker. Via een groot dataonderzoek beantwoorden we elke week een belangrijke vraag over uw gemeente, zowel in de krant als online.

Bekijk hier al onze vragen en ontdek hoe jouw gemeente scoort »

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Keuze van de Redactie

MEER OVER